24 jun 2021, 16:24

 Дядо Ицо гледа от Бакаджика-десета част 

  Prosa » Relatos
458 7 25
Произведение от няколко части « към първа част
3 мин за четене

     Понякога времето стремглаво се спуска надолу, където човек не знае в бързея му:кой ден е,защото нощите безсънно зоват към решения неподвластни на разума. 

      Отец Павел (по фамилия Сухомлинов) попадна в България през 1922 година, като щабс-капитан от Бялата армия на генерал Врангел...

       Няколко десетки кораба стовариха по пристанищата на Царство България около двадесет и четири хилядната армия на барон Врангел, която не признаваше правителството на болшевиките и взе дейно участие в гражданската война срещу тях.Загубили подкрепата на Англия и Франция-белите армии на Врангел, Деникин и адмирал Колчак ,поискаха убежище в България, Турция, Гърция, Сърбия, Черна гора и Франция. 

Другите бели армии в Далечният изток потеглиха към Китай,Южна и Северна Америка...

          Къде и защо се случи така, че великите и горди полкове на Руската империя, загубила около девет милиона войници за времето от 1914/1917 г.,но устояла на атаките на Германия, Австро-Унгария,Турция и България изведнъж рухна в края на войната и загуби уважението на своите Съюзници?!

          Щабс-капитан Сухомлинов с болка и изумително търпение свеждаше този повратен момент в живота си ,като Божия промисъл и през следващата година подаде рапорт за демобилизация в щаба на Бялата гвардия на барона и чрез Руската задгранична църква прие духовен сан в църквата "Александър Невски"на връх Бакаджик,където български и руски монаси се грижеха от 1879 година за военното гробище и за упокой на душите на над две хиляди руски,украински,белоруски и финландски солдата,оставили костите си през войната, при овладяване на старопланинските проходи през зимата на 1878 година и  завоюване на стратегически простор към Одрин!

       При опелото на жертвите присъстваха ген.Столетов и още генерали,духовници и герои от Шипченската битка,чието спечелване доведе до фактическия край на войната и освобождението на България!

       Макар и противници през Първата световна война с Руската империя Царство България и правителството на Ал.Стамболийски не се поколеба и оказа помощ, като прие на територията си войската на ген.Врангел.

       Само добри чувства и намерения живееха в душите на българите, въпреки, че руски кораби водеха военните действия срещу Варна,Бургас и считаха акваторията на българското черноморие 

за боен фронт. Наред с Кралство Румъния Русия воюваше срещу България, но войските им загубиха цяла Южна и Северна Добруджа!Румъния излезе от войната, а български,германски и турски части превзеха Букурещ и устроиха победоносен парад под Триумфалната арка на румънската столица!

      Български и руски войници се побратимиха при река Серет и отказаха да воюват помежду си!

      Войната беше дошла до гуша на всички!

      Разрухата се виждаше навсякъде. Жертвите растяха с часове:студ,болести и глад висеше като неизбежен изход от тази всемирна война!

      И ето отец Павел, който не знаеше съдбата на семейството си,стоеше с кръста и Библията пред двама млади, които се венчаваха и вричаха тайно до гроб във вярност и любов!

       Ирина и Христо поеха с упование и жаждата да са законни съпруг и съпруга пред този благ синеок свещеник,който с тих глас налагаше балсам на незарастващите рани в душите им...

       -Мили момко и ти невесто,венчилото е триумфална арка на изпитание,но щом сте заедно, бракообричането пред Господа ще ви носи сила и упование, "нине и присно,во веки веков"!

       -Сега живеем във време на изпитание на Вярата!

       Клисаря на черквата и един от уредниците в манастира "Свети Спас" приеха свидетелството на брака...

       Докато траеше ритуала Зорницата възвести светлото предутро на Петковден. 

 

 

 

» следваща част...

