Dec 22, 2022, 9:45 AM

Между седмото небе и Рая - две книги за ценители 

  Prose » Reviews, analyzes, critical articles
517 1 6
2 мин reading

Между седмото небе и рая –
две книги за ценители

Светът е оцелял, защото се е смял – някой по-умен от мен го е казал, но е бил прав. Смял се е през зъби, зад решетки, от страх и от радост, от щастие и в скръб, смехът е освобождаващ и отрезвителен, зареждащ и успокоителен.
Най-трудна е самоиронията над себе си, за нея се иска кураж и майсторско перо. Затова хумористичната поезия е труден жанр и не се отдава всекиму. Малцина успяват да завладеят читателя, без да се повтарят, без да му омръзнат. Юри Йовев с лекота напипва актуалните теми, пулса на времето, безпардонен е към човешките слабости и към гротескното. Оригинален и първичен, смехът при него е естествен, щедър и незлобив, освобождава читателя от съмненията и го прави съпричастен към ситуацията и действието.
Сатирата не търпи недомлъвки, при нея всичко е ясно и точно, не може да бъде разводнявана и разпилявана, тя е конкретна и целенасочена. Героите в нея често са обикновени хора – с простите си човешки слабости, въжделения и щения, с присъщите си мечти и опити да се справят или излязат от ситуацията, в която ги натиква ежедневието.
Попадайки в конфузни приключения, с определени надежди, които по-късно се превръщат в неосъществени илюзии, персонажите разсмиват читателя, защото са му близки, защото и той самият вероятно е преминавал през подобни екшъни, от които се е опитвал да намери безболезнено решение и да излезе от водата сух – ни лук ял, ни лук мирисал.
В плен на обаятелния женски образ, подхождайки съвсем първично за мъжа, героят наистина се лута между Седмото небе и Рая – понякога го постига, а понякога остава да виси в безвъздушното про­странство и да лекува раните си, да събира сили за нови подвизи, без да се отказва от дребните си мечти и желания.
Най-важното е, че авторът с прости думи казва на читателя, че не всичко в света блести, не всичко, което лети, се яде, но животът е хубав и неочакван, неповторим и разноцветен, има си своите прекрасни и трудни моменти, през които трябва да се премине. Направим ли го усмивка, вероятно ще е по-леко.
Двете книги – "Между седмото небе и Рая – книга с продължение" и "Между седмото небе и Рая – 2 – продължение на книгата", ще разсмеят читателя, ще го освободят от съмненията и скрупулите, усмивките му ще са непринудени и широки.
И ако жена ти, скъпи читателю, в просъница промълви: "– Веско, Веско!", запомни – Перник не е виновен.
Пожелавам ти приятно четене и много смях.

 

© Валентина Йотова All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
Random works
: ??:??