21.04.2018 г., 8:55 ч.

Обединението прави силата 

  Проза » Разкази
491 3 7
4 мин за четене

     Аз, Богатството и Властта се обединихме около Мнението.

     Мнението не беше обществено, а преобладаващо. То и преобладаващо не беше съвсем, но социологическите агенции го определиха като такова. Е, не всички социологически агенции – само някои от тях. Онези, на които Богатството беше платило, а Властта беше одобрила.

     Така всъщност Мнението беше на Богатството и Властта, но минаваше за мое, понеже и аз бях в това обединение: бях гласувал и избрал Властта, а тя бе създала Богатството.

     – Твоето мнение е закон за нас! – съобщи важно и вероятно на себе си Властта и пръдна с желание. – Извинете, без да искам – уточни.

     – Лъжеш – рече спокойно Богатството, която имаше властта да говори каквото си иска, защото никой не можеше да му запуши устата с пари. – Направи го нарочно.

     Властта се престори, че не чува. Усмихна се и продължи:

     – Важното е сега всички да ни вярват. Няма значение, че между нас има недоверие.

     – Това е тъпо – отново оспори Богатството. – Но върши работа. Приемам.

     – Въпросът е: как да ни вярват? Не е лесно. Аз имам идея. – Властта беше опитна в лъжите и кроежите, можеше да изкара идиота талант, а талантът да обърне на идиот.

     – Надявам се, че е безплатна. – Богатството беше стиснато.

     Властта се намръщи. Не обичаше безплатните неща. Но знаеше, че когато се окопае във властта, ще си взема каквото поиска, от когото поиска и когато поиска.

     – Разбира се, нали накрая сметката плащат други. Какъв е смисълът ние да се преджобваме?  – изля благоразположението си в нова усмивка и отново се размириса.

     Богатството се намръщи и затвори очи. Трябваше да изтърпи, защото всяко богатство си има край, ако не е около властта.

     – И така – задъхано заобяснява Властта, – ще създадем такова Мнение, което да мине за общо.

     Мнението мълчеше. През цялото време стоеше свряно в ъгъла на живота и не смееше да шугне. Нямаше нито власт, нито пари. Знаеше, че всяка дума може да се използва срещу него. Каквото и да кажеше, приемаше се за изречено в негова защита – и нищо повече. Затова никой не го слушаше.

     – То сега чие е? – попита Богатството, което не беше умно по дефиниция.

     – То е наше – повдигнва доволно вежди Властта и изстреля острия си злобен поглед към ъгъла на живота. – Но не знае това. Никой освен нас не знае, че общественото мнение е наше. Важното е това да продължи. И не само. Всички трябва да си мислят, че нашето Мнение е тяхно мнение. Така ще ги манипулираме.

     Богатството зашава и развижи лявото си рамо – по този начин мислеше. Властта имаше право. „Всяка власт има право, защото няма задължения!” – каза зи и се удиви на мъдростта си. Би записал тази мъдрост, но нямаше подръка секретарка. Замисли се как всяко Богатство ще стане още по-голямо, ако махне от баланса си всякакви задължения, а придобива само активи. Тогава ще стане по-силно от Властта. И няма да има нужда от нея. Точно така! Един ден Властта ще е в актива на Богатството и няма да се налага да се съобразява с миризмата ѝ.

     Идеята му се стори чудесна, видя я в близка перспектива и затова рече благосклонно:

     – Браво, одобрявам. – Повдигна брадичка, за да даде знак, че иска още разяснения.

     – Ще убедим всички, че защитаваме тяхното мнение!

     – Това не е лесно – възрази Богатството. – Никой няма да ни повярва.

     – Естествено. Затова ще използваме него! – Властта най-сетне ме забеляза и посочи.

     Аз стоях в другия ъгъл на живота, свит и посърнал като Мнението. Бях гладен, зъл и нервен. Бях готов на всичко, за да получа храна, власт, надежда, свобода. Аз бях народът.

     – Дали няма да е скъпо? – попита Богатството предпазливо, като се взря в хищния ми и свиреп вид.

     – Та погледни го само! – доближи се властта до мен и се изплю в лицето ми. – Дрипльо! И два лева да му дадеш, пак ще е доволен. И ще те хвали! Ще ни хвали всъщност.

     – А ако се отметне? – Богатството беше хитро и предвидливо; знаеше, че докараш ли същество до отчаяние, то може да прояви безрасъдство и дори смелост.

     – Тогава го остави на мен! – сбърчи вежди Властта. – Щом веднъж е взел, ще има цял живот да връща! Нали така, а? – изкрещя и ме подритна.

     Властта миришеше лошо. Но имаше право.

     Усетих погледа на Мнението върху себе си. Гледаше ме едновременно с укор и с надежда от своя ъгъл. Прочетох в очите му: „Те имат нужда от нас, не ние от тях.”

© Владимир Георгиев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Петре, Силве.
  • Перфектното дружество с неограничени правомощия. С крайна дата - докато свят светува.
  • Доста казваш с този разказ, Владимир.
    И, макар че само да се каже не е достатъчно, все пак е добро начало.
    Начало, от което смачканата надежда да покълне и се изправи наново.
    Да, тя не е мъртва още.
  • Благодаря, Мариана.
  • Благодаря, Лидия, Стойчо.
  • Винаги имат нужда от нас,защото как Властта ще трупа Богатство и ние ще им гласуваме доверие,за да ни манипулират.
    Има и друга опция,но ... след като вече доверието е изчерпано.
    Хубав материал за размисъл!
    Поздравления,Владимир!
  • Чудесна сатира.
Предложения
: ??:??