Feb 19, 2018, 11:25 AM

За злобата към жените и безразличието на света 

  Essays » Social, Citizen
2066 8 37
5 мин reading

За злобата към жените и безразличието на света

 

В памет на малката Лупита

 

Във вестниците я нарекоха „Червените чорапки“. Защото никой не знаеше името ѝ. Намериха я изнасилена, бита, убита и захвърлена като боклук… Малко момиченце на четири години с червени чорапки. От снимката ме гледат големи сериозни очи и лека уплашена усмивка. Какъв е бил краткия ѝ живот? Дори майка ѝ не я е потърсила месеци наред. Оставяла я е сама да скита по улиците. А е кръстена на Дева Мария, Ла Вирхен де Гуадалупе е покровителката на Мексико, но не е успяла да опази Лупита от мъжката злоба и перверзност. В Мексико през 2016 г. са убити 2746 жени! Това прави 7,5 жени на ден! Някои са убити от бивши съпрузи, партньори, други от непознати убийци… От години става все по-зле и по-зле. Всяка година все повече жени са изнасилвани и убивани и убийците им се разхождат безнаказано. Един от най-жестоките градове за жените в Мексико е Хуарес, където от 2008 до сега са убити почти две хиляди жени. Една пета от тях от партньорите им, останалите са отвличани, изнасилвани и убити. Много от тях са били измъчвани, държани вързани с дни и след убийството захвърлени извън града. Правителството и полицията не са в състояние или не искат да си правят труда да намерят виновните. До сега има малко осъдени, а броя на убитите жени продължава да расте.

Най-опасното място за жените в Латинска Америка са Хондурас и Салвадор - 11 убити жени на всеки сто хиляди жители на година. В Бразилия всяка трета жена казва, че е изтърпяла някакъв вид насилие през изминалата година.

Говори се все повече за феминицид, женоубийства - жените биват убивани просто, защото са жени. В Аржентина миналата година имаше почти през ден демонстрации по този повод. В последните години и там има все повече убийства на жени. Броят им е нараснал с 8% в сравнение с 2016. На всеки 35 часа бива убита една жена. Изнасилена и убита, просто така… Стотици деца са останали сираци. Миналата година намериха изнасилена жена, която насилникът беше набол на прът и оставил да умира часове наред в жестоки мъки. А трите ѝ деца останаха без майка. Шест от убитите жени през миналата година нямат и десет годинки, това са деца! 25% от жертвите са били направили официално оплакване в полицията за насилия, но никой не ги е защитил…

В Латинска Америка има изключително много насилие срещу жените, домашно насилие, защото все още много мъже гледат на жената като на своя собственост и защото законите не са достатъчно строги.

Ще скоча сега чак до Индия, където живеят отхвърлени от семействата си около 40 милиона вдовици. Вдовицата там вече не е жена, тя не е „тя“ а „то“. След смъртта на мъжа си по-рано са ги изгаряли на клада заедно с него, а сега са изхвърлени на улицата, без доходи, без никакви изгледи да ги оставят да се грижат за децата си, които обикновено вземат свекърът и свекървата или някоя зълва. Дори в някои райони ги наричат „изяли мъжа си“, сякаш те са виновни, че мъжът им е починал. А при традицията да ги женят млади за много по-възрастни мъже, нищо чудно, че последните умират по-рано… Не разбирам тази ужасна неправда, тази злоба дори към родните майки, останали вдовици, които понякога са изоставени на улицата от собствените им синове.

За Индия и Китай се знае, че милиони новородени момиченца биват убивани, защото родителите не искат или не могат да съберат зестра, за да ги задомят и предпочитат да имат синове.

Всяка вечер гледам новините във Виена, но досега не съм чула да се съобщава нещо за тези факти. Съобщават за застреляни ученици или студенти в САЩ, какво ли не за Мелания Тръмп и Кейт Мидълтън, дори наскоро съобщиха как един слон сам пресякъл границата между Индия и не помня коя страна… Но това, че ежедневно убиват стотици жени и момиченца по света НЕ! Жената, която дарява живот и която е физически по-слаба от мъжа и не може да се защити, явно не заслужава това внимание!

