Mar 11, 2016, 11:26 PM  

Капанът на живота / за конкурса / 

  Prose » Narratives
739 0 10
5 мин reading

„Госпожа Емилова предложи вариант за спестяване на разходите. Реши, че трябва да  се харчат по-малко пари за разни не съвсем важни неща,  като униформи, социални придобивки, банкети, плакати, че даже  и за тоалетна хартия. Предложението й  се струваше коректна форма за спасяването й от нейната полупасивност в продажбения отдел! „Хората нямат пари” тази фраза мразеше нейният шеф, но и тя я мразеше, когато ставаше въпрос за стимулиране на преките подчинени. Продуктът на фирмата беше скъп, но всеки може да продава евтино. Както казват в рекламния отдел - скъп, но полезен – с качества значително над останалите фирми? Какви бяха толкова тези качества – въпрос на въображение на всеки купувач.

Днес се събуди доста рано, дори не успя да погледне страницата си във Фейсбук, защото нейната креативност беше разработила план за действие. Реши, че е най-добре да направи анализ на разходите за последните три месеца, като за целта й трябваха няколко справки от Марчето. А Марчето беше душата на фирмата. Обичаше служебните купони. Млада, енергична, нещадяща своите 32 години. Дори беше няколко пъти водеща на традиционните новогодишни, свети-валентински, осмомартенски и прочие купони. Но Емилова реши да сложи край на тези „артистични прояви”, на това безкрайно разводняване на бюджета, чиито икономии биха могли да прераснат в допълнителни бонуси. Но такива като Марчето не бяха в списъка за бонусите. Те бяха просто изпълнители – с фиксирана твърда заплата – с пет лева над минималната! Какво си мисли Марчето, че е заслужила повече?! Как?! Всеки може като нея да копира документи, да сканира договори, да уговаря срещи, да уведомява клиентите за предстоящи сделки, нови продукти и промоции. Никой не може като Емилова да бъде гордостта на компанията! С респект, стил  и походка на пантера да обхожда всички кабинети, раздавайки ежедневните задачи. Да поставя като нея високи, амбициозни планове. Голяма работа, че не са изпълними – затова са планове, за да не се изпълняват! Емилова е царицата на конфликтите между колегите и в създаването на вътрешна конкуренция. Подчинените й сами ще се избият в надпреварата да откраднат клиента на другия. Компанията като цяло губи, но  е важно да се изкара ръст поне в един от управляваните от всемогъщата Емилова екипи! Никой не забелязваше, че ако някой от екипите е с + 30% преизпълнение, то друг е с -45% изоставане. Шефът е, както самата тя обичаше да казва:  – „бог високо”, „цар далеко”! Или на практика Емилова държеше и хлябът и ножът за всички във фирмата.

Ето, че с новаторството си за орязване на „разточителните” разходи, тя щеше да докаже, че работи много и напълно заслужава 5 цифрената си месечна заплата.

Емилова си представи  как влиза с бодра стъпка в офиса и с трясък хвърля папките с докладите върху бюрото на Марчето. Реши, че тази сутрин ще направи неприличен и обиден коментар за облеклото ù – евтино сако, което изобщо не отговаря на стила  на обувките й. Да й се подиграе, че не може да си позволи скъп гел-маникюр, месечна поддръжка на изкуствени мигли и освежаваща ежеседмична прическа. Марчето щеше да я погледне с подчинение, с полупросълзени очи, но нямаше да отрони и дума! Тогава Емилова ще  й забие своя коз: ще зададе своите експресно важни и безсмислени задачи, така че Марчето да не може да излезе обедна почивка! А след това ще й нареди да довърши и задачите на други отдели, за да не може момичето да си тръгне на време от офиса, защото тя – Емилова, знае, че Марчето работи и на друго място! А Емилова има настървената цел да осуетява печеленето на допълнителни доходи от Марчето. Нали затова ù плаща – да  бъде подчинена и да работи само за нея! Всичките тези действия  носеха на Емилова невероятното удовлетворение, което я поддържаше жива! Тя се прибираше вечер у дома и дълго обмисляше за новата си серия унижения, на които щеше да подложи на следващия ден  Марчето.

Емилова реши да извика такси, защото заредена с новата си идея, закъсняваше. Обу скъпите си италиански обувки, които купи изгодно само за 400 лева. Облече марковото си сако, а отгоре дизайнерското си палто – сезон пролет 2016 година. Прическата й беше прясна – от вчера, само срещу скромните 50 лева – косата й придаваше профил на Нефертити!

Таксито дойде след 10 минути и след още 10 минути милата госпожа Емилова влезе в управлявания от нея офис.

