22.12.2009 г., 9:48 ч.

Комуната 

  Проза » Разкази
1165 0 11
13 мин за четене

                                                     В ПАМЕТ НА ДЕСИСЛАВ

 

  Погледът  блуждаеше, когато отваряше очи. Калейдоскопното съзнание въртеше на скорост реалност, спомени, дочути думи, казани думи, увещания, обещания, надежда... и нищо не задържаше.

  Микробусът намали и пое по тесния стръмен път. Стилиян се надигна, гледката го стресна - преди да заспи, се движеха по магистрала, небето беше ясно. Сега планината ги обграждаше и валеше сняг. Разсъдъкът му окончателно се отърси от последната доза и осъзна къде отива-  почувства хлад... Вече съжаляваше за решението си:

 - Извинявай, искам да попитам нещо...

 - Питай.

 - Ако нещо не се чувствам добре в комуната или не ми понася климата, мога да си тръгна, нали?

 - На всички им понася. Само преди четири часа подписа терапевтичния договор и там пишеше - от 18 до 24 месеца.

 - Ама... Бе аз бях толкова друсан, че и един ред не съм прочел...

 - Да си чел. И един съвет - гледай да си тих, докато ти минат кризите. Момчетата много не носят на...

 - Е, хапчета, нещо няма ли там...

 - Няма, и това го пишеше. Стигнахме, скачай!

Стилиян се почувства като в капан.    

Свечеряваше се - снегът се усили, а вятърът яростно го завихряше. Върховете бяха застинали, студът се спусна в надпревара с нощта.

                                                                            ***

  Стилиян се запозна с всички, но не запомни нито едно име. Изсипаха сака с багажа му на дългата маса и започна претърсването. Провериха щателно всеки подгъв за дрога. Дрехите и вещите, които отговорникът на комуната хареса, прибра веднага. Още същата вечер му назначиха сянка - човек, който щеше да го следва навсякъде.

  Малко след десет, момчетата се качиха в спалните помещения на втория етаж. Стилиян и Драго останаха долу.

  - И без проблеми - ясно!

Стилиян кимна.

  - Две-три нощи ще сме тук, докато ти светне - да не пречиш на момчетата да спят.

В помещението имаше стар прокъсан диван, масата, на която се хранеха, печка на дърва и разнебитен шкаф за продукти и посуда:

  - Е, то само диванът...

  - Ти и без това няма да спиш - знаеш как е. Ще поддържаш печката - двайсет минути след като угасне, температурата пада на  минус 7-8. Изпуснеш ли я, ще те оставя да се озъбиш от студ. Нямаш право да ходиш никъде без мен...

  - И до...

  - Никъде, ако спя - събуждаш ме! Сигурен съм, че нищо от това, което ти каза Иван за реда в комуната, не запомни - посочи към залепените листи на вратата - там всичко е написано. Ако ме вбесиш - лошо, но вбесиш ли Иван... – Драго поклати заканително глава.

  - Кой е Иван?

  - Отговорникът на комуната. Ако ти хрумне нещо за бягане, да си наясно - в радиус от 20 км. няма населено място. Има вълци в района, а температурата през нощта пада до  - 15 - 20. Освен това ти гарантирам, че ще бъдеш върнат в комуната - колкото и да си бърз и хитър. Като се поокопитиш, говори с Венци...

 - Кой е Венци?

 - Този, когото върнахме, след четири часа преследване. Беше гадна вечер - валеше проливен дъжд, подгизнахме, но после  през носа му излязоха тия четири часа тичане в нощта...

  - Имаш ли цигари...

  - Първия месец нямаш право на цигари, може и повече от месец - от теб зависи.

   Драго заспа. Стилиян обикаляше помещението - съзнанието му беше впримчено от глада за хероин... Приближи към прозореца - мракът бе толкова плътен, че не позволяваше на светлината от стаята да премине извън стъклото. Потръпна и осъзна, че e сам, като никога до сега. Видя враждебността в погледите им - не точно враждебност, по-скоро липса на съчувствие. Страхът от кризата го скова - не можеше да си представи как ще издържи в следващите дни... За първи път трябваше да се справи сам - без медикаменти, без подкрепа - долови го в очите им.