Предполагам, много от читателите са чували или чели за тези факти. Но какво от това… Променило ли се е нещо?

Израсла съм в страни, в които съм усещала, че жената и майката са били на почит. И в България и в Куба имаше закони за равенство между мъжа и жената и те до някъде се спазваха. И въпреки, че и до днес няма пълно равенство, все пак в Куба има много по-малко убийства на жени в сравнение с околните страни. Там жената има образование, самостоятелност и уважение, но често също е жертва на домашно насилие.  И нашата българска традиция, поне до скоро, винаги е била на уважение към жената, бабата, майката и съпругата… И законите са я защитавали… Което не означава, че в България няма насилие срещу жените!  „На 17 август мъж застреля съпругата си посред бял ден в заведение в кв. "Лагера" в София. С четири куршума, пред свидетели. Две деца остават без майка. Съпругът е имал ограничителна заповед. След това, на 20 август 16-годишно момиче е убито от приятеля си при битов скандал в село Габровница, Монтанско.© Actualno.com“ Който има очи, може да прочете редовно такива новини… за жени, убити от бивш съпруг или отхвърлен и озлобен мъж. Което показва, че и нашите закони не са достатъчни и преди всичко, че отношението на мъжете към жените трябва да бъде променено.

И в Западна Европа има още какво да се прави. Все още има домашно насилие, което е много по-често срещу жените и децата. По отношение на голямото неравенство в заплащането и водещите длъжности например.

Хареса ми един факт, който ще споделя. В Швейцария, ако съпругът напусне жена си след като тя му е отгледала децата, и както често става си намери по-млада съпруга, изоставената жена получава от неговите изработени години за пенсия точно толкова години, колкото е отдала за да отгледа общите деца! Това за мен е справедливост. Защото хиляди жени остават в къщи по няколко години, работят по-късно на половин ден за да са с децата си, в резултат на което пенсията им е много по-ниска от тази на съпруга. И не е справедливо съпругът да си стегне куфара и да полети с нови мечти и голяма пенсия, а тя да остане не само самотна, но и бедна.

