19.02.2022 г., 20:03 ч.

Колко гъвкава е 

  Проза » Разкази
668 2 10
3 мин за четене

     Павел влезе в политиката. Огледа се, видя старовремска дървена закачалка в ъгъла на стаята и не остави палтото си там. Закрачи с широки крачки към пленарната зала в хола и отвори вратата. Пред него се ширна следната картина: два стола, ниска маса, цигарен дим и непуснато електрическо осветление. Погледна часовника си – той показваше времето. В пленарната зала видя три полуголи жени, един мъж и нещо като котка.

     – Заповядай, заповядай! – каза му котката.

     Павел мразеше тази котка почти толкова, колкото политиката. Иначе нямаше нищо против котките и политиките. Но когато нещата изпаднат в конкретика – тази прекрасна дума! – трябва да бъдат разнищени, анализирани, детайлизирани и прочее. Това ги прави гадни. Изобщо, мислеше Павел, станат ли нещата пределно ясни, махне ли им се булото на оная тайнственост, дето ги прави малко объркващи, витални и далечни, край. Край с нещата. По тази причина щом като точно тази котка го подкани да влезе, значи не трябваше да влиза. Пък и напоследък котките не говорят, знаеше го от личен опит. Затова се обърна към полуголите жени с въпрос:

     – И вие ли сте в политиката?

     Въпросът бе провокативен. Те му отговориха дружно, а от устите им излизаше пушек:

     – Ние сме политички.

     Хубав отговор, реши Павел. Ама защо тия три политички пушеха като комини? Дали пък не е възможно, веднъж влязъл в политиката, да вземе да влезе и в тази димна среда? Тя не изглеждаше токсична, ако изключим котката.

     Идеята му се стори добра. Свали палтото си, сгъна го на четири и го хвърли на пода. Оставаше да разбере само кой беше оня недодялан пръч, дето стоеше диванча праз до политичките. Изглеждаше сноб, носеше шапка каубойка и непрекъснато търсеше нещо с очи. Павел го потупа по носа.

     – Благодаря! – кихна снобът. Представи се: – Аз съм.

    – Така и предполагах – усмихна се Павел.

     Откакто Павел влезе в политиката, се измина много време.  Може и цял час да изтече. Но когато излезе от нея, вече беше друг човек. Ни жив, ни умрял – като котката на Шрьодингер. В крайна сметка отново опираме до котката. И до политиката. Павел вярваше, че всеки път, влизайки в пленарната зала, ще вижда това общество на хора и животни, което ще го кара да се чувства щастлив, да сваля палтото си и да го сгъва на четири. Защото в крайна сметка в това има много смисъл. Стига да го откриеш.  И колкото повече влизаше във и излизаше от политиката, толкова повече намираше смисъла, който досега му убягваше. Дори се зачуди на себе си, че досега не го бе откривал.

     – Вие сте динамични! – казваше на политичките.

     – Не, просто сме дебели – отговаряха му те.

     И Павел разбираше колко гъвкава е истината. Не бяха дебели, нито динамични, но какво може да се каже за едни видимо незабележими и глуповати, но облечени с власт дами? Той се сближи с тях. А снобът му стана почти приятел.

     – Досега не вярвах, че ще срещна толкова отегчителен човек – споделяше му той. А Павел приемаше това за комплимент.

     – За мен ли говориш? – питаше той сноба.

     – Не, за котката.

     – Налага се да се съглася с теб – кимаше Павел. – Аз мразя котката. Не е хубав човек.

     – И аз мразя политиката. – Снобът изглеждаше тъжен. – Намразиш ли нещо, идентифицирай се с него. Само това помага. Отмъстително е.

     Павел разбра, че единственият начин да се опознае е като влиза и излиза от себе си. Така мина доста време. Един ден забрави да излезе. Беше се опознал. И бе станал истински политик. Сам по себе си.

© Владимир Георгиев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Аз го прочетох, но не ми стана ясно, какво става - въобще. Съжалявам
  • Видях го като картина и го разпознах като действителност. Прав е бил Ралин за мазните петна.
  • Благодаря ви, приятели.
  • Съгласна съм с Дон Бъч! Както пее Рики Нелсън: "Не можеш да се харесаш на всички, за това се харесай на себе си." А читатели ще се намерят. 🙂 Хареса ми сарказмът ти! Още повече, че е насочен към правилното място.
  • Нека ти бъда "парламентарна" опозиция този път (и на Петьо също) - аз не мисля, че си сгрешил. Така също мисля, че не е важно какво количество внимание придобиваш в този и сходни нему сайтове, а колко искрена и задълбочена читателска реакция получаваш. Ти нямаш бланкови, лигави, закачливи, формални или флиртуващи отзиви.
    Имаш констатации за вярност с действителността. А това е най-важното. И може би най-окуражаващото.
  • И аз мисля, че си сгрешил, Владо. Публиката тук ръкопляска на кучета, котки, жаби и въобще на измислена флора и фауна. А такива като теб са старовремски дървени закачалки в ъгъла на стаята. Хубавото е обаче, че не си сам. 👍
  • Чета и пред очите ми са реалните илюстрации, от които не мога да избягам. Верен за действителността. Поздрави!
  • За съжаление днес всеки може да стане политик, стига да не става за нищо друго. Повечето от тях са самонадеяни в своята простащина и опасни. Тъжни картини си нарисувал, но по-страшното е, че касаят цял народ. Поздравления за силното перо, Владимир!
  • Благодаря, Безжичен. Това произведение беше публикувано миналата година в национален вестник (единствен по рода си, защото вече няма други сатирични издания), но реших да го споделя и тук. Сгреших. Тук публиката търси друго, очевидно. Благодаря на теб. Винаги критичен, но безжично откровен.
  • Ами доста саркастично. Но като наблюдавам политиците на съвремието (с много ниското им ниво на образованост - световен феномен, не само български), е ясно, че си прав с тънките подигравки. За интересното писане съм казвал и други път. Затова видя ли името - чета!
    "Диван чапраз" е изразът.
Предложения
: ??:??