5.03.2013 г., 9:42 ч.

Но бяхме млади... 

  Проза » Разкази
802 0 13
9 мин за четене

Лятото беше в разгара си, горещината бе започнала да отслабва и златистите лъчи, които все още надзъртаха между покривите, озаряваха последните етажи по фасадите на отсрещния тротоар. Емил вървеше с ръце в широките джобове на бермудите си и разсеяно зяпаше плътно опрените една в друга витрини, профучаващите автомобили и най-вече шарената тълпа от минувачи. Не се заглеждаше особено в нищо и в никого, просто се наслаждаваше на живота, който кипеше в ранната вечер, когато някой извика името му.

– Ехей, здрасти, Емо, радвам се да те видя.

– Ха! Вальо! Къде се загуби бе, човек? – Емил хвана с две ръце протегнатата длан. – Не сме се виждали от... даже вече не си спомням от кога.

– Да бе, нашето наистина е резил – обърса чело Валентин.

– Накъде си тръгнал? Хайде на по биричка?

– Ох, нямам...

– Време... – засмя се Емил. – Защо ли ми се струва, че съм го чувал?

– Ами то си е така. Все има нещо за правене. Ти си си добре, нямаш семейни ангажименти.

– Хайде сега! Всички си имаме своите проблеми. Та... биричка?

Няколко минути шеговито се пазариха, но накрая Валентин отстъпи с въздишка.

– Ама за двадесетина минути, че...

– Добре де, добре, няма да се бавим. Дай ще вземем по една кутийка и ще седнем отсреща в градината.

– А! В градината – тръсна глава Валентин. – Дай да влезем в някоя бирарийка, ей там, по-надолу има.

– За какво? Докато чакаме да я донесат, времето ще мине. Да не говорим, че сега вече става приятно навън. Цяла зима ще стоим на затворено.

Валентин въздъхна, огледа се, погледна часовника си.

– Имаш право. Хайде.

Три минути по-късно седяха на една от малкото свободни пейки и отпиваха от студената течност.

– Браво бе, един бял косъм нямаш. Не си мръднал – ведро подвикна Валентин, докато сядаше. – Нито по външност, нито по... все същия младеж си.

– Същите сме си, Вальо, и защо да не сме? – разсмя се Емил, преметна широко крак връз крак и отпусна ръка на коляното си. – Как сте вкъщи? Какво става с вас?

– Какво да става – приглади пооредялата си коса Валентин. – Едно и също, както си го знаеш. Тони ходи на работа, малката сега е във ваканция, та сме я пратили при нашите, аз съм си в института, имам си ядове там с един колега, дето се натиска на шефа... Нищо ново.

– Значи сега, без малката, сте като ергени с Тони? Супер! Кой като вас.

– А, ергени! Използвам момента да пооправя това-онова из къщи, жена ми иска да пребоядисаме, за да се освежи, трябва да сменям бойлера, че нещо тече, все си има някакви задачки.

– Стига с тези задачки де, Вальо, цял живот все задачи ни гонят. Я дайте да се организираме, да се видим, да излезем някъде.

– Вярно е, трябва, ама да видим кога.

– Че какво има да гледаш? Избираме един ден и толкова. Днес сме четвъртък, какво ще правите в събота и неделя?

– Ами не знам... трябва да говоря с Тони...

– Хайде да се вдигнем някъде в планината – оживи се Емил – ще си намерим една хубава поляна и ще си направим страхотен пикник.

– Бе, къде ще се катерим по чукарите и ще се търкаляме по поляните!

– Защо не? Навремето как го правехме?

– Е, навремето! – махна с ръка Валентин. – Навремето беше друго, бяхме млади.

– Я стига, какво ни е сега? Да не сме тръгнали с бастуни?

– Не, ама годинките започват да се усещат, а и кинтите...

– Бе за какви пари говориш! – махна с ръка Емил. – Колко ще ни излезе? Взимаме по едно одеало, вода, бира, по няколко сандвича, карти или зарове, мятаме се на колата и сме там.

– Охо! Одеала, пътуване... то, докато стигнем, ще се скапем, а после цял ден ще се ръбим по земята. Не, дай да се видим тук. Ще минеш през нас, Тони ще направи вечеря и ще се видим като хората. Само да е другата седмица, че сега съм разместил мебелите.