© Люси Петкова All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Благодаря за интереса, Петер. Прав си. Но ето и вчера прочетох за поредната изнасилена и после запалена с бензин девойка в Индия. Какъв кошмар! А говорят за "ново индустриално развитие и бум" там... примитивна страна с беззаконие, щом не минава месец без пострадало момиче...
  • Общество, в което се толерира насилие над жените има огромен проблем.
    Не си спомням в коя да е от древните цивилизации такова насилие да е оставало безнаказано.
    А аз помня доста добре.
    Поздрави за подробният и задълбочен материал, Люси, жените заслужават гласът им да бъде чут.
    Всъщност жените заслужават много повече...
  • Люси, абсолютно си права! Много убедително си го написала.Дано повече читатели спрат тук и се замислят...Поздравления!
  • Благодаря, Розали🌹!
  • Благодаря за коментарите, Гавраил и Безжичен. Моята тема на есето е против насилието спрямо жените и когато има любов няма толкова насилие... А видът може да просъществува и без любов като при животните... но повечето хора не се държат като животни... някои да - като от примерите в есето!!
    Искрено се надявам да не станем като неатдерталците пак.
  • А имало ли е любов при неандерталеца и питекантропуса? И затова ли са измрели динозаврите - от липса на любов?
  • Люси,любовта е измислена за да съществува видът ,в частност човешкият.Когато в не далечно бъдеще няма да е необходимо условие ще просъществува ли?А щастието вероятно ще има друго измерение.
  • Ех , Хари, ами да живее старомодното в любовта! Ако това ни прави щастливи🌻
  • Старомодни сме май ние,Люси!Любов,Вярност,Себеотдаденост!!
  • Има я Хари! Аз все още вярвам, че повече хора в света дават любов от колкото такива изроди, които дават смърт и мъки. Любовта има много страни, всеки е добре често да се замисля, дали дава достатъчно любов. Аз мисля, че съм намерила любовта и съм щастлива и обграждам моите деца и близки с любов, но се старая да давам обич и на приятели и на съвсем чужди хора според възможностите ми... А до кога... Когато човек е читав и почтен дава любов до последния си дъх, моите родители ми показаха как става това....
  • А къде е любовта,Люси!?Има ли я!?И докога?
  • Благодаря ти, Силве, така е за жалост!
  • Потресаващи факти, Люси... Ако лицето на Земята е женско, сигурно сълзите й са кървави. Лошото отношение към жените и майките, е чудесен развъдник на болно общество.
    Поздравления за позицията и темата, Люси!
  • Благодаря, Хел и Дарк Скай. Прочетох репортажа и гова е скадално. Бедността е безсрамно експлоатирана. А това, че жената е газена и принизявана векове наред е вярно. И много хора може да критикуват, но когато в една страна е на власт соцалистическа партия поне малко нещо се прави за жените . Така е било по времето на Бруно Крайски в Австрия и Сапатеро в Испания. Косервативните обикновено веднага и отреждат роля "зад печката и послушание".За диктатурата на Франко да не говоря- трябвало е да иска писмено съгласие от мъжа си за да работи и парите са отивали на неговата банкова сметка. Всички решения за децата им е вземал бащата. Жената е третирана практически като малолетна.
  • Здравейте, ето и още един пресен пример за резултата от 29 години бг "демокрация":
    https://m.vesti.bg/bulgaria/zhestoka-eksploataciia-na-bylgarki-v-syrceto-na-evropa-6079610
  • Лати, и аз мисля, че това което става в България в момента трудно може да се нарече демокрация. Беззаконията и корупцията се ширят и ни носи славата. Скандалът с купените дипломи по медицина и тук се разчу. Заради няколко корумпирани ще страдат хора, чиито дипломи ще гледат с подозрение... А изнасилвания на баби над 80 стана на мода в България, такова чудо не бях чувала за друга страна...
  • Така е,Люси! Далече съм от мисълта, че изродите са в отделни държави. Те са навсякъде, някъде повече. Всичко е по хората, нали? Но съм убедена, че преди"демокрацията" моралът, нравите, животът тук беше много по-човешки, извращенията бяха голяма рядкост. За съжаление сега, когато има авторитарно управление, животът стана доста по-мрачен...Но...да не си късам нервите. Защото после на никой няма да му пука за мен,нали?
  • Благодаря ти, Рене!!
  • Да се бесят!!! Изцяло с Латинка!
    Поздравявам те, Люси!
