Apr 12, 2009, 1:33 PM

Заплахи за обществото, заплахи за медиите – вчера и днес 

  Essays » Social
2403 1 1
2 мин reading

 

Връзката между общество и обществена комуникация съществува отдавна, още със зараждането на най-примитивните общества, до днес. Но както всичко, което хората създават и с което боравят, и при взаимодействието между общество и обществено мнение (комуникация или медии) могат да възникнат опасности и то доста сериозни.

          Сами по себе си медиите се явяват нещо като четвърта власт, ако изключим законодателната, изпълнителната и съдебната. Може би и най-сериозната, защото медиите боравят най-бързо и най-свободно с нещо много сериозно - информацията. Обществото пък е това, което зависи от властта, независимо под каква форма се проявява тя. Когато през 17-ти век се извършва ,,бракът по сметка" между медиите и властта, първите стават инструмент на второто. Медиите започват да се използват за политически цели. Каква е опасността от всичко това във времето? По този начин може сериозно да се навреди на обществото, манипулирайки общественото мнение. Но понеже медиите са инструмент с ,,две остриета", те биха могли да бъдат подложени на цензура, репресии и различни ограничения от страна на властта, защото самите те са антинституционална институция, а институциите са чарковете в механизма на обществото.

          Как се използват медиите за политически цели? Най-често като внушават пропаганда сред обществото, по всички възможни пачини. Това е ставало пред 20-ти век, ставало е по-рано, става и днес. Можем да вземем за пример Съветския Съюз, където чрез филми, статии, фотографии, портрети и лозунги са внушавали сред обществото един образ на Сталин - горд, величествен лидер, който образ обаче е бил съвсем различен от действителния му такъв. В този случай медиите са били използвани от централната власт, на която са били подчинени всички обществени механизми.

          Но медиите могат да се използват от различни правителствени и неправителствени организации. По този начин опасно се играе с общественото мнение, поддържа се напрежение в обществото, което може да доведе до вредни последици. Това е едно огромно средство за масова манипулация.

          Как се осъществява заплахата за медиите, чрез двоякия им ефект. Това става от страна на самото общество. До известна степен зависи от обществения апарат, но опасност съществува във всяка форма на властта. Това, което последно контролира медиите, е самото обществено мнение. Във всеки период на времето, например Рамантизъм, Просвещение или наши дни - 21 век, има доминиращ начин на мислене, с който по-голямата част от обществото се съобразява, както и медиите. Ако дадена медия излезе извън него, тя бива подложена под някаква форма на репресия, отказ да бъде приета, независимо от формата на управление. Властта, с която медиите боравят, се обръща към самите тях. Ако например някой жуналист напише статия с критики върху доминиращата ,,култура" на чалгата в България през 21 век, основана на реални факти, както и вестникът, в който я пише, ще бъдат заклеймени от обществото, което се подчинява на подобен тип култура. Това важи за всичко, което се подчинява на определен тип традиции, както и за неща, които само се възприемат като таква, независимо дали всъщност са или не.

          Така че взаимодействието между обществото и медиите води до опасни и непредвидими последици, но двете неща са неразривно свързани и ако не се стигне до баланс между тях, няма да бъде стабилно и самото общество. Дори самата държава.

 

© Пресиян Пенчев All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
Random works
: ??:??