Feb 9, 2012, 2:01 PM

Отвъд чертата: Прегръдка. Прошка. Последни стъпки... 

  Prose » Narratives
1289 0 13
2 мин reading

Главата на убития стражар се бе смалила в мъглевината от изстрели. Поклаща се, сякаш пречупен карамфил. Сопи и коси образуваха камара пред кръчмата. Предали се, селяните вървяха след арестантите. Гроздана се люлееше от напора на войниците. Разнасяха се клетви и офицерски заплахи, примесени с псувни. Пушки разкъсваха въздуха. Миришеше на обгорена плът. Земята, утъпкана и ничия, трепереше. От недрата ú се процеждаше вик:

- Земята разчертаха. Крийте овцете си и тях ще ни вземат стражарите...

Много опряха чела по влажните решетки на затворите, други побягнаха в Румънско. След година Йордан Топала пристигна в града заедно с проходилия Черньо, чирачето Колчо и храненика Тони, който страдаше от епилепсия. Идваха за Гроздана.

Сестрите ú - Сребра, Йордана, Неделя, Маринка, Дамяна - бяха омъжени в различни села, та ú изпратиха само скроени забрадки, изпечени питки, но не и подкрепа. Срамуваха  се от Гроздана. Сякаш бе юда-кръвопийца, с нея плашеха децата си:

- Мирувай, че леля ти Гроздана ще те отнесе, докато спиш...

Когато идеше при внучетата си, Йордан Топала разрошваше косите им и чуеше ли някоя от дъщерите да рече лоша дума срещу Гроздана, я изглеждаше строго.

- Дядо, бе  нашата леля зъби има ли?

- Има, чедо! Нали и тя  обича ябълки червенки като теб...

- Ама и деца обича, нали?

- Да, все пита за вас. Здрави ли сте, облечени ли сте, спите ли добре...

- Тя ще ни вземе ли  от креватчетата?

-Няма, чедо.  Като си дойде, приказки ще ви разкаже... Смели като нея.

Болест повали Йордан Топала. Засънува нивата и  сгърчилия се от болестта Тони, над който се бяха надвесили с жални очи воловете. И оня дорест жребец, с тъмните очи,  който го хвърли от гърба си, докато бързаше да вдигне момчето от земята. Оттогава окуця. И земята обхождаше непълно, сякаш врабче със счупено краче.  На прах стана времето му. По дървената кутия затропаха буци пръст. Никола, Гроздана и поотрасналия Черньо, хванати за ръце  го изпращаха, сякаш  овъглен метеорит... Земята разпери ръце. Прегръдка. Прошка. Последни стъпки...

 

© Петя Стефанова All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Добре си дошла, Таня Иванова!
  • !
  • Благодаря! В следващите части ще видите съдбата на Черньо...
  • С поздрави, Петя! Харесах!
  • Разтърсва...
    Поздравления, Петя!
  • Радвам се,че разказите ми намират местенце у вас!Благодаря!
  • Много образно пишеш, Петя!
    Винаги вълнуваш!
    Радвам ти се много и те поздравявам!
  • Поздравления, Петинко. Впечатляваш...
  • Хубав разказ!
    Както винаги, написан с голяма образност и много чувства,
    сякаш пред мен се разлистват чудни картини!
    С добро познаване и умело описване на нашата история, бит и традиции!
    Докосващ и замислящ разказ за ценностите в живота!
    Поздрави, Петя!
  • Човек поема хиляди вдишвания, но чака теб мила, за да затаи дъх и да се пренесе в нов създаден от теб свят. Осъзнавайки величието на твоята мисъл, осъзнавайки как материалното в наши дни изпреварва всичко, но не може да накара никого като теб да предостави на отсрещния да спре дъха си и да се наслади на едно вече изчезващо чувство.

    Благодаря, че ни правиш част от твоята магия!
  • Благодаря за думите ви!
  • ...!
  • Поздравления!
Random works
: ??:??