10.01.2022 г., 10:57 ч.

Сватбен подарък 

  Проза » Разкази, Хумористична
1380 6 24
7 мин за четене

 

 

 

            Вечер като другите.Почти.Трябва да приготви вечеря, да зареди пералнята.

И разбира се да провери контролните на 6- ти”а”. След 34 години учителски стаж и вече над 10 години в пенсия я извикаха да замести болна колежка и трябваше бързо да се адаптира към новите условия на преподаване и изпитване.

В ушите ù още звучаха напътствените думи на директора на училището:

От вашето СВ видях,че имате опит в преподаването и в тоталитарните времена, и в годините на прехода, но съвремието изисква от учителите преди всичко да са гъвкави и съобразителни. Да преподават новаторски и строго, но с уважение към децата. Учениците, госпожо Митова, са основен ресурс в издръжката на училището, затова не бива да се допуска да остават в по-долен клас, не бива и да се предлагат за изключване. Особено трябва да се съобразявате с учениците от ромската общност защото те носят допълнителен финансов бонус в издръжката ни. И не на последно място изключително трябва да се съобразявате с децата, чиито родители са активни спонсори на нашето учебно заведение. Също бъдете благосклонна към неучастващите активно в онлайн часовете. Децата са същества с крехка психика, така че внимавайте в картинката и на добър час!”

             Бързо констатира, че сега трябваше да се бори и със системата, и със себе си и то така, че и вълкът да бъде сит, и агнето цяло. Пенсията ù беше малка и учителската заплата щеше доста да ù помогне в битката за оцеляване…

 

            Но сега на работа. В часа по български език им беше дала писмено разсъждение върху думата „Паралакс” Предостави им пълна свобода на разсъждаване от елементарен звуков анализ до обем на есе. Искаше да оцени грамотността им, любознателността и инициативността им.Все качества, от които подрастващите имат вопиюща нужда.

 

           Зачете се. И запрелиства листчетата едно по едно. И смешно и тъжно ù стана като свърши.

Прекъсна, отиде до кухнята да си нагледа мусаката. Размени две-три думи със съпруга си, въздъхна и пак потъна в дилемата на оценяването.

 

          Повечето от учениците се бяха задоволили с нещо като граматически разбор на думата. Прилежно бяха преброили гласните, съгласните и сричките.Те бяха за оценяване с добър и много добър.

Единствена от тази група, Соня беше се потрудила да се порови в Тълковен речник и преписала прилежно:

„Паралакс означава термин, който характеризира видимото изместване на положението на един наблюдаван обект, дължащо се на неговото наблюдение от две различни точки.Може да се разглежда и като оценка на събитие или субект гледани от различни гледни точки. Думата е съставена от пет съгласни – п;р;л;к и с . Като п; к и с са беззвучни, а- р и л звучни.Участва само една гласна – а, която е употребена три пъти. Думата може да се раздели на три срички: па- ра- лакс.”

 

Браво,Соня! Умно момиче. Нито една правописна грешка. Стегнато и разбираемо. Заслужава отличен. Но е дете на обикновени хорица.Охранител и продавачка в хранителен магазин. Стига  ù и 5(+).

 

С най- много текст се отличават борещите се за лидерство в класа Калоян, Емилия и Стефан.

Калоян е син на собственик на фирма занимаваща се с продажба, ремонт и поддръжка на компютри (включително тези на училището). Ето какво беше натворил той:

 

„Паралакс като значение най- вероятно идва от първата част на думата - парà;

От татко знам, че нямаш ли пари си нищо. Парите може да се каже са движещата сила на живота.С пари можете да си купиш всичко. Втората част на думата е за благозвучие. С добавката- лакс думата звучи по- тежко и престижно.

Почти без грешки, шест изречения. И баща спонсор… Отличен разбира се.

     

Ема също е написала повече изречения. Разсъжденията ù са от друг характер.Също почти без граматични грешки :

 

„Думата Паралакс според мен има латински произход защото имената на лекарствата са с такъв произход.(Знам го от мама, която е магистър - фармацефт) За мен значението се определя от втората част на думата, а именно наставката лакс.Тя присъства в имената на много лекарства които лекуват запек. Като Дулколакс; Бизалакс; Невролакс и други. Лекарствата помагат на хората затова и тази дума е полезна.”

Даа… А майката на Емилия снабдява училището с безплатни маски и тестове. Съобразяване, съобразяване… Ами – отличен, разбира се…

 

Третият ученик с повечко текст – цели осем изречения, Стефан е написал:

„Според мен в думата Паралакс водеща е първата част на думата, а именно пàра.Както знаем водата има няколко ъгрегатни състояния. Твърдо, течно и газообразно. Или лед, вода и пàра.

И още едно май имаше, ама не му помня името.

Та парата е била много важна за техническият прогрес в близкото минало. Щото задвижвала  машините.Сега се използва за парни бани предимно.”

