31 окт. 2023 г., 06:39

Заливът на коня 

  Проза » Другие
326 0 15
1 мин за четене

   В древността по земите, върху които днес се намира Китен, е имало селище, от което са запазени крепостни стени. Това са останките на крепостта Урдовиза, която някога, много отдавна се извисявала на полуострова. Тук е имало пристанище, както през античността, така и през Средновековието, когато крепостта е била важна българска твърдина. Тя била прочута и с това, че там живеела най-красивата българка в цяла Странджа – Бяла Стана Урдовизка. Тук е и заливът Атлиман. Той е свързан с една легенда...  

    ...Когато султан Мурад Първи превземал странджанските села, някъде около 1361 г., обсадил и крепостта Урдовиза. Когато зърнал девойката Стана, за чиято красота се носели легенди, той се влюбил в нея и поискал да му стане жена.

    Смелата българка склонила при едно условие – ще бъде негова, ако той освободи от данъци толкова странджанска земя, колкото тя успее да обиколи с коня си за един ден от изгрев до заник слънце.

    Султанът се съгласил, омаян от хубостта на девойката.

    Много рано на другата сутринт Стана се качила на хвърковатият си кон и го пришпорила. Препускала бясно в галоп, без отдих, с всички сили!... Обиколила селата Урдовиза, Ургари /Българи/, Мързево /Кондолово/, Граматиково, Заберново, Стоилово, Бяла вода, Звезден, Бръшлян... всичко 17 странджански села.

   Но когато на връщане през билото на планината стигнали до залива северно от Урдовиза, конят и красивата Стана се строполили на земята от изтощение и издъхнали...

    Султанът, макар и покрусен от мъка по изгубената си любима, спазил обещанието си. Със своя султански „ферман“ освободил от данъци територията, обиколена от Бяла Стана. Тази  област нарекли „Хасекия“(Свободна земя)... Историческите документи наистина доказват, че населението по тези места е било освободено от всички данъци в Османската империя.
     Това било спазвано почти през цялото турско нашествие по тези земи – до 1845г. Тогава оригиналът на фермана бил унищожен, след като последния му пазител Хаджи Стоян от село Звездец бил убит.

 

    Странджанци нарекли този залив "Атлиман"/ на турски език „Конски залив“/. За да се знае и помни; за да се предава от поколение на поколение една красива, но трагична история за любов, предизвикателство, саможертва, смелост, сила на духа и родолюбие!...  

 

© Радослава Антонова Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Мурад Първи е султан от 1362г. и никакви странджански земи не е завладявал. Конкурсът е за разказ по конкретно историческо събитие, не за местни краеведски легенди. Разказът не отговаря на условията и го свалям от участие
  • Историческата истина трябва да се уважава, спор няма. Друг е въпросът, че в една голяма част от легендите и преданията, е загубила битката с романтиката... Но не съм съгласна, че преразказването на легенди не е авторски разказ. Без да се сравнявам с тях, но ако беше така нито "Старопланински легенди" на Й. Йовков, нито "Седмият грях" На Фани Попова-Мутафова, нито някои произведения на А. Каралийчев, нито много други неща от известни автори, щяха да видят бял свят. Модераторите да решават дали да го оставят в конкурса или не. Може пък до края на срока да се появят по-исторически достоверни произведения. Които от своя страна също ще бъдат преразкази на вече описани от други хора факти и събития...
  • Хубав разка, Радослава, но вече съм останала без гласове. Мога до ти дам само звездички в знак на подкрепа. Успех.
  • khanas (Анани Ананиев) - задкулисната борба за власт и алчността на жените са били над всичко, така е.
  • Акеми, това ви прави чест и е една от причините да ви уважавам. Старая се и аз да постъпвам така. Достойно и благородно е.
  • Едно на нула за теб, Анани. Когато сгафя, си признавам.
  • Общо-взето не е имало правило на първородството. Правилото е било след смъртта на султана кой на кого надвие. И най-вече кой ще бъде подкрепен от еничарите.