Стъклото на прозореца отразяваше голото, мизерно помещение, Стилиян си представи дома и семейството си - невидима ръка го стисна за гърлото... Болките вече го влудяваха - лицето му беше като платно. Всяка клетка от тялото му виеше  в смазващи конвулсии - стисна зъби, напрежението изби в ледена пот... Сплете ръце зад тила си и ускори крачка. Опита да се концентрира в стъпките си. Дръпна юздата на мислите, които кръжаха около белия прах, иглата, блажената почивка на тялото след неистовото треперене... Изплющя с камшика на разума и ги насочи към мига на изцелението - мига, в който кръга щеше да се разкъса... Пари, дрога, сън, пари, дрога, сън, пари, дрога, сън - това беше кръгът, от години. Посегателството разпиля мислите - крещяха, искайки своето, тялото пригласяше с чудовищната болка, съзнанието се изгуби, разсъдъкът стихна... Като обезумял разтърси Драго:

 - Помогни ми, побърквам се...

Драго скочи и стовари юмрук в лицето на Стилиян, той политна и падна на земята - тръсна глава, погледна го злобно и сви юмруци, но безсилието и болката стопиха гнева:

 - Не издържам, човече, моля те...

 - Всички издържат! Изкара ми ангелите... - погледна печката и се сви зиморничаво. – Казах ли да гледаш печката? Сега ще съжалиш що си се родил! Сваляй пуловера!

 - Чакай малко...

 - Няма чакай, сваляй - да не будя Иван! И тениската! – излезе и след по- малко от минута се върна облечен с дебела шуба, носеше кофа и четка.

Едва когато свали дрехите си, Стилиян усети студа - абсурдно бе да го различи от  треперенето в абстиненция...

 - Почвай пода! – закопча шубата и отвори прозореца.

 - Успокой се бе, Дра... – дъхът му спря, смрази се, тялото се разтресе.

 - Мърдай!

 - Ма-ма-мам-ка му, за-затво-ри тъ-тъпия про-про-зо-рец... – думите замръзнаха в гърлото му.

 - Оооо и псуваш! – напълни чаша вода и я плисна върху приведения гръб.

Омразата и желанието да го убие се вледениха. И кризата замръзна. Студът го изсмука - всичко стихна. Разбра, че студът е единственият отразим фактор, всичко друго бе незначително - успоредни, които се разминаваха без допир и последствие...  Разсъдък, усещания, емоции... бяха обсебени от чудовищния дъх, нахлуващ отвън. Усети как кожата на гърба му се стяга от коричка лед. Изпусна четката - ръката отказа да се подчини. Сви се на земята и затвори очи - вече му беше все едно какво ще стане... Изненада се, че студът има цвят - кристални, неонови точици се стрелкаха, събираха се, нарастваха и точно в апогея - черното ги изяждаше. Мисълта му зацикли на въпроса: неон или черно? Миг, преди да загуби съзнание, си помисли: „Какво ми пука за цвета - мъртъв съм... ”

  Абстиненция-треска... треска-абстиненция... Като надпревара, в която си оспорваха първенството за надмощие в кошмара му. Дните и нощите се сляха, долавяше смяната по лампата, която светеше, или не светеше. Лица, силуети, говор, смях, тишина, миризми - просто фон, който не го засягаше. Не беше сигурен кога и кое първо отпадна от състезанието, но беше облекчение и прогони натрапчивата мисъл, че е попаднал в безкрая на ад. И заспа...

                                                                       ***

  Първо се събуди обонянието му - миришеше на топли мекици. Стилиян си помисли, че сънува, но се събуди и гладът - подразнен от миризмата. Без да показва, че е буден, се огледа под притворените клепачи - Драго и още две момчета. Единият късаше тесто и го оформяше на питки, другият пържеше.