 

Стефчо пък е внук  на настоящия кмет на града инж.Стефан Стефанов. И тук съобразяването трябва да е за отличен.

 

И накрая за десерт- творбите на двете деца в неравностойно положение(силно казано като гледам в какви коли се возят, ама нейсе). Тоест циганчетата Асенчо и Мануела.

Асенчо:

 

 „Пърълатц

Нямъми  таквоз у дума щоту тати и прутиф въксинти.

 

Е цяло изречение си е почти комплимент за Асенчо. Абе 3(+) му е достатъчно стимулиращо. Ако му пиша двойка, ще спрат помощите на майка му, тя ще го отпише от училище, че и мен сигурно също ще  отпишат.

 

И черешката на тортата- Мануела.Откровена и лаконична.

„Ни знам ко и туй”

 

Абе достатъчно е за 3(-) Но… пък тя скоро ще се омъжва. Я, по- добре и на нея 3(+) .

Като сватбен подарък.

 

© Дочка Василева Всички права запазени

Произведението е участник в конкурса:

Паралакс »

2 място

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Да се смее ли човек, да плаче ли?!...
  • В моята листа, бях те класирала на първо място, Доче! ...За сега честито, с пожелание за следващия път!
  • Доче, честито място!!!
  • Доче, честито да ти е второто място, извоювано в предизвикателството!
    🏅Вярвах в твоя успех!
  • Самата истина, харесва ми как майсторски си обрала тягостното чувство, Доче, успех!
  • Дъщеря ми е учителка на най- малките. Толкова е вярно всичко...за съжаление! Но пък как си го описала, Доче!....Вярвам в успеха ти!
  • Е,това е модерна учителка!😁Глас!🙏🏻
  • Успех и от мен!
  • И понеже стана въпрос за изглеждащите по български, но с ромска грамотност, същото е в музикално отношение и присъствието на чалгата, фаворизирането, налагането й, популярността й сред хората именно с ромска грамотност. Аз лично предпочитам да слушам такива величествени творби като "Дете на времето", "Стълба към небето", "Картини от една изложба"... Лошото е, че чалгата вече се превърна в начин на живот и е в политиката, образованието, политиката, футбола, културата. Скоро няма да има пробив в образованието - причината е в родителите и възпитанието, което дават на децата си, в отношението към учителите, изразено в манталитета "Този прост даскал ли ще ми каже на мен". Разказът е прекрасен и убийствено правдив.
  • И на мен ми е тъжно и смешно, когато чета произведенията на супер грамотни и имащи се за "велики" творци хора, пишещи толкова повърхностно, че образно казано са локви с плуващи на повърхността коркови тапи Така че, разбирам те напълно, Дочка.
  • А големите и повсеместни коментари навсякъде и за щяло, и нещяло, не са ли паралакс (оптична девиация, но само в оптиката, иначе...). Иначе - да, безумното толериране на неграмотността и повсеместната простотия ни води към унищожаване на нацията.
  • И тъжно ми е, и смешно, и жалко. Не завиждам на учителите. Поздравявам те за този разказ!
  • Успех, Мъдрост моя!
  • Страхотен разказ. Тъжно, но аз се смях!
  • О, много добро! Находчиво и остроумно. Само се моля да не е истина. Запомних и една нова дума, я каква е хубава и звучна: вопиюща. Може и да съм я срещала, сетих се какво значи, но сега влязох да й видя точното значение. Страхотна си, Доче! Добре, че не станах учителка, сигурно щяха да ме изритат още от първото училище(за взискателност)😉. Поздрави сърдечни и успех!
  • ГЛАС и успех и от мен,.. Абе и аз '' ни знам ко и туй ''....Ама знам , че не само К19 е виновен за неграмотността.
  • Пълен паралакс е цялата ни държава. Тъжно ми стана, но за съжаление това е реалността! Успех, Доче!
  • Да се смееш ли,да плачеш ли,глас и успех Доче.Поздрав.
  • Страхотно си го написала , Доче! 👏Тъжната наша действителност за неграмотността, която се шири и парадира, издувайки мишци, е повече от отчайваща за един трезвомислещ човек. Дано да има и друга гледна точка от моята, способна да обори песимизма ми!😍
    Гласувам с удоволствие за разказа ти!❤️
  • Забавна система за оценяване, но е мнооогооо тъжно.
    Успех, Доче!
  • Не съм сведущ по тези въпроси, не знам много за паралакс. Но от моя зрителен ъгъл ситуацията отдавна не представлява парадокс. Някога беше. Сега е упорита реалност, която ще ни се налага да поправяме. Успех, Доче!
  • Тази система за оценяваме е паралакс, откъдето и да я погледнеш. Забавно и остроумно. Успех, Доче!
  • Доче, браво!
    Давам глас с удоволствие!
  • Доче, хареса ми, желая ти успех! Давам глас!
Предложения
: ??:??