Dec 24, 2017, 4:26 PM  

Защо Коледа? 

  Essays
1680 13 21
3 мин reading

         И наистина защо?
Нашето вътрешно усещане ясно ни подсказва, че животът ни тук - на Земята, е само едно временно състояние, при което нещо пребивава в телата ни. Нещо, което няма и не може да има отношение към тях. Това всеки един от нас, обладаващ елементарна чувствителност, е осезавал. Затворете за миг очи и си представете, че извън вас е само море от мрак - топъл мрак, в който сте потопени. За всеки случай запушите предварително ушите си с оропакс /восъчни тапи, които максимално ги уплътняват/. Така звук няма да ви достига и концентрацията ви ще бъде максимална. И тогава ясно ще почувствате, че тази вселена просто я няма, а вие сякаш сте я създали с някакъв оператор за реалност, който, обаче, е в състояние да създаде по принцип всичко, което фантазията ви е способна да предложи, стига да я имате. Така ще постигнете пълен синтез между рационално и ирационално и на самата граница между тях ще лежи онова, което наричат Истина. Хората, почти не си служат с рациото, седалище на което е лявото полукълбо. Затова един Шерлок Холмс със своя дедуктивен метод, или един Еркюл Поаро, им създават усещане за фойерверк предлаган от "малките сиви клетчици".  А всъщност те и двамата са същества с ограничена фантазия. Истинската фантазия живее в най-високите кули на най-призрачния приоблачен замък. Тъй наречените гении са същества, които са се сдобили, вероятно по чиста наследствена случайност, с нищожни количества фантазия в повече от редовите хора. Но това е напълно достатъчно, за да изглеждат те в очите на останалите свръхестествени и надарени личности.
        Не зная дали Юнг се е произнасял за тази страна на човешката природа, но тя проявява един съвсем отчетливо виден феномен - способността да предпочита да живее в измислени, отколкото в рационално изводими светове. Може би така хората се опитват отново да се завърнат в детството и да влязат в някоя разтворена шарена детска книжка с хубава приказка, в която вълшебник твори чудеса. Психолозите имат думата да изяснят дали това не е просто опит за бягство от този свят, тъмните води на който ни заобикалят като постоянна заплаха. Или пък е отчаян опит за реанимиране на заглъхващата фантазия, неизбежно следствие от закърняването на тимусната жлеза. Тази фантазия е изключително силна у детето и рациото е смърт за нея. Така или иначе хората независимо от разликата в пол, възраст и занятие са склонни да приемат с лека ръка скандинавските митологии за дядо Коледа, пристигащ със своята шейна и раздаващ подаръци пред коледната елха. И всичко това съчетано с друга една митология - тази за Рождество на датата 25 декември. Ще кажете - какво лошо има да празнуваме масово. Не е ли това една прекрасна традиция, която обединява немалка част от човеците и ги прави по-добри за цели седем последователни дни. Всеки се нуждае от тези седем дни годишен отпуск на нравствеността и традицията ни ги осигурява. Нещо като отпуск от митарствата на блудстващия ни дух през по-голямата част от оставащото време. Макар че ми е трудно да приема как след един четиридесетдневен по продължителност християнски пост /чийто прототип е този на Христос в пустинята/, изведнъж някои още на 25-то число колят бедното прасе и го поглъщат с нечувано лакомство. Не е ли това още по-голямо свинство, отколкото ако въобще не се бяха подлагали на подобен пост? Чувал съм дори и "високонравственият" аргумент, че именно благодарение на коледните празници и на това прословуто заколение, домашните прасета биват отглеждани, а в противен случай просто нямаше да бъдат развъждани за живот. Не е трудно да съобразим, че може би и с нас една по-голяма и висшестояща сила би могла да постъпва аналогично. Нека поне на този светъл християнски празник си зададем този въпрос и да поразсъждаваме, макар и за кратко, над него.

         А иначе, честито Рождество на всички и нека се порадваме на дядо Коледа и неговите животворни подаръци!