 - Казах ти, че е малко маята - изобщо не се надуват. Сега като вземат да мърморят...

 - Няма мая - има за два дни. И брашното свършва.

 - Владо не донесе ли, като доведе новия?

 - Другата седмица ще ни заредят - обади се Драго.

 - Видя ли пилетата - вмирисани...

 - Казах на Иван, говори с Владо - били за кучетата...

 - Бе как за кучетата - ние от десет дена въртим боб и леща!?

 - Драго, ти си по- гъст с Иван, подхвърли му да отпусне нещо от колетите. Мярнах в килера - лютеници, консерви, салами...

 - Тая неделя Митака има свиждане и ще се облажим - подхвърли Драго.

 - Как е твоя?

 - Оправя се, снощи спа.

 - Отърва тавана. Ама днес ще става ли за работа?

 - Иван ще каже.

  Стилиян потърси болката - нямаше я. Усмихна се вътрешно: „Успях!”

                                                                        ***

  Сградата на комуната беше дълга, мрачна постройка. В миналото - хранилище за картофи, а малко преди да се превърне в комуна - гъбарник. На първия етаж кухнята бе единственото обитаемо помещение, останалата част беше огромно хале, с пръстен под и неизмазани стени. В близката до кухнята част складираха дървата, а в дъното клетките на зайците. Измамната илюзия, че в сградата е топло, траеше не повече от час, след ден прекаран навън. И втория етаж, където бяха спалните и банята, беше леден. Палеха вечер печките, но сутринта прозорците бяха замръзнали. Когато температурата вън паднеше под -15, имаше дежурен да поддържа топлото в стаите.

  Стилиян осъзна, че единственият начин да оцелее сред 22- мата, е да търпи на студа и да мъкне тежките трупи, газейки в сняг до кръста - без да се оплаква. Не се оплакваше, мълчеше и стискаше зъби. На моменти беше непосилно, но издържа и свикна, и спечели уважението им. Някои бяха в комуната от 4-5 месеца, но заради мрънкането, скатаването и тарикатлъците си, отнасяха всичко - и когато имаше и когато нямаше защо. Йерархията си я имаше, но не беше от значение кога си постъпил, или какво ти пращат в колетите; колко си умен, или какво умееш; кой си бил навън, или с какви възможности са родителите ти. Даяниш и даваш всичко от себе си - това бе рецептата не просто да се впишеш, но и да ги накараш да те приемат като равен. Думата на Иван беше закон. Справедлив или не, беше не просто глупаво, а рисковано  да се оспорва. Всички други правила, които всъщност бяха клаузи от терапевтичния договор - не бяха валидни.

 Без цигари - който си беше заслужил, пушеше (дажбата зависеше от заслугите).

 Без алкохол - имаше ли повод, имаше и алкохол.

 Без кафе - не оставаха без кафе.

 Без музика -  беше в стаята на Иван и имаха поне 30 диска със стара и не толкова стара чалгия.

 Без вестници и списания - във всяка спалня имаше купища (от комикси, до порно)

 Без агресия и физическо насилие - Законът на джунглата бе единственият валиден! Като се започне с дребните бъзици, та се стигне до боя и тормоза. Така „изпускаха парата”, това беше шоуто на момчетата - майтапи и жесток гърч. 

 Стилиян се научи да не показва пристрастие в конфликтите, не беше здравословно - просто мълчаливо съчувстваше на тия, които го отнасяха незаслужено и помагаше с каквото може. Кольо беше в комуната от три месеца, но още в началото го нарочили заради тежката криза и продължаваха да го действат. Тормоз и всякакви гадости, и все със синините си ходеше. Собствениците на комуната знаеха всичко, което се случва, но не реагираха. За тях боят и саморазправата бяха част от терапията - превъзпитание и уроци по твърдост. Последният път, когато идваха, видяха обезобразеното лице на Кольо - Владо се направи, че не го забелязва, а майка му се засмя: „А, Кольо, пак си падал по стълбите - умната, момче!”