© Стойчо Станев Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • 💒!!!
  • Бялата руска емиграция е съществен културен, финансов и икономически потенциал за Царство България в този момент.
    България има да изплаща над два милиарда фунта (лири стерлинги) на победителите.
    Руската бяла имиграция идва с парите и влиянието си по предоговаряне на дълга към победителите.
    България, както и другите от Централните сили,губят войната, поради загуба на ресурси:руда,нефт,желязо, олово;и блокадата на Кралският флот на Обединеното кралство на германските търговски пътища.
    Иначе Русия на Ленин им прави "услуга" с преврата на болшевиките през есента на 1917 година.
  • Привет, Ranrozar (Стойчо Станев)!
    В тази част си написал и за на т. нар. "Бяла емиграция", предизвикана от Октомврийската революция и гражданската война в Русия, без която България нямаше да е същата. Историята трябва да се помни и разбира!
    Хубав ден!
  • Благодаря, Миночка!
    Радвам се, че желанието да бъда обективен привлича вниманието на читателите!
    Благодаря за хубавите думи и оценката, DPP (SMooth)!
  • Много приятно въвеждаш историческите факти и ги вплиташ в текста.
    Радвам се, че мога да прочета.
  • И тази част ми помогна, да науча нещо, което не знаех. Стойчо, ти и Младен, сте страшно полезни, за хората в сайта, радвам се, че съм част от живота тук.Поздрав, чакам продължение!
  • Благодаря, Иван!
    Част от цвета на руската интелигенция пристигат и остават тук!Толкова са много, че оказват влияние върху българската култура. Не искам да коментирам, но един от тях, е Николай О. Масалитинов, бащата на Таня Масалитинова-театровед,педагог и преди всичко знаменит актьор!
    Пепи, благодаря за разбиращата усмивка!
  • Много ми хареса разказа! Засегнал си толкова много събития! България е приела белогвардейските войници и офицери да устроят живота си тук. В гимназията, по руски език ми преподаваше Ростислав Самус, бивш белогвардейски офицер. Поздравления, Стойчо! Много нови неща научих от разказа!
  • Благодаря за Любими, МИГ-31!
  • Благодаря за коментара и оценката, Росица!
  • Много може да се научи от теб, Стойчо! Чакам продължението!
  • Благодаря, Костадин!
    Приеми моите поздрави и усмихнат ден!
  • Стойчо,чест и почитания!Отново страхотна част,в очакване нататък.Поздрав.
  • Благодаря, Румяна!
    Фактите са такива.
    Не считам да дискутираме сложната природа на политиката.
  • И какво направиха, насочиха оръдието към себе си! Нищо не остава скрито в света!
  • Благодаря, Дон Бъч!
    Колкото повече украсяват историята в своя полза победителите крият страданието, като основен момент. Задавени от екзалтираната пропаганда поколенията получават доста изопачени факти и представа за отминали събития.
    Благодаря за коментара и оценката, Младен!
    От болшевишкия терор в Русия са принудени да напуснат милиони люде,чиято вина е,че са цветът на руската наука и култура...
    Сикорски патентова "автожира"си,т.е.първият хеликоптер в САЩ,великият Сергей Рахманинов умира в Аризона.Болшевиките осъждат на смърт (задочно)Пиер(Пьотр )Смирнов,защото не им дава патента на водка Smirnoff и прочие и пр.
  • Мога само да те поздравя, Стойчо за това което ни поднасяш.
    Болшевизмът донесе море от нещастия и на Майка България. А част от бягащите белогвардейци от болшевизма намериха приют на българска територия, както много справедливо отбелязваш. В родната ни къща на Светослав Тертер в София живя и издъхна адютантът на барон Врангел - Цетерман. Пак в тази къща намери убежище и племенникът на Велия руски княз Черкаски! След тях живяха и други политически емигранти руснаци. Живяха до края на дните си. По повод зверствата на болшевизма си спомням за 18-годишния руски шахматен гений - Александър Александрович Алехин / четвъртият световен шампион по шах/. Осъден на смърт от болшевиките, той бива спасен по чудо от българина Кръстю Раковски - голям негов почитател, който по това време е бил първият премиер на Украйна /години след това Раковски е убит от Сталин/. Ленин и Стали са избили общо около 70 милиона души и то в мирно време. Разбира се Сталин е надминал Ленин в рекордните числа.
  • Взех три части на дъх за една, макар да не биваше. Имах да наваксвам.
    Тази история трябва да се чете бавно, обмислено. Тъкмо защото е История.
    Моля се само повече читатели да я намерят.
  • Благодаря за коментара и оценката, Зигфрид!
    Благодаря за хубавите думи и оценката, Румяна!
    Дядо ми Станьо е взел на работа в мелницата си руски казак.Работата му е била да обучи за кавалерист татко.Бил е ерген и се влюбил в българска девойка.
    Дядо Станьо и дъщеря му Калуда са кръстници на сватбата на Семьон и Тотка.
    Така, както аз със съпругата ми станахме кръстници на внука му Симеон и Мара.
  • Ето пак една част от историята която в годините беше премълчавана, защото е за белогвардейците. Майка ми е от Шумен и ни е разправяла доста за разквартированите, царски елит на Русия. Дошли са с златата си и крити в дрехи, маншони, военшите с няните си. Някой от тях след време отварят шантани, други във Варна- д-р Головини, Смоленски оставят светла диря след себе си! Свят като цвят. Поздравление Стойчо
  • В мен предизвиква буря от интерес и други емоции, Стойчо! Прекрасно разказваш и съм благодарен, че имам удоволствието да чета тази история! Браво!
  • Благодаря, Ивита!
    Може би, историята е фон на онова, което се породи в мен!
    Историческите факти и събития са част от това трудно повествование...
    Нося, но без да осъзнавам фактологическата стойност от детството...
    Едва ли наслагването на събитията ще отприщи цяла буря на интерес, но фактите нашепват мислите си...
  • Много интересна част, Стойчо!
    Препратките от историята дават допълнителна стойност на творбата. Благодаря ти, че умееш по този ненатрапчив начин да обогатяваш читателя допълнително. Майстор си!☺
    Чакам с нетърпение следващата част.
Propuestas
: ??:??