Част 6 Завръзката
На следващият ден, рано сутринта каменната врата зад камината се отвори и баба Анка излезе с куп изписани листа. Остави ги на масата и отиде в кухнята като си взе от цигарите на Доротея. Запали и се загледа през прозореца, слънцето изгряваше и хвърляше ленива сянка върху вековните дървета обикалящи параклиса и къщата.
След няколко часа се появи Верка с веселото си настроение, а веднага след нея връхлетя Симеон с торбички под очите. Личеше, че не е спал поне от 24 часа. Започна да щрака ключа на лампата, нямаше ток.
Без да отговаря се качи по стълбите директно в стаята на Дора. Влезе без да чука и я вдигна с чаршафа като я изсипа в коридора. Тя го погледна със сънен недоумяващ поглед.
Доротея слезе обувайки панталона си в движение. Стигна до долу без да поздравява видя горещата кафеварка и си сипа в термочашата.
Навън Симеон носеше два чувала с билки към паджерото, а Бъки го обикаляше. Натовариха ги заедно с кучето и потеглиха към въпросната локация, не далеч от дома им. В багажника имаше и две осветени саби, остри като бръснач, както и пистолети за пейтбол със специални патрони, бившият войник отиваше с намерението да ги избие.
Стигнаха мястото, черен път, на който ги чакаха група работници.
В чувалите имаше билки изсушени и натъпкани в конуси с фитил, направени на димки. Мъжът ги стовари и повика работниците.
В два прилежно изработени кожени калъфа седяха мечовете. Симеон взе единия, другия втъчи на Дора, която го открехна и полираната стомана светна.
Заедно с работниците тръгнаха по черния път и след двеста метра съзряха картинката. На работния камион с платформа висяха група юди. За разлика от самодивите, които се славеха със своето изящество и финес, юдите бяха тяхна противоположност. Представляваха груби и вулгарни млади жени, които сипеха обиди и правеха неприлични жестове. Често отвличаха мъже и пленяваха душите им като ги принуждаваха да се оженят за тях. Имало е и случай, в които юдите са слизали в селата и градовете, живеейки като нормални жени, нещо, което самодива никога не би направила. В случая може би са ги привлекли мъжете работници. Имаха много по-лош нрав, като повечето случай когато някой ги ядоса го убиваха.
Работниците запалиха димките и започнаха да хвърлят на посоки. Започна да се вие пушек и привлече вниманието на юдите, които се опулиха на среща. Бъки ръмжеше неспокойно на каишката, готов да ги погне.
Пусна кучето и двамата извадиха пистолетите. Като ги видяха юдите се разбягаха, една стояща на купето на камиона повдигна бялата си роба и показа женските си прелести като избяга с истеричен смях. Тичаха боси, а косите им бяха разрошени, с дълги нокти и остри зъби. Доротея приклекна, прицели се и първата падна с няколко куршума в гърба. Патрона се разпръсна по тялото като обгори плътта на пакостливата жена, която започна да пищи и да се гърчи в агония. Младата жена с бърза крачка я приближи, извади късия си меч и я довърши като й сряза гърлото. Забели очи и започна да се разлага, след няколко секунди от тялото нямаше нищо. Симеон стреляше на посоки, а Бъки му помагаше като следеше юдите. Димките нахвърляни от работниците ги заслепяваха и объркваха, като ги правеха лесна плячка. От параклиса често използваха пистолети за пейнбол, защото капсулите се правеха лесно и бяха по-леки и лесни за използване от огнестрелните оръжия. Бялата комунга, босилека и пелина не ги убиваха, но бяха достатъчно да ги забавят. Толкова им трябваше на двамата опитни играчи. Те тичаха неуморно из гората след вярната овчарка и поваляха юда след юда. Една се направи на хитра опита да направи засада на Симеон като се бе качила на високо дърво и скочи отгоре, но получи смъртоносен меч от Дора, която му пазеше гърба. Тя го хвърли и прободе гръдния й кош, като падна като торба с картофи. Партньорът само се обърна и подсмихна. Не след дълго и последната юда падна от меча на Симеон и стълба, на който трябваше да работят беше чист. Бъки душеше енергично наоколо, но не намери повече натрапници.
Прибраха се в параклиса, където ги чакаха Верка и баба Анка заедно с Боян. Малкото момче се зарадва на Бъки и двамата започнаха да си играят на двора докато останалите седнаха на масата под лозята за да обсъдят Чернобог.
Разговорът прерасна в караница между младите, които започнаха да се надвикват и да говорят един през друг. Смисълът започна да се губи, а баба Анка ги погледа още малко и викна:
Останалите се спогледаха.