 

© Младен Мисана All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Когато дойде Коледа всеки очаква нещо ново и прекрасно да започне да се случва! Наистина се връщаме към детството и младостта, към надеждата и мечтите! Прекрасни размисли!
  • Коледно заколение, което реши ли някой да го разясни по-задълбочено, веднага среща отпора на традиционалистите.И не зная до кога ще сме така разделени.Поздравления за идеята и разработката. Увлекателно и полезно.
  • Много ми хареса твоята теория за фантазиите и рационалното, Приятелю! Безапелационно поставям есето ти в мои Любими и Избрани произведения. Поздравления!
  • Темите които често развиваш в своите есета са изключително интересни и толкова необятни! Успяваш да поставиш въпроси, които съвсем спонтанно читателите си задават и това оставя дълбок отпечатък! "Защо Коледа?" Нека свеки сам намери своят отговор! Поздрав, Младене!
  • Честита Нова Година, Мисан!
    Ирационален е духът, рационален умът. Истината е интегралност. Пишеш за фантазиите от детството. Вярваш или не, има там. Някои деца помнят там. За възрастния това е фантазия. Има възрастни, претърпели трансформация знаят това, другите се напъват да го описват, без да са го преживели. Докоснал ли си се веднъж до абсолюта се преобразяваш. Живееш пълно тук и сега. Хубаво есе, може да се задълбае. Благодаря!
  • Честита Нова Година, Младене!
    Пожелавам ти много светлина по - пътя ти!
  • За много години, Вега!
    Здраве и нови вдъхновения!
  • Честита да ти е Новата Година, Младене!
  • Прочетох внимателно, Младене. Хареса ми есето ти! Твоите размисли никак не са ми чужди.. Много ми хареса и твоят коментар и пожелания към колегите по перо. И аз ти желая щастлива Нова година, с много радост, любов, мъдрост, вдъхновение...! Бог да ти открива истината и да отговаря на въпросите ти! Бъди здрав!
  • ❄❄🍀🎍
  • Задълбочено есе, с философски поглед към настоящите празници, прочетох с удоволствие. Хора като теб са рядкост и те са натоварени с тази мисия винаги да търсят истината, като тя за всекиго е различна. Важното за един творец е да повдига въпроси и всеки сам да намери отговорите вътре в себе си. Ти го умееш.
    Честито Рождество Христово!
  • Младене,споделям мисълта ти че всяко същество на този свят е дошло с определена мисия.Но не всяко я осмисля и често пропилява.Навярно рационалноста ни е дадена да я осъществим.А духовността да можем
    да гледаме далече пред нея.Но там диоптрите са много различни.
    Честити празници!
  • Скъпи приятели и колеги от сайт Откровения!
    Най-сърдечно ви честитя Рождество Христово и ви пожелавам да извисява душите ви и през Новата 2018г. Бъдете до минимум материални и до максимум духовни. Карл Маркс беше казал, че "битието определя съзнанието". Аз добавям към неговото изказване: "само когато съзнанието е ниско!" Нека Бог ви закриля и ви дава здраве и сили, за да изпълнявате неотклонно мисията си на тази Земя. Не сте случайно тук и този живот не ви е даден единствено за веселие и за наслади, а само за едно - де се самоосмислите докрай като част от една грандиозна световна и божествена хармония, в която да влеете силите си - душата и ума си! Благодаря на всички, които ме подкрепяха през настоящата година и ми създаваха творчески вектор и установка. Благодаря и на коментиралите и оценили това есе - за техните интересни виждания и споделяния. Прегръщам ви с много обич!
  • Подкрепям тезата ти, Младен, че до вечните истини се достига по-скоро чрез интуиция, отколкото с рацио. Те се "подсказват" на призваните. Напълно съм съгласна, че призванието и основната задача на рациото е преди всичко да създава образи на желани реалности и да ги материализира. Така се изявява творческото, божественото начало човека! Честита Коледа!
  • Честито Рождество, Младене!
  • Честито Рождество.
    Осъзнатото значение на този факт отваря врата към нова вселена - на Любовта. Вселена чийто развитие стига върхът на човешкото съществувание - БЕЗУСЛОВНАТА ЛЮБОВ!
  • Честито Рождество Христово! Минутки за размисъл... и весели празници! И нека се замисляме по-често (не само на Коледните празници) за всичко това. Светли празници!
  • Честито Рождество Христово, Младене!
    Нека се стремим към съвършенство, както ни учи Бог!
    Нека бъдем причастни на Неговия мир и на Неговата любов! Амин!
    Светли празници ти желая!
  • Съвсем очаквано и логично – с философски поглед към празника...

    Честито Рождество Христово, Мисана!
    Смирение, обич и мъдрост да изпълват дните ти!
    Бог да благослови всичките ти творчески начинания и да постигнеш желаните успехи!
    Весела Коледа!
  • Пропуснал си да споменеш, че най-вероятно настоящия образ на Дядо Коледа е наложен от компания, произвеждаща газирани напитки! Хо-хо-хо и Весели Празници, Младене!
  • Обединява ни желанието да бъдем разкрепостени...
    Весела Коледа,Мисана!
Random works
: ??:??