    Акеми, моля ви, нека не обсъждаме отново вашата паталогична ненавист към украинците. Искам да ви напомня колко време и докога руснаците са били под властта на Златната орда и монголите....
  • khanas (Анани Ананиев) - ако първата жена не му роди момче, тогава наследник ще е от втората и т.н. Любимите жени заедно с първата са живеели в двореца, а останалите в харема. И така Валиде султан е можело и да не е туркиня. Но са ги покръствали и сменяли име и вяра, Чел си предполагам и "Роксолана" (Хюррем Султан), украинка, за любимата жена на Сюлейман Великолепни.

    Е ли това исторически разказ или не? За това коментирам.
  • Руснаците пък кога са били поробени, Анани?Чак такава простотия от подготвен човек като теб не очаквах. Може и да е имало по някоя отвлечена от татарите, но като цяло не. Роксолана е била украинска разпоретина, не чиста рускиня.
  • Към онзи момент още никоя част от тогавашната територия на България още не е паднала под турска власт. Иначе, Паленка, за жените не сте права. Аз не си спомням за някоя известна съпруга на султан, която да е етническа туркиня. Възможно е да има, но аз не знам за такава. Огромната част от съпругите, което ще рече и майки на следващите султани, т. нар. "валиде султан" са от поробените народи - българки, рускини, сръбкини и пр.
  • В легендата, която съм слушала преди много години, девойката обиколила земите, за да не бъдат потурчени българите. Чак пък данъци, като още дори цяла България не е била паднала под турско робство. И второ: гяурка за жена? Султаните са имали по една първа кадъна, и тя си е била туркиня, останалите са наложници за харема и според предпочитанията - втора, трета и т.н. любими жени.

    Историята е наука, а легендите и митовете са жанрове от литературата, а не от историята.
    И тази неточност, която Анани е посочил в I-вия си комент: Мурад става султан в 1362, а в 1361 г не е бил още султан.
    Къде е историческото събитие тука и авторската творба?

    Преразказът на легенда не е авторски разказ!
  • Надявам се, не твърдите сериозно, че през цялото време от 14 до 19 век въпростната област не е плащала данъци, но в един ужасен миг драгоценният ферман е бил унищожен и хоп - данъчните са цъфнали на плажа в Китен. На много места българското население е било освобождавано от ЧАСТ от своите данъчни задължения защото са изпълнявали други, специфични дейности в служба на империята. И затова никакви девойки не са били причината. В тази легенда очевидно е вплетен споменът за "Мара, бяла българка" - сестрата на Иван Шишман, която по неволя станала жена на Мурад Първи и в тази си роля допринесла за облекчаване на съдбата на българите. Затова са я наричали "обрученица ради рода болгарскаго".
  • Всички легенди могат да бъдат преразказани по много начини. Няма как да се измислят наново. Факт е, че въпросните земи наистина са били освободени от данъци. Модераторите да решават дали е по темата(историческо събитие), или не(легенда). Учудва ме, че активността за конкурса е толкова слаба. На такава благодатна и свързана с българската история, тема. Да, точно тази легенда е много известна. Но все може да се намери някой, който да я научи от тук. А както знаем в дъното на почти всички легенди е залегнала частица истина. Или историческо събитие.
  • Тази легенда съм я слушала много преди интернета от една позната екскурзоводка. Сега е в сума ти страници в нета с леки изменения, както и във фейса.
    Преразказването на легенда с толкова източници може ли да мине за авторски разказ?

    И за султан Мурад 1-ви Анани е прав!
  • Султан Мурад Първи е превземал странджанските села "някъде около 1361" и флиртувал галантно със Стана по същото време, обаче самият султан по това време не бил султан, защото станал такъв през 1362-ра година и не би могъл да издава "султански ферман", колкото и красива да била Стана... Не е ли забавно? Всъщност докъм 1361-ва година осванците владеят тясна ивица земя на Балканите по долното течение на Марица с Галиполи, Димотика и други по-малки крепости. Следващите пък няколко години Мурад Първи се занимава с Анадола и съвсем не му е било до китенските красавици...
Предложения
: ??:??