Вероника и Доротея се спогледаха.
Лилия имаше около седем телефона и седемте бяха изключени.
Доротея се хвърли на джипа и запали към Смолян. Лилия извършваше своята дейност в града, но живееше в малко село на десетина километра. Първата й спирка реши да бъде дома й. Навлезе в малкото китно селце и на пръв поглед нямаше нищо съмнително. Не се усещаха свръхестествени същества. Спря, пред, обикновена къща, която не се набиваше на очи. Двуетажна с тъмно-винена фасада и сива телена ограда. Вътре седяха паркирани два автомобила. Дора започна да занича за някакво движение, но не видя нищо. Огледа се на двете страни, нямаше никой, хвана се за оградата и се преметна от другата страна. Телените огради бяха обрасли с бръшлян и не се виждаше нищо у съседите. Тя продължи към входната врата на къщата. Там съзря 3 звънеца, натисна ги и трите като задържа около минута, а като не получи отговор повтори няколко пъти. Допря ухо до вехтата врата, не се чуваше движение. Натисна дръжката - заключено. Обиколи къщата търсейки някъде, откъдето може да влезе без да разбива нищо. Прозорците бяха дървени с олющена боя и заковани от вътрешната страна. Вътре под мрежести пердета се виждаха мебели покрити с чаршафи, все едно никой не бе живял тук с години. Отгоре имаше асма, която хвърляше лека сянка, заради ленивото слънце, скоро щеше да се стъмни. Тя се покатери на асмата и отиде на терасата над входната врата на втория етаж. Натъкна се на същата гледка. През стария мърляв прозорец се открояваше голямо легло завито с бяла покривка. Дали адреса бе точен? Лилия нямаше ползва да лъже параклиса. На балкона в малка дупка от разрушената мазилка се подаваше торбичка. Магия, илюзия под точно, истинската къща се криеше в дън земята. Доротея слезе долу и размести стари щайги оставени до къщата, отзад се откроиха символи написани със спрей. Магьосницата бе скрила къщата си. Оказа се, че и двете коли в двора отдавна не са в движение. Младата жена прескочи обратно двора.
Като се обърна, от съседния двор я гледаше прегърбен старец.
Съмняваше се, че ще я намери в офиса, но се надяваше да е оставила послание. Къщата бе само декор, ако някой напънеше да краде или да пипа предмети щеше да го изхвърли обратно на улицата без да помни нищо, нямаше как да има съобщение вътре. Доротея подкара самурайката към Смолян. Магьосницата извършваше дейността си в малка схлупена къщичка в края на града. Радваше се на голяма клиентела и пред вратата й винаги имаше някой чакащ. Още от улицата личеше, че там също няма живот. Всички лампи бяха изгасени, а ниската едноетажна постройка изглеждаше зловеща. Намираща се между две нови кооперации, оградена с тухлена ограда, входната врата бе заключена. На Дора отново й се наложи да прескача. Двора не беше голям, редяха се няколко пейки пред малкия вход към бараката с нисък покрив. Изглеждаше по-поддържана от предната къща, имаше дограма и съвременна мазилка. Баба Анка й беше казала да търси ключ в улука над вратата, затова протегна ръка над входната врата и напипа тежък ключодържател. Имаше един старовремски ключ точно от входната врата, която изглеждаше нова, само по ключалката имаше ръжда и изтрака, когато младата жена я завъртя. Влезе в просторна правоъгълна стая, цялата обсипана с икони на различни светци. В началото имаше масивна маса с ъглови дивани покрити с шевици в битов стил. Целия под бе покрит с дебели черги, но Дора нямаше време да се събува. В дъното се намираше печката и каменен дълбок умивалник, заедно с полица, на която бяха наредени различни канчета и билки. „Там сигурно лее куршум“ – помисли си. Две черни завеси водеха до друго отделение, което придаваше Г-образна форма на помещението. Там й беше склада, защото в не голямото пространство имаше етажерки до тавана, на които в момента нямаше нищо. Пак криеше нещо, не можеше това да е целия арсенал на Лилия. За опитна и силна магьосница да зареже всичко и да се скрие като мишка. Можеше да остави поне чираците си. Доротея дръпна чергите от пода и оголи светло дюшеме, в което имаше добре открояващ се тайник.
Тя разгледа капака внимателно, опипвайки го от всички страни за ключалка, но нямаше нищо. Взе машата от печката и напъна в една от фугите. Дъските се размърдаха и открехна процеп, който водеше до къса стълба. Дора можеше да види каменния под отдолу затова направо скочи и се приземи с глухо туп. В тъмнината не можа да намери ключ и светна с телефона. Едно малко конопено човече, може би колкото бутилка с бира скочи на лицето й и напъха бележка. Инстинктивно младата жена замахна и изпрати човечето на пода. То се изправи, все едно я гледаше, но нямаше очи. Дора го изгледа, може би искаше да прочете бележката, която бе безкрайно кратка.