На вратата, обаче я посрещна друго момче – явно ново в охранителната фирма. То не я поздрави и тя го прие като лична обида! Заизкачва се по стълбите в ритъма на звучните си токчета. В коридора имаше развълнувана групичка от низшестоящи.  Тя взе засилка да ги разкара, но какво установи – големият бос седеше на канапето! Беше сложил някаква физиономия на лицето си, която мигом стресна Емилова! Тя се приближи със своята тренирана походка и подаде ръка. Шефът я пое, но бързо я покани да влязат заедно в кабинета на видната мениджърка. Емилова тръгна към облицованата врата, отвори я и какво да види?! На столът, специално поръчан от нея, ръчно изработен от естествена кожа – седеше, не кой да е, а Марчето! Шефът подаде на Емилова един лист хартия, от който тя успя  да осъзнае единствено думата „преструктуриране”. Емилова потъна в строгия, но скромен поглед на Марчето. Стисна неохотно ръката й и се подпря на високия си ток… Съвзе се бързо – гордостта й не позволяваше падение! А и не трябваше да уврежда 100–левовия си грим! Усмихна се величествено и поднесе поздравленията.”

Марчето се стресна от унеса. Беше заспала за минута в стаята за почивка. Дочу гласа на мениджър Емилова, която вече я издирваше по коридорите.

Марчето от дипломирането си работеше по специалността във фирмата. Вече имаше 7 годишен трудов стаж. Но възнаграждението, което получаваше не стигаше и тя беше принудена да бъде координатор по продажбите в още една търговска фирма. До 17,30 часа работеше тук, а след това в другата фирма. Прибираше  се след 21 часа у дома, където я чакаше семейството – двете й деца, съпругът и свекървата. Парите й бяха единствения доход на семейството. Знаеше, че мениджър Емилова не одобрява втората й заетост. И така Марчето беше лоша служителка,  лоша майка, неподходяща съпруга  и неудачница – снаха. Не можеше да се спаси, не можеше да избяга, не можеше дори да се предаде! Беше попаднала в капана на живота! Кога, тя Марчето щеше да излезе от кръга на работещите бедни?! Единственият оптимизъм, който я крепеше, е че се учеше, навлизаше в работата, придобиваше опит и квалификация, които няма начин – рано или късно, щяха да не й донесат мечтания живот! Успокояваше се и от мисълта, че много от хората около нея са в същия този капан. Многото работа, липсата на сигурност, плаващата стабилност – сякаш живеят сред движещи се пясъци!

Стана рязко! Съвзе се от приближаващите нервни стъпки! И продължи работния си ден, който щеше да завърши след 21,00 часа.

 

 

© Десислава Вълова All rights reserved.

За конкурса. Тъй като работя във фирма, която е свързана с продажби, написах този разказ за около 20-ина минути след работа. Получавам постоянно вдъхновение от тези "изтъкнати" мениджъри! Глави се режат от подобни "набедени" началници! Посвещавам на всички работещи Бедни!

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • По отношение на възнаграждението, обаче, то е реално - такава цифра ни цитира на едно обучение топ-мениджър, в смисъл "Друга компания ми предлагаха 25000 лева, но нали не мислят, че ще отида заради тази заплата? Та, факта, бе взет от реалността!
  • благодаря!
  • Разказът ми хареса, написан е по оригинален начин. Марчето се въплъщава в ролята на г-жа Емилова, макар и на сън. Ами то понякога сънищата се сбъдват! Имам две забележки. Достатъчно е споменаването на пет цифрената заплата. Конкретната цифра не ми е убедителна. Множко ми се вижда, но дори да е възможно, контактите със служители на минимална заплата, като Марчето, не ми се виждат реални. Някаква по-обхватна далавера ще стои зад тези пачки. А втората е тук: " Успокояваше се и от мисълта, че много от хората около нея са в същия този капан – много работа, липса на сигурност, плаваща стабилност – сякаш живеят сред движещи се пясъци!" Думите, ограничени от средното тире ми звучат като извадки от някоя статистическа справка, според мен са излишни. Деси, успех ти желая! И я сдъвчи, тази Емилова, тя какво си въобразява, ама ха!
  • Голяма чест за мен би била и оценката на Любо.
  • Капан си е...
  • Благодаря, колеги! За мен е чест!
  • Като прочетох г-жа Емилова си викам сега ще науча някоя диетка за отслабване

    Описала си най-безмилостния капан! Поздравления! И успех!
  • Министър Кунева на взема такава заплата..., абсолютизъм..., или съвременния феодализъм в действие..., познавам и други такива шефки...!!!
    "А Емилова има настървената цел да осуетява печеленето на допълнителни доходи от Марчето. Нали затова ù плаща – да бъде подчинена и да работи само за нея! Всичките тези действия носеха на Емилова невероятното удовлетворение, което я поддържаше жива! Тя се прибираше вечер у дома и дълго обмисляше за новата си серия унижения, на които щеше да подложи на следващия ден Марчето."
  • С Димитров. Поздравления, Капка!
  • Интересен разказ! Капка, може спокойно в скоби да добавите "за конкурса" - "Капанът на живота" /за конкурса/ и да участва заедно с другите капани тук.
Random works
: ??:??