13.04.2017 г., 13:35 ч.

В този град, в който няма какво да се случи - 9 

  Проза » Повести и романи
1103 3 7
9 мин за четене

… - Любко, усмихни се да те снимам де!

Момчето неумело се опитва да изобрази радост.  Две чаши на масата, сладки, соленки, голяма торта и двама самотници – баща и син. Първият тъжен празник в живота му. Най-тъжният. Той мълчаливо пие лимонадата си, гледа към вратата и чака. Тя ей сега ще дойде. Не може да не дойде на рождения му ден. Ще празнуват заедно така, както винаги са го правели. Тя ще пее, ще му играе куклен театър с Палячо и Зайо, ще измисля весели игри. Ще скрие подаръка и ще му подсказва: „Топло… студено… топло… горещо…“ -  докато го намери. Беше толкова хубаво преди… нищо че бяха само тримата. А може би точно затова. И тази година не е канил приятели. Няма такива. След заминаването на майка му, баща и син Цветкови са с един особен статус в селото. На детето му се повдига от фалшивата загриженост на съселяните, иззад която наднича зле скрито жадно любопитство. Дори леля Юлия престана да идва ( не може да разбере защо в селото я наричат стара мома – тя не е стара, нито е грозна) и откакто останаха сами, тя често ги навестява. Носи им кекс, баница или пък моли татко за някаква услуга. Само че след последния път, когато баща му ходи да ѝ оправи печката и се върна ядосан, тя повече не идва.

Детето изпъва гръб и почти се изправя на дивана - някой идва. Спотаява се, не смее дори да диша.

- Наско! – чува се мъжки глас. Съседът.  – Ще ми дадеш ли твоята стълба, голямата?

Когато Атанас се връща, намира рожденикът горчиво да плаче , заровил лице във възглавниците на дивана.

- Любко… - милва го непохватно грапавата ръка. – Хайде стига де… Дръж се като голямо момче. Нали сме мъже?

Знае, много добре знае. Той е малкият мъжага на татко. Но какво да направи, когато чувства как някакви зъби се впиват дълбоко вътре в него и ръфат ли ръфат. И всичко би дал да не мъж. Не иска да е голям и силен!

- Хайде да отворим подаръка, искаш ли? – опитва се да го развесели таткото.

„Не ти искам подаръка! Искам си мама!“ – изгаря го желанието да реве с всичка сила. Толкова силно да реве, че дори да е на другия край на света, тя да го чуе. Но полза от това няма и Любослав вече много добере го знае. Поглежда баща си и взима първото си мъжко решение:

- Хайде!

Добре, ще бъде голям и силен. Заради татко. Нали са си само двамата.

… „Мили Дядо Мраз!“

Любчо гризе химикала и крадешком поглежда към вратата. Дано татко не влезе и не види какво писмо се е захванал да пише. Добре де, вече е голям и знае, че няма Дядо Мраз. Но пък знае ли човек? Ами ако има?

„Пише ти Любослав Атанасов Цветков от село Д. – вписва старателно пълния адрес. За всеки случай.  – Тази година не искам да ми носиш подарък. Татко ще ми купи.Моля те само, ако можеш, накарай мама да се върне у дома. Кажи ѝ, че ни е много мъчно за нея. И ѝ кажи, че ѝ се извинявам, задето съм я ядосвал. Обещавам, че ще бъда много послушен, само тя да си дойде!“

… - Харесва ли ти?

Любо впечатлен оглежда празния все още апартамент. За първи път попада на подобно място и мисълта, че се намира в такава огромна сграда, го кара да се чувства дребен и нищожен като бръмбар. В тясната, подвижна кутия, наречена асансьор, му се струваше, че ще се задуши, а когато кутията тръгна нагоре, му се свиха червата. Селското дете, расло и играло в широкия двор, по поляните, отказва да приеме, че хората могат да живеят в такива клетки.

- Да… много е хубаво –лъже сърцато момчето, а след минута все пак не се стърпява. – Татко, наистина ли няма да се върнем вече на село?

- Ще си идем.. някой път… - въздъхва Атанас, а после притегля сина си в непохватна прегръдка. – Любчо, нека си поговорим по мъжки. Ще си ходим от време на време да наглеждаме къщата. Не съм я продал… но не ми се живее вече в нея, разбираш ли?