„Аз ще ви намеря! Спрете дотук! Параклиса!
Доротея сбръчка вежди и погледна към малкия курдуш, който летеше към нея. Грабна листчето, легна върху него и се самозапали. Послание, да не я търсят. Може би я бяха погнали, може и да взимаше превантивни мерки. Тя се покатери обратно без повече да души, сети се само да пусне кранчето на чешмата – нямаше дори вода. Изнесе се и се качи обратно на джипа. Хвърли един последен поглед на къщурката преди да потегли към къщата с таласъма. Трябваше и да докладва на екипа, сигурно и те се чудеха какво става.
҉
Минаваше полунощ и в гората можеше да се чуят песните на самодивите, които отекваха в далечината като вятър. Толкова приятно и успокояващо усещане, не се чуваха думи просто едни прекрасни звуци на младите моми. От време на време се включваха гайди, тупани, зурли, но не и кавал, само Мусаил свиреше на кавал, а него трета година никакъв го нямаше. Цялата планина ехтеше с приспивна песен, но някои хора не спяха. Симеон бродеше в другия край на планината да търси един лесник, който прави проблеми на планинарите. Обикаляше с петромакса и псуваше, защото съществото си правеше шеги с него като го караше да се върти в кръг.
Обърна ги на обратно, дори бельото, размени обувките си и тутакси мерна високата структура на лесника, сливаща се с едно дърво. Издаде го това, че се раздвижи между дърветата, иначе никога нямаше да го види с тази глава като корона и дълга брада от мъх. Издигаше се над два метра и половина и приличаше на ходещо дърво.
Към Родопския параклис, пък, се беше засилила една сянка, която тичаше колкото има сила без нито една светлинка. Не ходеше по пътеката, а направо през шубраците, нямаше време за пътища. Изкачваше върха смело нагоре, но не защото й бе приятно да бяга по сред нощ, просто нещо я гонеше. Обра всичките бодливи храсти докато не стигна къщата. Нямаше време да отваря портата, направо я прескочи. Бъки не се ядоса, отиде до детето и започна да го души, като облиза една две драскотини по лицето й. Гергана го погали по главата и застана пред вратата.
Нямаше време да слиза по стълбите, направо прескочи парапета и се озова до момичето. Хвана я за раменете и я разтърси:
Там я чакаше едно бледо създание с частично разядена плът и оголени мъртвешки зъби. Очите му и косата бяха сиви и вече не можеше да се каже какъв пол е. Въртеше се бавно в кръг като повтаряше името на Гергана. Тромаво, но много жилаво, беше проследило момичето от селото чак до параклиса. Тя извърна поглед към Доротея, която не издаде никаква емоция.
Гергана изсумтя и се почеса по главата. Създанието се въртеше около оградата и не спираше да шепне името й. Доротея се приближи и го огледа. Морите или неживите приличаха на зомбита, поне на външен вид. Представляваха духове на хора, които не са могли да преминат в света на мъртвите и са оставени да се скитат, докато в един момент не се завърнат в телата си, в повечето случаи преседели доста дълго време. За разлика от таласъмите, които възникваха несъзнателно, морите бяха съзнателни убийци, изнасилвачи и лоши хора, които съзнателно се връщаха в телата си още по-озлобени с желанието да продължават да причиняват злини. За времето, което скитаха губеха самоличността си и оставаха просто празни черупки изградени от гняв. Богинята Морана се грижеше да не се проявяват често. Но след конфликта с горския цар преди няколко години и от нея нямаше никаква вест. Дора примигна няколко пъти, Бъки послушно седеше до нея и ръмжеше. Тя го погали и отиде до пристройките, Гери я спогледа с ужас. След секунда се върна с туба и дървена чаша в ръка.
Младата майка повтори и потрети докато не намокри обилно съществото през оградата. Извади от джоба си кибрит и драсна клечка като я хвърли по мората. Съществото издаде горчив писък, след което започна да тлее. Гери направи гримаса на отвращение, из въздуха се разнесе мирис на мърша.
© Kiddo All rights reserved.
Досегашния ми опит ми подсказва, че мнозинството от читатели предпочитат по-кратки и повърхностни истории. Планувам Родопският параклис да е едно обобщение на повечето български легенди, поверия и ритуали.
Затова избрах да го публикувам от чисто нов анонимен акаунт.
Скоро ще преведа и някоя глава на английски.
Поздрави!