– Стига бе, човек – тупна го по рамото Емил. – Стига с тези софри! За какво да се изхвърляте с вечери, когато една разходка ще е също приятно. Сам казваш, че вкъщи правите ремонт... така е, няма смисъл от вечери.

– Е, не е гот иначе. Какво? Няма да седим на една салата я.

– Защо не, в крайна сметка? Какво му трябва на човек?

– Ами то вярно, че почти нищо – намести се Валентин и отпи от бирата.

– Навремето, помниш ли, събирахме се ей така. Нямаше значение какво има за хапване, важното беше да ни бъде весело, а сега с месеци не се виждаме, защото, разбираш ли, трябва задължително да е на софра.

– Да де, ама навремето бяхме млади и нямахме грижи.

– Какво общо имат грижите? Точно ще се разтоварим от тях. Ей, изпозабравихме се!

– Какво да правиш, такъв е животът.

– Животът е такъв, какъвто си го направим. Ама аз защо ли те питам, ами не взема да се обадя на Тони и да се разберем с нея, да видиш как ще те подкара набързо – разсмя се Емил.

– Не бе, нямам нищо напротив – повдигна вежди Валентин – просто това с поляните, някак... добре де, ще видим. Ама нека е по-нататък.

Емил въздъхна и се загледа по хората, които минаваха през градината, спокойни или забързани, весели, строги, замислени, усмихнати, безгрижни, угрижени. Точно срещу тях група млади момчета и момичета се смееха шумно.

– Трябва да тръгвам – Валентин допи бирата си и се надигна. – Иначе ти си добре?

– Перфектно, както винаги – енергично кимна Емил.

– Няма ли да си хванеш някоя мацка най-накрая бе, Емо?

Той се ухили.

– Остаряха, Вальо, остаряха. Не искам живот пред телевизора, така да се каже, а не останаха млади духове.

Валентин въздъхна и се почеса по ръката.

– Бе то, вярно, ама...

– Бягай, да не те чака Тони, че има да обясняваш къде ходиш – смееше се Емил. – И да ù пратиш поздрави.

– Да... добре. Ще се чуем...

– Да, да. Разбира се.

Гледаше замислено след стария си приятел. “Какво му трябва на човек – чудеше се – почти нищо. Ама никой не го иска това нищо.”

Слънцето се беше скрило, небето потъваше в лазурени багри, неоните постепенно изпъстряха улиците. Младите продължаваха да се кикотят на отсрещната пейка, а минувачите тихо разговаряха.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Авторски разкази на Филип Данчев

http://malkiatprintz.blogspot.com


 

© Филип Данчев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря ти, Вихра. Почти всичко е личен избор, макар често пъти да не го осъзнаваме, да го правим подсъзнателно или механично.
  • Красиво е! Да чуваш гласа на природата не е талант, а личен избор!
  • Все още ги има, младите духове, Кали, но инертността на валентиновците като че ли набира все повече сила. Иначе нямаше да е всекидневие... Благодаря ти.
  • Значи сме от една порода, Петя Аз вече започвам да се отказвам да го водя. Насила хубост не става, но - те губят
  • Често се оставяме на инертността на живота и това ни убива и ни прави нещастни, без дори да разбираме защо. Аз този разговор го водя с приятелите си от години, възрастта няма нищо общо с желанието. Поздрави!
  • Благодаря ти, Ивон
  • Хубав разказ!
  • Зависи от човека, Таня

    Май си прав, Септември, всичко друго си е оправдание

    Благодаря, Викторе, радвам се

    Благодаря, Роси. И младостта не е толкова до възраст, ама духът нещо често куца...

    Знам, Дани, напълно си права.

    Благодаря, Миночка Преспите мачкат всекиго, но не всеки се отпуска чак толкова...
  • Наистина,какво му трябва на човек,само един жест на съгласие, да отиде сред природата ,да се върне в спомените от младостта сред дивните поляни...но повечето хора са, като твоя Валентин.Сигурно пресата на живота го е понамачкала и затова отказва това вълшебство !Поздрави за хубавия разказ филип!
  • Превет Фил! Знаеш какво мисля вече за творбата ти!
  • "Докле е младост, ах, докле е младост..."
    Жив, съвсем естествен диалог и неусетно се замисляш "Какво му трябва на човек..."
    Поздравления и за този хубав разказ!
  • Интересен беше!
  • Какво му трябва на човека
Предложения
: ??:??