29.10.2009 г., 10:00 ч.

Да спиш на пари 

  Проза » Хумористична
1238 0 6
4 мин за четене

Мотая си се тези дни из града, шматкам си се доста професионално (отличничка съм в тази дисциплина!) и блея по витрините. Набелязвам си разни глезотийки, които знам, че няма да купя никога, но пък е сгряващо да си помечтае човек.

И изневиделица пред мен се материализира едно циганче. (Съжалявам, ама не ми се обръща езика да ги наричам „роми”! Дори не знам какво значи тая дума.) Има-няма седем-осем годишно момиченце – мърляво, чорлаво, босо... Схващате. Предполагам, че стандартът е един и същ навсякъде.

- Како, дай двайсе стотинки, ма!... Моля ти се, ма, како, дай двайсе стотинки!... Десет поне...

Поспрях се, колкото да видя при това прогресивно спадане на офертата дали след минутка-две няма да ми предложи тя да ми даде някоя стотинка.

Ако ми беше казала „лельо”, щях да я ошамаря, признавам си, ама с това „како” право за най-нежните струни в душичката ми се хвана.

Преджобих се след кратък размисъл, обаче нямам двайсет. Петдесет.

Викам си: „Плувай!”

Принципно не давам пари на просещи – политика. Обаче днес ми е гот и искам да съм добра. С тия петдесет стотинки нито аз ще обеднея, нито зверчето ще забогатее, но и на двете ще ни стане по-хубаво

И ги пуснах в шепата й с наивната надежда, че това ще ме отърве бързо и безболезнено от смущаващото присъствие. Да се отърва, но не би.

Малката разцъфтява насреща ми и отпочва нов припев:

- Ама, како... и на него дай, ма, та да не се караме за тия...

Чак тогава забелязвам иззад гърба й да наднича допълнението – три-четири годишно, също толкова омизерено момченце. Лапнало палец, то мига насреща ми като гладно животинче с ей такива очи – като казанлъшки понички.

Пък като ми стана смешно!

Няма как – с такъв довод не се спори. Бръкнах се пак, та извадих още една монетка за малкия. Този път извадих късмет – изчезнаха моментално, ръсещи благословии за живот, здраве, любов, мъже... Ле-ле!... Сигурно ги беше страх да не размисля и да си искам обратно дарението.

Продължих си аз меренето на улиците, пък си мисля.

Гледай к`во нещо е да си роден с талант за пари! Това не се учи – отвътре трябва да си го имаш генетично. А точно тоя етнос като че ли се ражда с вграден радар за далаверата.

Сетих се за един такъв мой познат. Тих, скромен, кротък циганин, на мравката път прави. Ама и той си го има таланта!

Разположила съм се веднъж аз в градинката на село с книжка. Хамак, слънчице, птички, пчелички... (много пчелички – отзад има 15 кошера!)... Идилия и романтика като от реклама на шоколадите „Милка”. Лежа си в хамака и уж чета, ама някак си съм позадрямала. И по едно време отварям очи – той стои там и ме зяпа.

Като видя, че го гледам, човекът метна един заговорнически поглед през рамо, колкото да се увери, че сме tête-à-tête, и после ми просъска:

- Спиш, мойто момиче!... На парú спиш!...

Подсмихна се и изчезна.

Надигнах се аз недоумяваща, озъртам се и не схващам. И чак тогава гледам – точно под хамака от тревата лъснал дискретно края на някакъв кабел, четири пръста дебел. Блести с бакърена прелест като червено злато.

Изобщо не го бях видяла даже досега. Сигурно бих го забелязала само ако се спъна в него. Моя човек обаче от десет крачки го беше фиксирал.

Та прав е явно. Ние затова май сме на тоя хал – защото спим. На парú спим!

© Валентина Вълчева Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Нещо си е. Чувам, че на запад печелят доста добре такива фирми. Даже на Дискавъри имаше филмчета за тях. Бяха доста интересни, но на моменти си ставаха гаднички.
  • Леле. Като го прочетох и веднага погледнах под леглото, но там само една хлебарка ме гледаше очудено. Ясно ще отворя фирма за унищожаване на вредители. Пак е нещо.
  • Нона, мила, аз не претендирам да съм новия учител и водач на народите. Пиша, защото ми е забавно. Не съм Радичков, нито Достоевски, а и не искам да бъда, ако ще да ми плащат за това.
  • Ежедневно, скучно, несериозно, без определена поука или както искаш го кажи, без да събуди определени емоции... Както всичко написано от теб всъщност. Това, че можеш да правиш забавни определения и остроумни сравнения ти спасява творчеството.
  • Ехаааа, че хубаво!!!
  • Абе може да стане вярно и за нас, предполагам, ако си разфасоваме ел.инсталацията на апартамента, че и на блока даже!
    Ама а де! Стиска ли ни!?
Предложения
: ??:??