May 7, 2008, 10:23 AM

Кольо войвода и лулата с коноп 

  Prose » Humoristic
1058 0 2
2 мин reading
               Кольо войвода и лулата с коноп
 

В историята на българския фолклор са се запазили няколко песни (най-вече от Пиринския край) в които по един изключителен начин са се запазили спомените и легендите за Кольо войвода и неговата безстрашна чета. Една от тези песни разказва за Кольо войвода и една лула с коноп...

 

*** *** ***

 

Една вечер Кольо войвода решил да види как се забавляват неговите четници. Слязъл той в селото и влязъл в механата, от която преди време изгонил турците, където неговоте хора благо подръпвали от една лула.

 

- Какво е туй, дето го пушете бре, дружина?! - попитал Кольо.
    - Туй, Кольо, се нарича коноп. Много блага тревица, отпуска те и те зарежда с енергия - отговорил му Иван знаменосецът. - Седни при нас, дръпни си и ти.

 

Седнал Кольо при дружината си и дръпнал няколко пъти от лулата. Взели си руйно вино да се почерпят, въртели лулата с коноп помежду си, смеели се и се забавлявали...

 

Изведнъж портата на механата се отворила с трясък и вътре нахлули един рояк османци. Кольо не се поколебал изобщо и смело скочил да се бие срещу тях. Тъкмо замахнал към един от тях, турците го познали и си плюли на петите да бягат.

 

Бягали те, бягали, а Кольо ги гонил ли, гонил...

 

След известно време османците се изгубили от погледа на Кольо, а от винцето, което войводата бил изпил, му се приходило по малка нужда. За негово щастие наблизо имало горичка и Кольо войвода застанал зад едно борче, събул си гащите и се приготвил да си върши работата.

 

Тогава борчето му проговорило:

 

- Кольо войвода, какво правиш?

 

Войводата се стъписал, но бързо се окопитил и отговорил на борчето:

 

- Ми... готвя се да пикая - след което от учтивост продължил: - А ти какво правиш?

 

И дървото отговорило:

 

- Довършвам си винцето и излизам, че знаме трябва да нося. И моля ти се, вдигни си гащите, в механа сме все пак!

 

 

 

© Иван Давидов All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
Random works
: ??:??