Jun 16, 2020, 10:15 PM  

Силата на Томлението 

  Prose » Reviews, analyzes, critical articles
706 10 5
3 мин reading

     Силно съм впечатлен от още неиздадения роман "Томление" на Владислав Тиков. Изключително удачно подбрано заглавие, напълно съответстващо на авторовия замисъл. Главният герой - Младен Красимиров, разказва своя странен житейски пъзел. Той е орисан да пише и по драматизъм образът му е сравним с този на Джек Лондоновия герой Мартин Идън. Темата на романа е изкуплението на греха чрез най-ценното и святото на този свят - любовта. Първоначално Младен е сякаш под своеобразно ариманическо влияние. Той е бездушен към жените и оставя /по собствените си признания/ не една от тях с разбито сърце и житейска съдба. Но натрупването на греха има своя пределна точка, след което започва заплащането. Или, както казва Иисус: Плаща се до последния кодрант. И се плаща по парадоксален начин. Когато главният герой решава да прояви искреност и да сложи край на поредната си връзка, той бива прокълнат и попада под съдбовността на тази клетва. От този момент нататък заживява с предчувствието за предопределеност и с вътрешна готовност да изкупи греха си. Но цената на изкуплението е твърде висока - любовта на живота му - младата писателка Габриела Котева с изключителен финес и талантливо перо. Младен ясно осъзнава, че това е жената на живота му - единствената и безсмъртна негова любима. При Габриела нещата не стоят така - тя го приема просто като един близък духовен приятел. Трябва да минат години и Габи да стане световно известна писателка, получила покана от Холивуд за филмиране на нашумял неин роман, да се разочарова от двама мъже, които погрешно е счела за свои половинки и дори да роди дете на втория от тях, за да се получи прелом в съзнанието й, когато това дете бива спасено по чудо от Младен Красимиров, почти с цената на живота му. Именно дългата кома, в която Младен изпада, става причина Габи да получи прозрението за любовта си към него. Съдбата като перфектен сценарист подрежда събитията около двамата, за да познаят и изпитат любовта си един към друг. По един трагичен начин се стичат обстоятелствата в живота на техните родители. Безпощадно висока е цената, която Младен и Габи плащат за краткото им щастие да познаят истинската любов. Тук времето не играя роля.  Единственият висш смисъл е актът на познаване на любовта като върховно тайнство и Тиков много умело внушава на читателя това свое прозрение. Но неговият герой живее с усещането за фаталната предопределеност на нещата в живота му. Той осъзнава, че изплъзването от изкуплението на греха е невъзможно и нещастието крачи с бързи крачки, като рано или късно застига всяко човешко същество. Затова, дори и в тези върховни мигове на щастие, сърцето му е свито и изпитва томлението. Томлението - тази вярна сянка легнала върху дните му. Трагичният финален акорд на тази голяма любов, завършила със смъртта на Габи и окончателното изкристализиране на томлението в най-явната му форма, възкачват Младен на своебразно голготско възвишение, от което той гледа на света като на една театрална сцена, от която отдавна се е отказал. По същество той се превръща в един монах, минал през странната страна на Страданието и извисил духа си до портала на Вечността. Младен отглежда детето на Габи като свой роден син и с това окончателно изпълнява последното си земно задължение, за да скъса пъпната си връв със Земята, достигайки възраст 88 години, предостатъчни за един земен житейски цикъл.

    Този роман е написан с много силно и убедително перо. По същество това е един съвременен роман, кореспондиращ с най-великите класически образци, като романите на Лев Толстой, Достоевски и Джек Лондон. В него главният герой извървява стъпалата на една огромна духовна еволюция, която по своите мащаби е носител на религиозност. Защото религиозността е онова вътрешно наше светоусещане, което по един телепатичен начин ни отговаря на вечните въпроси: Кой съм аз? Откъде съм дошъл? Накъде аз отивам?

 

 

Бел. на автора. Това е вторият роман на Владислав Тиков. Първият - "От Ада или Одисеята на един съвременен Йов", бе издаден от издателство БУКВИТЕ.

 

 

© Младен Мисана All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Много добре представено, изпитах желание да прочета романа. Поздравления, Младене!
  • Интересна тема- изкуплението на греха!
  • Ето че опознавам Младен в нова светлина!
  • Беше ми интересно да прочета тази твоя рецензия, Младене. Хората допускат грешки в живота си, защото човешките слабости често надделяват, но докато сме на тази земя, на всеки ще се даде възможност за изкупление, стига да не останем слепи за това. Поздравявам те!
Random works
: ??:??