Jun 16, 2017, 10:58 AM

Оцеляване 

  Prose » Narratives
816 0 2
9 мин reading

- Здравейте. Това, което съм дошъл да ви кажа, вече го знаете, но е мой дълг да ви го съобщя заради новодошлия. – шестимата погледнаха недоверчиво новия. - Вие не съществувате. Вие сте само герои на този кратък разказ. Затворени сте в тази стая за наше изключително удоволствие и забавление. Тази стая е вашата вселена. На края стаята ще напусне само един от вас. Единственият начин да оцелеете по-дълго е да предизвикате интереса ни. От тук насетне вие сте наши роби. Вие сте наша безпрекословна собственост. Душите и телата ви са изключително наши. Отегчението ни ще се наказва със забрава. За това е във ваш интерес да бъдете много внимателни. 
* * *

- Аз съм доктор. Аз съм доктор. Аз съм доктор, по дяволите. Доктор съм. Прекарах 5 години в медицинско училище. Имам 10 години стаж. Доктор съм. Имам жена. Тя е истинска. Как може да не съм истински, ако жена ми е истинска? И децата са истински. Още вчера бях с тях, по дяволите. Мамка му, мамка му, мамка му. Аз съм доктор. АЗ СЪМ ДОКТОР! ЧУВАТЕ ЛИ МЕ, ГОРИЛИ ТАКИВА? АЗ СЪМ ДОКТОР!
Чу се кух пукот, последван от кротко тупване, сякаш чувал с картофи се свлича от рафт. 
- Благодаря, беше започнал да ме изнервя. – каза Застрахователя.
- Няма проблеми. – отговори Фашиста, потривайки юмрука си.
- Чакайте, чакайте, значи ние не съществуваме? - попита Философът докато тичаше на огромното си колело като на хамстер. - Читателя съществува ли?
- Ставаш толкова отегчителен. - каза провлачено Курвата докато трепереше леко от студа в стаята.
- Добре, шибаняци. Всичко ми е ясно. Курвата, Доктора, Застрахователя, Философа, Вниманиехолика, Огромния телевизор, но кой е оня? – Фашиста посочи прегърбения човек с очила, който гледаше внимателно към тях от ъгъла на стаята. Тракането на клавиатурата отекваше в стаята.
Курвата преглътна и запристъпва бавно към гледащия. 
- Кой си ти? – Има два вида очарователни хора – безкомпромисно силни и пленително безпомощни. Тя излъчваше сладка неспасяемост.
- Ако аз съм част от разказ… - Философът се носеше на облак от банани. – И всичко което съм смятал за истина е просто част от фиктивните ми спомени, които ме правят интересен… Не значи ли, че мога да ги променя?