Момчето кимва. Разбира, то се знае. В нея вече я няма магията, която превръща една къща в уютен кът, където да бързаш да се прибереш. Но ще му липсва двора с люлката, малката беседка, която превръщаше в укрепен форт и оттам стреляше по неприятелите, лехите, от които си късаше сладки, налети със слънце домати. Тук ще може ли да гони светулки, да чуе сутрин петлите, да се просне по гръб и да наблюдава как се променят пътуващите по небето облаци? Тук е пълно с коли… Срам го е да признае, но се страхува от тях. На татко му е лесно – познава града, тук работи. А той… ще се изгуби сред толкова много хора, по непознатите улици. Как ще иде наесен в новото училище? Любо хапе устни. От училището се страхува най-много. В село, където го познаваха, децата му се подиграваха и го биеха. А тук… какво ще стане с него тук?

Няколко дни след окончателното им преместване, Любо беше зает да обследва новото си жилище. Обикаляше стаите и се опитваше да  изпробва в тях любимите си игри. Не се получаваха. И от наблюдението на облаците нищо не излезе – когато легна по гръб на терасата, от широкия екран на небето остана тясна ивица, а гледката на другите тераси и висящото по тях пране го подразни. Долу имаше градинка, Долу имаше градинка, в която няколко деца играеха на гоненица, но той за нищо на света не би отишъл да попита дали  може да поиграе с тях. Защо да пита – за да го изгонят ли?

… Любослав уверено крачи от библиотеката към къщи и в мечтите му се върти изкусителния мираж на бял сметанов сладолед. Тази августовска жега може да умори и слон! Ще си купи от спирката до блока, от всички сладоледаджии в града леля Васка най-щедро тъпче фунийките. Вече е опознал почти целия град и все повече му харесва тук. Най-много заради това, че тук никой не шушука зад гърба му. Изведнъж спира- вниманието му е привлечено от любопитна гледка – момче на неговата възраст тегли за ръка момиченце на около 8 години, което се опъва и реве.

- Пусни ме бееее…. Казах ти, няма да ида! Няма! Пусни меее, ще викаааам…

„Щяла да вика?! Та тя се дере като магаре!“ – Любо хем се възмущаваше от грубиянското поведение на момчето, хем го досмеша.

- Върви, че като те запухам по задника…

-Нямаааа! Пусни, пуснииии….

Любослав изведнъж праща по дяволите предпазливото гласче, което го съветваше да не си търси белята и приближава към странната двойка.

- Ей! Я пусни  момичето!

- Ти пък к`во искаш бе – озъбва се хулиганът. – Тя ми е сестра.

- Да бе, да… - спасителят обвива с ръка раменете на момичето и го утешава.  – Не се плаши, аз ще те изпратя.

- Я чупката бе, мамка ти да…

Това последното не биваше да го казва. Побесняло, момчето само не разбира  как юмрукът му се стоварва в брадичката на непознатия.

- Баатееее – писва ревлата и Любо се плаши от стореното.

- Извинявай! – казва той и протяга ръка на поваления си противник, за да му помогне да се изправи. И веднага на свой ред получава един по скулата. По-изненадващото е, че врагът също му се извинява.

- Видя ли какво стана заради теб! – заяжда се баткото с малката си сестра, която виновно хленчи и го хваща за ръка. – Приятел, извинявай наистина. И аз да бях видял тая картинка, щях да се намеся. – измъква се от лепналото се за него момиче и го шляпва по врата. –Аз съм Ивелин. А тая лигла тук е сестра ми Мая.

Оказва се, че дори са в една посока и затова продължават пътя си заедно. Докато стигнат до блока на Ивелин и Мая, Любослав вече има свой пръв приятел. Пръв в буквалния смисъл. Никога дотогава не се е сближавал с никого. На село, допреди да тръгне на училище, беше гледан като цвете в саксия, рядко се събираше с деца и по някакви непонятни причини така и не успяваше да се сприятели с тях. Когато стана ученик, странеше от връстниците си, беше плах, неуверен и и се чувстваше най-добре в къщи, при мама. Ненапразно  в класа го наричаха „на мама детенцето“ и го дразнеха, а след нейното заминаване намериха в негово лице идеалната жертва. След като няколко пъти се прибираше набит, разреван и разтреперан от  страх и унижение, Атанас не изтърпя и го разтърси:

- Ти ръце нямаш ли бе? За какво са ти – да се чешеш отзад ли? Мъжете не реват, а се бият!

