May 7, 2007, 1:09 PM

Романтични небивалици от Красно градище - 03 

  Prose
1213 0 2
6 мин reading
 

Романтични небивалици от Красно градище

Тези небивалици ми бяха изпратени в няколко опърпани тетрадки от моя братовчед Марко, с цел тяхното публикуване. След известно колебание, дали да запазя оригиналния правопис (по-скоро „кривопис"), реших да запазя някои оригинални трактовки на чуждици и сложни думи, за да не загубят небивалиците от чара си... Запазил съм също автентичната стилистика и някои диалектни и жаргонни форми. От тук нататък има думата братовчедът:


Как Игнат Дръвнико щеше да подпали Третата Световна война


  

Вчера беше Гергьовден и също така ден на войската, та си препомнихме едно-друго от казармата с аверите и от дума на дума пак до оная история за Третата световна стигнахме. Сигур за женорята нема да е ентересно, та ако щат да не четат...

   Как вече май разказвах, служих началното обучение у Сливен, после бех кашик у Звездец - да препомна за тея, дето са лапали мухите у час по география, че Звездец е на границата с Турция у Странжа планина. Та там старшината ми връчи една кратечница и ми вика „Гледам те як си, та те това ше ти е гаджето у следваштите две години, запознавай се! С нея ше спиш, с нея ше одиш и а си си помислил да я раскараш, отиваш на военен съд!" Видех язе, че нема мърданье и викам си „Като ше е гадже, дай барем име да си има" и я кръстих Лили - на певицата, че много сладкогласно пееше. Помошник ми беше Тоше Шматката, уж патроните само требеше да носи, ама нема да си кривим душата, и кратечницата е мъкнал по странжанските баири не еднаж и дваж... То беше едно тръчане, едно юркане, ама сега нема да изпадам у подробности, че приказката е за друго. Мина криво-лево пръвата година и за големи успехи у носенето на Лили на гръб ме направиха млад'жант, демек младши сержант и одельонен командир.

   И еле иде втората година едно младо лейтенанче, зводен да ни става. Ама зелен, служба не видел. Учил там у некво военно училище, свалял студенки педагожки и си мисли, че вече става за границата. Става, ама друг път. И ей го един ден вика: „Днеска ше правиме марш на скок, от тука до границата и обратно. С пълно бойно снаряжение". И преготвихме се ние, ама със сичко - оръжие, каски, противогази, хемическо ублекло, шанцов инструмент, манерки, едно-друго, как си е по учебник. Само патроните беха алосни, ама иначе много - да тежат! И айде - тапър-тапър у конски тръс фанахме на югозапад. Стигнахме скоро загражденията, подминахме ги. Тръчиме, тръчиме, бре гледам браздата и пак не спираме. Па язе вече млад'жант, един вид помошник зводен, викам на командиро „Другарьо лейтенант, ше влеземе у вражеската тиритория!" А он отвръшта „Нема, нали гледам на картата, тая бразда е фалшименто - за гедерейските туристи, да си мислат, че вече са зад Железната завеса! Напред!" и със съштио конски тръс напредваме... Брях мааму, никак  не е, нето да не се подчиневам на заповедта, нето да ставам окупатор на вража тиритория, ама продължихме, само казах на момчетата стане ли нещо, веднага да легат и да се заравят! Еле по едно време, не издържах, отивам при лейтенанчето и му викам „Другарьо лейтенант, дай да видим картата!" Даде он пет минути почивка и разгърнахме картата. Гледам - верно, браздата на 7-8 км от поделението, па язе знам, че е на четри. Чешем се и размишлевам, кога видех един таен знак на картата. И мигом сичко ми причерне...

   Тук е местото да отворим една голема скоба и да вмъкнем расказ у расказа, за да ви се изяснат нещата у максимална степен. Фамилията на Игнат Дравника е Пуйков. Сигур пак до ген опира, че некой от дедовците му е бил гламав като него, та са му викале пуйката, щото е имал акъл на пуйка. Та си спомням още като деца у селското училище, как Дръвнико се подписваше - Игнт Пўков, беше направил една нова буква - нещо средно между У и Й и беше много горд. Даже писмо писа до София с адрес „Братята Кирил и Методий" с предложение новата буква да се включи у азбуката. И най-ентересното, че получи отговор - от библьотеката „Кирил и Методий" с отказ, обаче с подарък членска карта за библьотеката. И Дръвнико зе да се надува като пўка, пардон като пуйка. Та и до ден днешен Игнат се подписва с измислената буква...

   Та у тоя момент там на границата видех на картата едно турско село срещу Звездец написано Топчўлар с тая буква "ў" и сичко ми се изясни. Дравнико у тоя момент служеше като топограф некъде у София. Некъв братчед на майка му го беше уредил на лека служба и нашио оцветеваше карти, ама явно е решил покрай оцветеването и България маненко да разшири, че беше преместил граничната бразда навътре у Турция... И таман се чудех как да обясним грешката на лейтенанчето, кога некой извика „Дуур!", демек „Стоой!" на турски. И у тоя момент целио звод се просна наземи, как им бех казал. Добре, че бехме у неква дупка, та се покрихме. Като видеха това турските аскери, без много да му мислат, ни подпукаха с пушкалата! И се почна една!... Лейтенанто извади патлако и крещи „Огън по враго, дето е влезнал у народната република! Смърт на НАТО!" Как да му обясним, че ние сме агресорот. Па и къв „огън" с алосни патрони?! Луда работа! Ем ме избива на смех, ем фарчат куршуми над каските! А бе направо почна Третата световна война! Прекръстих се язе и си викам „Божке, само да се измъкнеме от тая сетуация, на оня Дръвник врато ше му извием!" Па гледам лейтеначето се прицелва и гърми с пищова. Ама неговите патрони - бойни. Викам си ше утепа некой за едното чудо! И тогаз се сетих - имахме димки у бойната гутовнос. Казах на момчетата да ги извадат и да ги разметат полвината у сички страни. И като падна мъглата, викнах „Отстъпление!" и побегнахме обратно. А гламавио лейтенант не разбал още, че сме у турско, крещи „Стой, ше стрелям! Никво отстъпление, ако требе ше умрем, ама ше ги спрем!" Шибнах му един, зех му пищово, да не гръмне некой от наште и двамата с Тоше Шматката го награбихме и него го понесохме барабар с Лили... Ей, голем късмет сме имале, прибрахме се поживо-поздраво, като изметахме останалите димки по пътьо, а целата Трета армия вече беше дигната под тривога и беше на бойни позиции. Да, ама и турците не спеха, и они струпаха техния аскер на границата! А бе с една дума - международно положение! Тогава наште направиха спешно учение „Щит-82", та додоха и войските от Варшавския договор, и руснаците, и сички! И това, щото как се разбра после, се напил една  нощ Игнат Дръвнико и преместил границата на една карта, дето била пред печат!...

   Ама се размина войната... После мене ме разжалваха, че съм ударил лейтенанто и сега съм си прос редник от запасо. Дравнико го пратиха да дослужва у некво помошно стопанство, да гледа пуйки и това много му пасна на подписо, а лейтенанто... Лейтенанто вече е генерал у Щабо на Армията и като четем у весниците как расте, ништо чудно и Главнокомандваш да стане некой ден. И глейте кво нещо е живото - язе, дето с отстъплението спрех Третата Световна - разжалван, а лейтенанто, дето викаше „Смърт на НАТО!" - сега натовски генерал!

© Пер Перикон All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Очите ми изтичат, но не мога да спра да те чета.
  • Разказът става и за жени. Харесва ми.
Random works
: ??:??