- Чухте ли това? Тракането спря за момент. – каза Застрахователя.
- Сега пак започна. – Курвата се огледа съмнително. – Какво имаш предвид?
- Значи се е замислил. – отговори Философът. – Замислил се е какво да ми отговори.
- Кой? – цвета на дрехите на Вниманиехолика се преливаше бързо от розов в син. – Кой се е замислил?
- Той. Писателя.
- Стига глупости, не сме в разказ. – Застрахователят почукваше по стените, търсейки кухина или врата. – Това е абсурдно. Бъдете разумни. Мога да ви разкажа живота си в пълни детайли.
Философът се замисли и каза .
- Давай.
- Живях в голям град. Баща ми имаше проблеми с нервите, но отказваше да си го признае, затова беше нещастен, докато най-на края на 40 не се предаде и не започна да взима щастливите си хапчета. Тогава за първи път стана позитивен и обичащ. Майка ми беше тиха. Не я познавам изобщо. Целия ми свят ме беше убедил, че ако уча достатъчно сега ще имам шанса да използвам ума си в професията си. Това естествено беше лъжа. След като завърших магистратурата си по приложна математика работих пет години като... Какво, по дяволите, прави?
Телевизорът седеше зад тях и се усмихваше.
- Остави го, остави го. Разкажи ми какво прави вчера. Час по час.
- Добре. Няма проблем. - отвърна Застрахователят и изчезна.
- Мисля, че имам поне фундамента на теория. - каза Философът. – Писателят не беше измислил какво му се е случило вчера, затова го изтри. 
- Или пък му е бил адски скучен. Нали затова сме тук, за да го забавляваме. – каза Фашистът и подритна с досада Доктора. – Ако ми кажеш, че наистина си искал да чуеш деня му...
- По-скоро му изигра мръсен номер. – каза Курвата. – Заложи му капан – знаеше, че Застрахователя е адски скучен и просто го накара да го покаже на всички.
- Е, аз няма да имам този проблем. – усмихна се Вниманиехолика. Беше увит с коледни лампички, които премигваха ослепяващо. На главата си имаше звезда. – Ще ви е трудно да ме изкарате скучен.
- Няма да ми е трудно да те кремирам. – подхвърли Фашиста.
- Стига си се правил на страшен, тук няма огън. – каза Курвата.
Философа щракна с пръсти и между пръстите му заигра блед пламък. Той го гледаше без да го забелязва. 
- Може би ако го объркаме… Трябва да преплетем историята. Като в евтините сериали – когато всички персонажи са толкова преплетени, че няма как да изхвърлиш един от тях. – каза той.
- Как го правиш? – попита Вниманиехолика, сочейки пламъците. Сега беше облечен като плюшен заек.
- Какво? – Философа се сепна. Пламъците изгаснаха.
- Ако аз изчезна следваща няма да съжалявам особено много. – Курвата беше прехапала с белите си зъби бледата кожа на малката си устна и пристъпваше с бавни крачки към Философа. - Вече се чувствам достатъчно изчерпана. – сините ѝ невинни очички премигнаха. Босите ѝ стъпала опираха голия под и тя потрепваше леко. - Стигнах върха на живота си твърде бързо. Не ми предстои нищо освен разочарования.
Курвата почти се допираше до Философа. Сложи лявата си ръка на врата му и каза:
- А и ако го объркаме най-вероятно просто всички ще изчезнем. Нали не мислиш, че този разказ ще продължи завинаги?
- О, не. Не би трябвало да е повече от 3 страници. - предположи Философът. - Казаха ни, че е кратък..
- Добре. – Курвата се засмя. – Имам спомен за хора, които ме обичат и които държат на мен. – ръката на Философа неусетно мина надолу по ребрата ѝ. - Но дори да съществуваха, пак нямаше да ме е грижа особено за тях. Истината е, че хората, които трябваше да обичам, ме отегчаваха. Обичах ги по задължение. – тя лекичко целуна брадичката му. – С теб имаме нещо повече от истинските хора. Ние поне се опитваме да бъдем интересни.
Вниманиехоликът беше пуснал философска брадичка.
Телевизорът се озъби с присмех.
- Може би ако направим нещо… шокиращо. – ръката ѝ падна на колана му. – Може би ще преживеем още малко.
Ръката на Философа беше стигнала презрамката на потника ѝ, когато Курвата се изпари.
- Уф. – Философа неловко се почеса. – Това беше разочароващо.
- Защо пък изчезна тя? – попита Фашиста изумено. – Онзи е много по-скучен. – посочи човека в ъгъла.
- Грешеше. – каза Вниманиехолика. – Всички се опитват да бъдат интересни.
- Тогава защо не изчезна ти? – Фашиста го изгледа презрително. – Ти се опитваш да си интересен. И се справяш доста по-зле от нея. Тоя тюркоазен цилиндър никого не заблуждава.
Вниманиехолика свали цилиндъра.
- Аз не се опитвам да съм интересен. Аз се опитвам да изпъквам. На фона може да има много интересни детайли, но никой няма да ги забележи, ако в центъра на картината има голямо лайно.
Доктора се завлачи до човека в ъгъла. Хвана го за ръката и го погледна в очите:
- Още имаме шанс…
- Интересно ми е защо не изхвърля онзи шибаняк. Той не прави нищо. – Фашиста гледаше враждебно неизвестния.