Любослав послуша съвета му. На мама детенцето порасна според закона на джунглата, в битките по улиците и на училищния двор откри самоувереността, която болезнено му липсваше. Стигна се дотам, че започнаха да привикват баща му в училище.

-Знаем какво ви се случи – кършеше ръце класната при последния разговор, а Любослав я гледаше изпод вежди. – Разбираме, че момчето минава през  труден период, но не може да продължава така. Той е извор на конфликти. Много, много съм загрижена.

Баща му бавно беше станал и още по-бавно се беше надвесил над бюрото, почти опрял лице в лицето на учителката.

- А бяхте ли загрижена, другарко Лилова, когато моето момче го причакваха всеки ден зад училището, за да се подиграват с него и да го бият? Когато са го карали да пада и да става като в казармата? Когато го бяха замервали с кал? Тогава Любо не ви беше проблем. Започна да се защитава и изведнъж взе да пречи. Къде бяхте, когато тормозеха сина ми?

- Ама… ама Любчо нищо не ми е казвал. Никога не се е оплакал. Щях да взема мерки.

- Тия мерки можете да си ги… И не се престаравайте толкова – аз вече съм ги взел. Щом свърши учебната година, ще отпиша Любо – да не ви срами училището.

Така момчето попадна в града и в новото училище, където за пръв път си пое спокойно дъх и откри, че животът продължава. Че е възможно да продължи.

… „Не ми говори никога за нея. Не ме питай, не искам да ти обяснявам. – сопва се той с прегракнал глас, когато Лора несмело пита за майка му.  –Мразя я!“

„Ако я мразиш, тогава… защо носиш нейна снимка?“ – възразява тихо тя. Любо ѝ е сърдит два дни, но не успява дълго да устои на тъжните ѝ очи, отива при момичето и му протяга ръка с предложение за поредна разходка. Лора цялата светва и му признава, че се е измъчвала от мълчанието му: „Нямам друг приятел тук, освен теб!“ Любо много добре знае това. Само дето Лора не знае, че за него тя е повече от приятелка. Но никога няма да ѝ го каже, защото тя ще се отдръпне. Тя не е влюбена в него и никога няма да бъде. Предпочита да се задоволи с приятелството ѝ. Защото не би понесъл да изгуби и нея.

© Таня Георгиева Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • За осми път препрочитам всички части... И тайничко се надявам скоро да видя номер десет в листата на чакащите за одобрение.
  • Пишеш невероятно увлекателно. Днес случайно попаднах на първа част и започнах на шега да чета поредицата и докато не изчетох всичко за 2 часа не мирясах... Сега още дълго ще мисля героите ти... Чакам с огромно нетърпение продължението...
  • Скъпи мои, номер 10 се е наредил чинно на опашката след финалните глави на многосрадалната героиня от другата книга " Марги", а дори и тя си знае, че има вероятност наглярите, наречени Годишен отчет и Диагностика на изходното ниво да я изблъскат с лакти, та да се натъпчат на приоритетните места. Но нищо, лятото идва, тази година съм обещала на Музата да й извадя душицата като гръцки частник - на българска маслиноберачка. Поздрави и стискайте палци да си изпълня заканата.
  • Чакаме номер 10😊⚘🌻
  • Прекрасно, прекрасно, прекрасно!
  • Оказа се, че и аз съм верен читател. Вчера и днес намерих старите части и ги изчетох на един дъх и чакам следващите...Напомня ми някак си филма "Клуб на мъртвите поети".Не по съдържание, а като емоции.
  • Уф, свърши и тая част. Понякога си казвам, че няма да отварям, докато не се натрупат няколко, да имам повече за четене, но не изтрайвам.
    Благодаря, Танечко, че все пак го продължи това хубаво нещо.
    Чакам с нетърпение следващата част
Предложения
: ??:??