  • Във всяка държава има различни хора, Лати... И мъжът ми е германец, но е душица човек. А изроди, както ти ги наричаш, има също във всички страни и с интернет като че ли още повече се подкрепят и си развиват перверзиите. Упрекнаха ме като публикувах при друг случаи, че имало и жени отровителки. Да видят процента на жени убийци и насилнички и този на мъже убийци и тогава да ми дават за пример Лукреция Боржия! В моя университет вече два пъти има скандал заради професор, който се "закача" непристойно със студентки. Не съм чула преподавателка на 60 да дрънка глупости на студентите си, защото само мъже се смятат за неустоими независимо, че са стари, оплешивели и могат да са дядо на студентките!
  • Това ме е яд, че тия неморални, долнопробни хора си мислят, че са по-висши от останалите. Да ни учат на морал, да ни търсят кусурите...да ни поучават. С нашите приказки няма да променим нещата. Тези нерези не се променят чрез съвест и морал, защото им липсва. Трябва да ги скопяват. Защото само изрод може да посегне на дете.Отвращават ме, ненавиждам такива насилници. Трябва да се бесят.
  • Благодая ви,Безжичен, ЛиаНик и Латинка, за съпричастността. Поне да не мълчим за това и когато можем да помогнем с каквото можем. А това което разказваш Лати е ужасно, и аз като бях в на почивка в Тайландия на мъжа ми му предлагаха момичета за секс дори пред мене! И беше пълно с дърти германци, англичани и какви ли не с млади момичета там. Германците със зор прокараха закон, че германските граждани са подсъдни, ако имат секс с деца независимо че са в друга държава. Но едва ли някой е пострадал, когато човек сам няма морал няма как да го следиш какви извращения и ужасии прави!
  • Потресена съм...И още колко неща търпи жената само защото е жена . Само защото физическата сила и бруталност на мъжа ги убива. И най-извратеното е, че има такива истории, при които мъжът после отива до църквата да му опростят греха. И почва отначало. Четох преди време в едно списание разказът на една камбоджанка, която е продадена от баща си на 9 г за секс услуги. Няколко пъти я шият (девствената ципа) та да я продават по-скъпо. Накрая попада в Германия да слугува. Това, което няма да забравя е поведението на господарят, събрал гости в дома си. Без да знае, че момичето го чували разбира какво говори, той разказва на мъжете как е изнасилвал малки деца, а " те квичаха като прасета" При това сравнение всички мъже се превивали от смях. Момичето се отървало и от тях и сега работи за извеждане на продадени деца в робство в Европа. Ей такива истории в "цивилизования" свят има. Мъже-нерези, които отиват на Изток да изнасилват малки деца. После се връщат в семействата си и имат морала да прегръ
  • Скъпа Люси, Темата е страшна.Истина е,че всъщност не чуваме по новите тези неща,но ги има.Няма да забравя един филм,мисля че се казваПустинно цвете.В него това ... извращение беше показано точно.Мисля все пак че всичко се корени в обществената нагласа,в първосигналната соц среда на жертвите,тоест жените.И не ние не сме слаби същества, всъщност сме много по силни от мъжете,по устойчиви сме и психически,но това не ги оправдава да насилват по слабите.Дори в джунглата има неписано правило, хищник ът да не напада слабия и болния,а да чака сам да умре.А понякога би избрал и по силно и жизнено животно. Поздрави,заставам твърдо зад твоята позиция.
  • Е, добре нека си признаем, това което всички знаем - ние, човеците, сме просто животни и законите на джунглата са валидни за нас и сме им подвластни в пълна степен. Единствената разлика е, че другите животни убиват, за да се нахранят, за да оцелеят, а ние и за това, но понякога за кеф, а често ей-така- без мотив! Т.е. как да обичаш ближния си, когато той мисли как да те изяде? Може би не е съвсем по темата моят коментар, но мисля, че и това е едно от обясненията защо се е случило описаното в разказа. В по- млади години казвах: "Само една грешка е допуснала природата (вероятно девиация от нормалното) и това е създаването на човешкия, нашия, род...". Колкото и да е мизантропско...
  • Така е, Иржи, но да се намеси човек значи да извика полиция, а не той да се бие сам. Има и организации към които може да се обърне човек.Каква ти спаведливост в Америка...в Щатите стрелят по деца редовно и политиците им не вземат мерки, Дори Тръмп препоръча и учителите да се въоръжат!? В Латинска Америка вече описах какво става...
