24.05.2024 г., 11:03 ч.

Само книги отпреди 2 000-та година 

  Проза » Други
156 0 8
5 мин за четене

Честит 24 май – ден най-вече на книгата! Съчетаваща писмеността, езика, мисълта, красотата, манталитета на народа ни…

И една история за питане по тоя повод.

Библиотека в едно читалище. На вратата – обявление: „ Приемаме като дарение само книги, издавани след 2 000 година“…

Въпроси много. Отговорите – доста неприятни.

Книгите сега са стока. Лъскава, примамваща евентуален клиент стока. Да купи – пък после може и да захвърли скучната, елементарна, банална сбирщина от букви с претенции за четиво.

Ама НЯМА какво да се чете!

Не говоря за някакъв повод към размисли, идеи, евентуални поуки…

Търговска стока…

И в много случаи – начин за пране на пари. Издават се 100 екземпляра, фиксират се 1 000 /по документи/, лепва се добра цена и… Изпрана хубава сума.

А кой и дали изобщо някой ще купи… Че и да прочете… Че и да събуди нещо в душата му тая стока…

Бе, вие сте ретрогради! Капитализъм! Основната цел е печалбата.

Останалото е минало…

А книгите преди… Помним ги – но ние, по-старите мъже и немладите жени. Книги, за които сме чакали на опашки, търсели сме, разменяли сме, пазели сме в библиотеките си.

Защото обикновено най-добрите ти приятели са най-големите врагове на библиотеките. И отминават с просташкото: „Мъ, ти за една книга ли си… Ега ти стипцата!“.

Поради което някои директно заявявахве – книги не давам! Ще пропадне, а загубилият я ще махне с ръка: „Мъ, ти за една книга ли…“

Та е по-добре да се разсърди и изгубиш познат, вместо да изгубиш и него, и книгата…

Егоизъм в името на духовността…

Както казваше една колежка /Лека й пръст на Владка!/: „ Аз и той имаме по пет лева. Аз купувам книга, той салам. Изяжда го и идва да иска книгата… Не! Не може и салама да набиваш, и книгата да четеш. Направил си избора си…“

Ние четяхме. Кой повече, кой по-малко – четяхме.

Имам в колекцията си раздел за книгите, препоръчвани от учителите. Поне тридесетина по история, маса други по география, физика, химия дори…

Отделно художествена литература. Просто четяхме.

Което не е модерно. Започна се от „децата на демокрацията“ – завършилите от 1990 година насам.

Ще кажете – ама има интернет, има и аудио…

Има. В момента слушам „Робинзоновци на космоса“ от Карсак. Книгата е същата, слушането не е четене…

Изданието е от 1961 година. Допуснато от цензурата.

Оная – лошата,, дето я проклетисвахме. А след 1990 се оказа, че на пазара има какви ли не издания, но няма нищо за четене. Истинско!

Оказа се, че цензурата поставяла ограда пред псевдолитературата. Класиката я имаше, модерното се оказа моментно…

А сега хората се чудят как да се разделят с книгите на родителите си. Няма място за разума и красотата в дома. Грамаден телевизор в центъра…

Да, има електронни книги. И може да си изтеглиш безплатно хубави неща от интернет. Грижовни хора безкористно са изградили бази.

Обаче…

Навикът липсва…

А книгите пречат. И маса средностатичтически нашенци подаряват книги. Отървават се от тях.

Или просто ги оставят до контейнерите…

Защото книгата е и грижа. А иначе – бе, като ти потрябва, ще потърсиш в интернет.

Може и да намериш…

С лекота…

Трудността на търсенето, на четенето, на осмислянето, на собственото анализиране и възприемане…

Няма време! Толкова забавни неща има… И такава нужда от време. За изкарване на пари.

Поради което отглеждаме красиви, здрави, добре облчени деца.

С един ретрограден недъг – не умеят да четат.

Съответно – да възприемат света извън стомаха и органа под него.

Основата на мисленето се внушава от властови дебили, натресли в езика паразити като „входирам“, „ваканцувам“ и други подобни изрази на неграмотност.

Както и модерните „кюлчета“, „Мата Хари“, „кеш“…

Отделно новите „просветители“ – инфлуенсърите. Обясняващи, че Земята е плоска, а властта е над всичко. И човек трябва да им вярва – та интернетът го казва,, не е някаква си книга. Или – по-страшното – мнение на мислещ човещ… Защото Юрая не мисли…

Плюс старото, но намерило място внушение към младите: „Ти много да не знаеш!“…

Да не знаеш…

Да простееш като модерен юрайчо – нагъл, агресивен, изпълнителен, продажен. Какъвто е бил при преднит господари, какъвто ще е и при новите…

Оцеляващ… С памуче зад всеки господарски задник…

Днес е лесно да откриеш оцеляващия биоиндивид. Той не чете. Няма време за глупости, трябва да изкарва пари…

Иначе – владее английски, немски, френски, понякога български.

А книгите знае по екранизациите и преразказите.

И е майстор на тестовете – 25% шанс едно от четирите да е вярно. Осигуряващо тройката…

Защо да мисли, усеща, чувства? Има компютър и телефон. ;Утре ще си купи и изкуствен интелект. Плюс няколко оператори, обслужващи го…

24 май…

Ден на…

Каква част от българите?

Една трета?

Май съм оптимист…

 

 

 

 

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Прав си, сенсей. Взех читателската карта на майка ми. Библиотеката - нова, старата я затворили. Влязох, повъртях се, огледах... И си излязох. Препрочитам си моите книги.
  • Тъй като съм буквално болен мозък на тема четене, а и хванах от онова време, помня тръпката от чакането - първият ми спомен, веднага изкачил, е за култовото "Дъга" - 4 броя на година, мисля, докопаш броя и вече мечтаеш за новия... Бях събрал колекцията почти цялата, но с 3 малки сестри (Бог да прости едната), за съжаление, нищо не остана. Така и не заобичаха четенето...
    Ами поредиците фантастика и тази, за природата - пак няколко месеца чакане и чак тогава следващата...
    Един куп спомени нахлуха.
    Спирам, че ме хвана носталгия, но си прав, времето на масовото четене вече е минало.
    Поздравявам те.
  • Бих добавила че в ел. вариант липсва аромата на печатарско мастило, липсва прелистването отразяващо нетърпението да продължиш напред...
  • Благодаря!
  • Честит празник!
    "Входирам" и "ваканцувам" не ги знаех🙄
  • Благодаря!
  • Много ми хареса "Иначе – владее английски, немски, френски, понякога български". Поздравявам те за написаното. Честит празник!
  • С удоволствие прочетох, а Юрая ми е забранил...Да плача ли!?
    Честит празник, Георги!
Предложения
: ??:??