Така или иначе, всеки се издънваше, беше неизбежно при пълната изолация, в която живееха. И Стилиян сгафи, но не беше сериозно. Обожаваше кучетата, от години имаха сетер. В комуната гледаха две каракачанки. Измъкваше им от време на време по нещо от кухнята, но една сутрин Арменеца го засече и веднага изпя на Иван. Размина му се със седмица без цигари и два дни без храна - по един за всяко от кучетата.

                                                                            ***

  Първият месец мина и Стилиян вече ходеше без сянка, но си паснаха с Драго. Той често се шегуваше:

 - Стельо, брат, трябва да ме черпиш като излезем. Заради студа, който ти натресох, отърва тавана. Не се чуди, там е инквизицията, ще те кача да го видиш някой ден. Почти всеки е минал от там. 

                           Където работата се разпределяше по двойки, бяха все заедно. Стилиян с нетърпение броеше дните, от следващата седмица, с Драго бяха дежурни по кухня - най-тарикатската работа в комуната. Написа и първото писмо до близките си. Последната неделя от месеца бе ден на писмата. Иван ги преглеждаше и казваше кое да отпадне. Еднообразната храна, убийственият студ, тежката работа, тормозът - бяха теми табу.

   В понеделник станаха в пет. Разбираха се от една дума, действаха организирано и още преди момчетата да станат, бяха готови  със закуската.

 - Снощи видях крака на Венци - зле е, събира гной.

 - Ами, Стельо, сам си е виновен. Митака поне пет пъти му извика да се пази, че дървото поддава.

 - Бе така е. Станалото-станало, но е опасно, ако не се вземат мерки.

 - К’ви мерки, освен да отърве гората и да си остане тука на топло, но Иван решава.

 - Бе може да осакатее заради едната простотия. Два-три дни антибиотик и...

 - Откъде? Освен аналгин и аспирин, няма друго.

 - Ако се обади Иван на...

 - Ти чуваш ли се!? Иван да се обади за такава глупост...

Момчетата вече слизаха и прекъснаха разговора им. Последен в кухнята влезе Венци - куцаше, а дясната му обувка бе наполовина обута. Иван го погледна с досада:

 - Пак се лигавиш...

 - Адски ми е подут кракът бе, Ванка, не мога да се обуя.

 - Кой ти е виновен, а?

 - Никой, аз съм си виновен. Ако може днес...

 - К’во, да изклинчиш от бачкането? Дай да видя!

Венци изхлузи обувката и свали чорапа - пръстът му беше моравосин.

 - Бе ставаш за работа, ама от мен да мине.

Венци започна да се обува.

 - Я чакай - спря го с жест Иван. – Стъпи до мен.

Преди да разбере какво става, Иван скочи върху крака му. Венци изкрещя от болка.

 - Е, сега вече не ставаш за работа - усмихна се и започна да разпределя задачите.

Когато момчетата тръгнаха, Стилиян направи кафе за тримата и седнаха. Венци изпъшка:

 - Днес се откачих, ама утре, пък боли, мамка му...

Стилиян го прекъсна:

 - Може да разтворим сол във вода, ама много сол - да стане концентриран разтвор и ще го киснеш. Като морската вода - всичко минава от нея.  

 - Тетрата е супер за такива неща, ама откъде - обади се Драго.

Стилиян стана и отвори шкафа с продуктите:

 - И друго може - ето има чай от лайка. Лайката е антисептик. Ще сварим няколко пакетчета в голямата тенджера и ще ги редуваш - първо в солената вода, после в лайката.

 - Ох, дано да се оправя, че утре няма измъкване.

 - Айде, пийте кафето и да я мятаме - надигна се Драго. – Първо боба и тестото за хляба, после зайците, печките в спалните и накрая - прането.

 - Споко, и аз ще помогна, печките горе аз ще ги изчистя и заредя - надигна се Венци.

Стилиян се извърна към Драго: 

                       - Има над седемдесет заека, що поне веднъж седмично не бастисваме по един - к’во толкова...

