23.04.2024 г., 1:44 ч.  

Имат ли животните душа? 

  Проза » Други
150 6 8
3 мин за четене

        Посвещава се на Стойчо Станев (Ranrozar)

 

      

 

     Да си призная честно, винаги съм харесвал творчеството на нашия колега по перо и музикален творец - Стойчо (Ranrozar). Един истински мъдрец и много силен поет, Стойчо буквално може да провокира птицата на вдъхновението да кацне на твоето рамо. Понякога обменяме с него мисли в Чата. Те също ме подтикват към размисъл и са начален тласък за неочаквано прозрение. Съвсем наскоро той сподели с мен убеждението си, че животните трябва да имат душа. Тази тема винаги ме е вълнувала. Защото е прието да се мисли, че само хората имат душа. Да не забравяме, че в средните векове са оспорвали даже, че жените имат душа. Ала на някакъв църковен събор, не помня вече точно кой, този въпрос е бил подложен на гласуване. Последното е завършило с позитивен за жените резултат, но това гласуване на светите отци е било много драматично и е минало на косъм. След него жените са придобили вече съвсем официално статут на имащи души. Да се върнем, обаче,  пак на темата за евентуалното наличие на душа у животните. Общоприето е мнението, че малките деца са невинни ангелчета, които впоследствие обществото чрез неправилно възпитание може да опорочи и да спомогне понякога дяволското да заеме силни позиции в тях. Аз категорично се разграничавам от това мнение. Разграничавам се, защото с очите си съм виждал съвсем мънички деца с очите на Сатана, които убиват без жал, дори с възторжен садизъм, насекоми, късайки крилете им с наслада, ослепяват малки котенца и демонстрират ярко, че гена на злото е доминантен в тях. И тук веднага възниква въпросът - каква душа имат тези деца? Моят отговор гласи - Сатанинска! Ще кажете - как така? Нима душата не е проявление на божественото в нас? За някои представители на вида хомо сапиенс душата наистина е олтар на божествената същност, но за други - повтарям - почти от ембрионална възраст, тя е обител на Сатаната. Ако допуснем непредубедено, че животните имат души, то техните души в най-ранна възраст са напълно лишени от Сатанинско присъствие.

      Най-точният изразител на душата - нейният прозорец към Земния свят, са очите. Очите са особен синтез между дух и материя. А невинното им изражение (ако такова е налице) е най-прякото доказателство за присъствието на душа осветена от Светия Дух. Обратно - тъмното и лукаво око, а също окото гледащо с неистова злоба, е прякото доказателство, че вече сме обсебени от Сатана (нерядко дори по рождение). Да си спомним за окото на агнето или на невинната сърничка. У тях Сатанинското никога не присъства. Тези очи са нагледно емпирично доказателство, че агнето и сърната са носители на душа, далеч по-съвършена от човешката. Подобна невинност съм съзирал и в очите на малките котенца. Тя е още по-поразителна, защото котките са по принцип хищници.

     Преди около две години бях силно сломен от конкретни житейски обстоятелства. В един миг останах насаме с любимата си котка. От очите ми се отрониха сълзи. Милото животно долови колко силна мъка изпитвам в момента. Вдигна очи към мен и внезапно ме погледна с поглед, който никога няма да забравя. Поглед толкова изразителен, че никое човешко същество не ме е гледало по подобен начин. След това котето се приближи към мен и ме близна по носа. Всичко стана толкова бързо и неочаквано, че буквално онемях от изненада. Сякаш лъч от светлина и спокойствие достигна до мен от мрачната бездна, за да ме утеши. Изпитах истинско умиротворение. Оттогава обожавам тази котка. Разказаният случай стана повод да напиша за нея стихотворението си "Емпатия":

 

https://otkrovenia.com/bg/stihove/empatiya-8

 

ЕМПАТИЯ

 

Погали ме с очите си големи,

когато бях отчаяносамотен

и с Божието име заредени

трептяха устните честотно.

А беше тъжна - свита на кълбо.

Сълзата от окото те опари.

Невинноспящо кротко същество

все още не сънувало кошмари.

Но после се събуди и съзря

безкрайната ми мъка многомерна.

Докосна се до бузата ми - спря

на косъм от лицето. Ефимерно.

И се размърка, за да ме спасиш

от болката във моя свят химерен.

Погалих те - мой котешки фетиш,

Емпатия, попила безнадеждното!

 

 

 

 

 

 

© Младен Мисана Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Животните имат душа! Моят любим котарак със сигурност! Поздравления и за прекрасното посвещение!
  • Мисля, че животните имат душа, мисля, че човекът е най-големия им враг. Хранителна верига. Необходимо зло и за животните, и за човека.Винаги сме имали кучета и котка. Последната котка беше внучка на една от предишните. Сиамка. Любеобвилна, мила. Така израстват обичаните деца. Необичаните от утробата наистина не можеш да направиш по-добри. Казвам го от професионален опит. Вероятно се раждат със зли души.
  • Много ми хареса, Маестро!
    Стойчо заслужава подобно посвещение.
    Мисля, че и хората и животните са души....А злото убива душата.
    Животните не вършат грях, при тях е само инстинкт. Умират, макар, че не грешат.
    Ако можеха да избират, не биха избрали нашия свят. Ако можеха да говорят, не биха избрали да разговарят с нас.
    Имат душа...Много по- светла от нашата...Тя общува с нас по начин, който няма да овладеем, дори да покорим Сатурн...
    Понякога се питам защо Бог ни е дал разум, щом е за сметка на друго и щом низостта ни владее...
  • Интересно четиво изпълнено с въпроси, отговори, уважение и любов към едно пухкаво същество. Не пишеш повърхности неща и харесваш стойностни творци. Всичко ми хареса.
  • Благодаря най-сърдечно на Кремена, Миночка и Стойчо за техните топли и хубави коментари!

    Кремена, трогнат съм, че успя да доловиш вълнението, с което написах този текст!

    Миночка, да са живи и здрави твоите кучешки приятели и да те сгряват с благодарните си погледи!

    Стойчо, ти го каза много точно - касае се за "перманентна криза" на човешката душа. Поне у онези, които имат такава. Само искам да допълня, че ако твоето творчество е скромно, то никак не ми е лесно да си представя нескромното творчество!

    И най-накрая искам да благодаря на Стойчо и Morgiana, че поставиха този мой текст в Любими.
    Бъдете здрави и благословени!

    Светли Великденски празници на всички в този сайт!
  • Благодаря за доверието към скромното ми творчество, Младен!
    Темата за съпричастност и емпатия винаги присъства в сайта, което от самосебеси показва отношението на творците в съвременния свят към перманентната криза на душата...
    Съвсем на място!
    Поздравления за написаното стихотворение, Младен!🙏
  • Харесвам творчеството на Стойчо и напълно те подкрепям в казаното до тук, Младен! А, че животните имат душа, в това всеки ден се убеждавам, в моите 6 прекрасни кучета. Очите им са топли и искрени, в тях няма злоба, там намирам спокойствието, което прави живота ми прекрасен. Бъди все така вдъхновен и човечноотзивчив!
  • Топлина и нежност, Младен има в редовете ти! Благодарност! Усетих сълзите ти и погледа на " кротко същество".
Предложения
: ??:??