16.08.2020 г., 10:13 ч.  

 Корени - четвърта част 

  Проза » Литературни очерци
743 4 18
Произведение от няколко части « към първа част
1 мин за четене

          Лятото се изнизва ден след  ден, като зърната на кехлибарена броеница...

          На Успение Богородично, селото светеше празнично пременено.

          В двора на църквата "Света Петка Българска" от рано утро, клисарят Стамен премел двора,заедно с три-четири жени почистваше църковната утвар под мълчаливия,но повече благ,отколкото строг поглед на отец Георги. 

          Около натежалата от плод ябълка, под няколко казана, ктиторите на църквата вече разпалваха огъня за богородичен курбан. 

          Стамен, по знак на свещеника,бавно и отмерено раздвижи въжетата и  от голямата камбана се отрониха  няколко тъжни звука, които повече граничеха,като стон след въздишка...

           Църквата в Роза е в центъра на селото. 

           Построена е върху основните на стария храм, с високо сребърно кубе,еднокорабна,с иконостас изработен от тревненската дърворезбарска задруга през 1927/28 г.Доколкото знам, камбаната е тежка повече от 35 килограма. Всичко е направено с доброволните дарения на миряните от селото и от близкото село Болярско,чиито жители се черкували в Роза, поради липса на черква в селото си.

Самата църква е осветена и отец Паисий е въдворен и ръкоположен да се грижи за енорията през 1930 година от Сливенския митрополит. 

            След 9 септември 1944 година арестуваха отец Паисий по едно скалъпено, за да не кажа комично обвинение, че "с оръжие в  ръка защитавал църковните имоти"и не давал земята в ТКЗС...

            Повече не са го виждали, но се носеха слухове, че се споминал на някакъв остров на Дунава. 

            Отец Георги започна да служи след това.

            След като Стамен, вещ в занаята си, започна да призовава с камбанен екстаз миряните, настана едно раздвижване из наше село!

            Петър Алафрангата избръснат, подстриган,с нов кат дрехи, ще рече благо след прекръстване:-Минке,Клементино,време е да идем като вси добри християни да почетем с молитва Успението на Божията майка...

            В такива моменти с религиозни ритуали Петър Алафрангата ставаше друг човек. 

             След преврата на Девети септември Петър играеше "възторжено "и редовно се интересуваше от партийния живот на селото, даде си земята в ТКЗС,записа се ОФ,абонира се за вестник "Земеделско знаме "...

              Но вътре в себе си знаеше,че няма вечна власт, защото "и те уста имат и трябва гърло да пълнят!"

» следваща част...

© Стойчо Станев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря ,Албена!
  • Става все по-интересно...
  • Благодаря, Таня!
  • Чета с интерес!
  • Благодаря, Красимира!
  • О, безспорно - даже различните мнения са по-интересни. "Стамен" името, ме наведе към българските имена. И в тях има много колорит.
  • Благодаря за коментара и оценката, Красимира!
    Не виждам лошо читателите да изразяват мнение, напротив, това говори, че им е интересно.
    Литературата не е манифактура за поръчка на капризи. 🤝
  • На мен ми харесва, че е кратко - то угодия няма по-младите не знам дали знаят за ТКЗС и ОФ, но на мен ми говорят нещо..
  • Благодаря за коментара,Безжичен!
    Възможно е да има механични грешки, но не виждам граматически.
    Пепи, радвам се, че ти допада!
  • Удоволствието беше изцяло мое!
    Чакам...
  • И аз считам, че трябва да е на по-големи части. Хубаво е, но чисто технически има какво да се желае. Има технически грешки. Например ".... ,клисарят Стамен премел двора", трябва да е "... клисарят Стамен, премел двора".
  • Благодаря, Младен!
    Имам честта да познавам лично митрополит Йоаникий. Сливенската митрополия включва Бургаска,Сливенска и Ямболска области, сиреч цяла Югоизточна България.
  • Увлекателно и с богат език разказваш, Стойчо. Поздравление!
    Искам само да вметна, че Сливенският митрополит е с огромна власт съгласно районирането на православнота църква. Понастоящем той е Йоаникий.
  • Благодаря, Дочка
  • Прочетох всичко до тук. Върна ме в детството с тези живи, автентични описания поднесени по неповторимо неангажиран начин. Браво!
  • Благодаря, Мариана!
  • Благодаря, Георги!
    Този път е с повече знаци.
  • Пускай по-големи части.
    Това е рецензията ми.
Предложения
: ??:??