 - Не става, под бройка са. То в началото такава беше идеята и си е наша идея, за да не се дават пари за месо. Но, като потръгна - пък си потръгна де, хванахме им цаката, вече всички сме спецове по отглеждане и развъждане на зайците. Та решиха, че е по-изгодно да ги продават в магазините си, пък месото за тука да го купуват от борсата - на едро.

 - К’во едро, к’во месо, к’ви пет лева? - изсмя се Венци. – Колко пъти сме яли месо миналия месец?

 - Това е положението. Както казва Владо: „Оплакванията - на арменския поп”.

                                                                      ***

  Доведоха го на обяд - Десислав. Блед и слаб, изпит от хероина - беше в криза.           Буйстваше - дни наред крясъците му огласяха сградата. Нито заплахите, нито боят помагаха - всички бяха изнервени. Опитът му за бягство отприщи насъбраното. Качиха го на тавана, вързаха го с вериги и го биха, докато изгуби съзнание. Беше се подмокрил и смърдеше. Свестиха го и го вкараха в банята. Вече не крещеше, скимтеше и се молеше. И молбите за пощада ги издразниха, бяха набрали яко - заради безсънните нощи. Шамари, юмруци, ритници - спря да се отбранява и се свлече. Изглеждаше странно, различно - този път не беше изгубил съзнание... Паниката мина като вълна и ги заля и започна борба - неистова борба за живота му... Два часа по-късно, когато линейката дойде - всичко беше свършило.

  Планината притихна. И гората се смълча. Тънката луна, като сърп косеше безкрая. Звездите искряха в студения си блясък. Само щурците цвърчаха с безразличие в топлата юнска нощ…

                                                                                                                                                             П.П. Всяка прилика с действителни лица и събития НЕ е случайна!

 

© Силвия Райчева Сеймира Дони Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • ДОЧКА, благодаря!
    ПЕТЯ, благодаря!
    ПЛАМЕНКА, благодаря!
  • Поклон!
  • Боже!
  • Впечатлена съм...Толкова е истинско и боли...
  • Жалко, че приликата с действителни лица и събития Не е случайна. Жалко за Денислав, жалко за децата ни. А правим ли нещо, за да го променим и друг Денислав да не напусне този свят по същия начин?! Няма празник, няма делник, когато става въпрос за живота на децата ни, Силви. Знам само, че по въпроса не трябва да се мълчи!!!
  • Благодаря Странник! Да не дава, но... жестокостта не е от него, от човеците е.
    Благодаря Светослав! Май не избрах подходящото време, впредвид предстоящите празници... Но някога, нещо те гложди, кънти и постоянно напомня за себе си- дакато не го извадиш на светло...
  • Прекрасен разказ, макар събитията в него да са черни. Поздравления.
  • Благодаря Веси! Прегращам те
  • Силви, работех с един психиатър, специализирал в работата със зависимости, по новата му книга и имах възможност да се запозная отчасти с подобни проблеми. От тогава мина година и половина, но често си спомням прочетеното (не смея и да си помисля как бих се чувствала, ако бях пряк свидетел на такива ситуации). Разказът ти е повече от добър - той не само маркира проблема, а навлиза в дълбочината му. Поздравявам те за умелата постройка на творбата ти. Поклон пред паметта на Десислав!
  • Благодаря Виктор! Събитията са си действителни- печално известната комуна на Белмекен... Беше свръхсилите ми да опиша подробно последните дни на Десислав... Светла му памет
  • Разбира се че е истинска ситуация. Тя е по скоро черно-бяла от колкото зелена. Отдавна ми се върти в главата един разказ на тази тема още по покъртителен от този. Знам че бих могъл да го напиша. Не съм сигурен обаче че трябва да го публикувам. Сега си мисля че сигурно ще го напиша и публикувам. След като зелена има такива черно-бели кътчета в душата. И пак си мисля че си го позагладила. Спестила си доста подробности. А мове би не е трябвало? Е. Поздрави от мен. Много е истинско! Харесвам истинските неща. Та макар и в черно-бяло.
Предложения
: ??:??