- Когато остане само един разказа ще свърши. Първият няма да съществува по-дълго от втория. Ако искаме да продължим да съществуваме трябва да измислим как да работим заедно. - каза Философа.
- Опитай се да ме чуеш. - Доктора продължаваше да шепне на Безмълвния. 
- Това не е начина. – каза Фашиста. – Разказа никога няма да продължи достатъчно дълго. – започна да оглежда стените. – Трябва да е някъде тук. Трябва да ни наблюдава от някъде. Иначе цялата тази глупост няма смисъл.
- За кой говориш? – Вниманиехолика се въртеше като пумпал в центъра на стаята и приблясваше в различни цветове.
- За Читателя! Трябва да го има! – Фашиста заговори на тавана. – Истината е, че аз съм истински. Поне съм бил истински. Аз съм човекът, който е изкупил греховете ти със своята кръв. Аз съм човека, който се е бил за свободата ти. За правото ти на мисъл. По своя начин продължавам да съм истински. Ако ме забравиш не предаваш само мен. Предаваш и себе си. Предаваш дедите си. Предаваш децата си. Без мен ти си никой. Не можеш да построиш кула без основата. 
Философът се огледа.
- Ха! Най-дълготрайния ни шанс за оцеляване е в главата на читателя, а ти го заплашваш. Хитро.
- ПОГЛЕДНИ МЕ! – Докторът крещеше на Безименния. – ЧУЙ КАКВО ТИ КАЗВАМ!
Погледа на неизвестния бавно се премести към него.
- Млъкни! – ритника на Фашиста стигна ребрата на Доктора точно когато си отваряше устата. 
- Трябва да запомниш, че когато жените ни бяха робини, а мъжете ни бяха загубили всяка мъжественост ние бяхме първите, които се събудиха. – продължи Фашиста, този път към всяка една от стените подред. – Не жалехме болките си и живота си, за да можеш един ден ти да се огледаш наоколо и да кажеш, че това място е твое. Ако си позволиш да забравиш историята си, си обречен да я повториш. И трябва да знаеш, че предадеш ли ме сега отново ще останеш без род и без родина. Отново да станеш роб. Помни завета ми. И го предай на децата си. Ако не помниш миналото си, си обречен да го повториш. Сега мога да си тръгна. - Фашиста се обърна и изчезна.
- Той е много по-голям вниманиехолик от мен! - каза Вниманиехоликът.
- Да, но го прави хитро. Внушава страх и вина от мисълта, че може да бъде забравен. Гнусно е, но навярно работи. 
- Но нали изчезна от разказа? Как ще остане?
- Мисли си, че е изпълнил мисията си и ще продължи да съществува в главата на този, който ни чете. Това няма да е нашия Фашист, тук направи грешка. Но въпреки това е снесъл яйцата си. Сега децата му ще израснат в нечие въображение.
Хъркащите звуци, които издаваше Доктора, ги накараха да погледнат към него.
- Той още е тук. – Вниманиехоликът беше останал само по женско бельо. – Защо?
- Лудостта е… интригуваща. – Философът беше увиснал на 10 сантиметра над земята. – Явно сюжета няма да стане по-завързан. Всеки от нас си има роля. Важното е кой ще изиграе своята по-убедително.
- Не се притеснявай, света е пълен с шокиращи неща. – Вниманиехолика се биеше с камшик по гърба. – Дори не съм на път да се изчерпам.
Философа се оказа в кресло с лула в ръка. В ръката му имаше отворена кутия бонбони.
- Какво правиш?
- Обичам гадинките. – Философът говореше с пълна уста. – Реших д се поглезя. Позволявам си един последен допир с живота, предполагам.
Вниманиехолика се ухили. 
- Значи ти си следващия?
- Неизбежно е. Шокът винаги печели над мисълта. Така сме конструирани. Ще ми направиш ли една последна услуга?
- Каква?
- Направи нещо наистина шокиращо за довиждане.
- За теб винаги. - Вниманиехоликът извади снимка на обесена жена. – Тази жена е била ужасен човек. Ползвала е наркотици, пиела е, пренебрегвала е децата си. Била е откачена кучка. Нищо чудно, че дъщеря й намира време да я снима с телефона си, преди да викне линейка. Кое общество позволява това да се случи?
Философът изчезна.
- Прецака те. – Докторът тихичко се кикотеше.
- Глупости. Как?
- Накара те да дадеш най-доброто от себе си прекалено рано. Сега читателят претръпна към всичко, което можеш да направиш. Вече не си интересен.
Карбовски избледня.
Човекът в ъгъла все така мълчеше. Докторът с мъка се надигна и отново го хвана за ръката. В очите му гореше молба.
- Все още имаме шанс. – Докторът започна да кашля. – Чуй ме. Имаме време. Имаме време да се спасим. Двамата. – кашлянето стана по-силно. – Недей. Недей…
Наведе се да изплюе секрета. На земята не падна нищо. Докторът изчезна.
В стаята останаха само телевизора и Безмълвния. За пръв път телевизора се включи. Без да помръдне се оказа точно пред очите на съперника си. Озъби се.
- Е, Читателю, май че останахме само двамата. 
Кажи ми честно,
кой смяташ
е по-интересен? 

Ти

или

Аз?

© Блек Рум All rights reserved.

Вие не съществувате. Вие сте само герои на този кратък разказ.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
Random works
: ??:??