  • Пълна си с впечатление,Люси и със силна гражданска позиция!...Но,знаеш ли,ние все сме си мислели,че поне на запад,в Америка и във всички цивилизовани страни има ред и справедливост!А то навсякъде,не само в изостаналия свят има насилие!Но веднъж разговаряс с един юрист по повод бой в съседния вход....Мъжът така биеше жена си,отвън-зяпачи и никой не се намеси...Та този юрист ми каза,че съгласно законите/наши или всеобщи,не зная/ако теб те нападне или малтретира някой и друг се намеси да ти помогне,вече той /другия/носи отговорност,защото биещият не бие него....А и побойникът има най-малкото нож....Но като си помислиш за жертвата.....особено деца и трябва да се помогне!!!
  • Благодаря ти Руми. Ти обичаш да пишеш за доброто. Докато пишех това есе си помислих, че в някои хора няма ниго искрица добро!!!. И че понякога злото побеждава, нищо че ни се иска да вярваме, че винаги доброто побеждава. И става така заради пасивността на околните, които правят това възможно
  • Люси, аплодирам те за позицията която заемаш и за съпричастността към съдбата на всички тези невинни жертви на насилие! Мисълта за такъв вид жестокост е стресираща а статистиката е просто ужасяваща! А нехайството от страна на властимащите... то също е страшно!
  • Радвам си Пепи, че взе отношение по тази тема, която ме разтърси. Винаги ме е интересувала, но напоследък стават все по-страшни неща с жените. И много хора са пасивни... докато не ги засегне и почерни някой!!!
  • Настръхвам винаги, когато чуя, прочета или разбера за подобни жестокости спрямо жените, а за деца пък, да не говорим.... Що за "човек" може да извърши подобно деяние, да има подобно отношение?!!!!... Какво му е човешкото изобщо!!!!... Това са тумори на обществото, хора с болни мозъци, комплексари и много липси от всичко онова, което е присъщо за истинските човеци!... И, разбира се, съм на мнение, че трябва да има строги и безпощадни закони, които се изпълняват... Защото усещат ли безнаказаност, това ще продължава.... Много хубаво есе, Люси!
  • А това, което описваш Елена е и защото в България казват, че в "семейни работи" не трябва да се месим. А трябва! Когато има насилие всички, които го виждат не трябва да са безучастни!
  • Да, Младене и Елена, някои мъже не са хора, а най-страшно е когато няма кой да помогне на такива жени. В Австрия могат да се преместят в Дом за жени докато трае развода им...Но от убиец е трудно да се скриеш. Наскоро брат уби сестра мюсулманка защото излизала с австриец. А за перверзността да не говорим. Като дете и ученичка в България колко пъти съм се прибирала плачеща от "среща" с ексибиционист! В затвора им е мястото! И на педофили и насилници. До кога мъжът ще тъпче и насилва почти безнаказано?? Нека всеки от нас направи нещо. Аз не мълча като видя насилие и към дете!!
  • Насилието към жените е най-разпространено там, където виновните не се наказват. А защо мъжете го вършат, ами защото могат. Преди няколко дни през интернет се сблъсках с една много грозна история, младо момиче пребивано и докарано до психиатрия от побоите на мъжа си. И се оказа, че в България няма ред по който да се помогне, когато жената е безпомощна и няма близки, които да я измъкнат. Един куп закони, един куп институции и всяко решение води само до по-лошо за жертвата. В този конкретен случай хепиенд нямаше. И в повечето сигурно няма. Ужасяващо е.
  • Цялата тази информация, която прочетох в есето ти, Люси, ме кара да мисля, че съм прав, когато вярвам, че някои същества ходят на два крака и имат две ръце, но без да са хора. Както казва Гюстав Емар: "Нещастието крачи с бързи крачки и рано или късно настига всеки човек!" Това не означава, че не трябва да бъдат вземани най-решителни мерки срещу изнасилвачите. Вероятно си спомняш как бе убита зверски Татяна Тинтянова. За цялата държава беше ясно кой стои зад бруталното изнасилване и убийство, но съдилищата бяха в ръцете на властимащия му баща. За жестоки изнасилвания са необходими смъртни присъди с незабавно изпълнение на екзекуцията, или неотменим доживотен затвор при тежък затворнически режим. Има и друг род "изнасилвания", уви нередки. За тях просто не ми се говори. Поздравявам те за гражданската съвест!
  • Благодаря в, Хари и Марияна за интереса! Новината за убитата малка мексиканка Лупита така ми стегна гърлото и ме разплака, че седнах и на един дъх написах това есе, защото вътре в мен всичко кипеше! Защо такива невинни душици стават жертва на хищни мъже?? А не е единствената страшна новина в тази насока!!
  • Много силно и вярно!Браво,Люси!
Random works
: ??:??