11.03.2023 г., 12:14 ч.  

Защо паметникът на съветската армия пречи 

  Проза
464 6 14
2 мин за четене

Отговорът е много прост, уважаеми читатели. Просто този паметник е поставен на най-неподходящото място. Представете си, че идвате от Орлов мост и искате да стигнето до Попа, прекосявайки градинката с този паметник. Ще констатирате, че той лежи точно на диагонала, който е най-прекия път между Орлов мост и подлеза при Спортната палата. Налага се да заобикаляте. Излишно неудобство. Освен това под този паметник има големи кухини, в които се крият глутници от безпризорни кучета. Виждал съм ги с очите си как влизат и излизат оттам. Представете си, че са прегладнели и им щукне да ви нападнат. Особено, ако сте на почтена възраст. Та те могат да ви разфасоват буквално за отрицателно време. Друго неудобство, което крие този паметник е, че е в твърде голяма близост до Ректората. Да речем студенти излизат в антракта между две лекции. Искат да отидат някъде наблизо, да поседнат и да обсъдят нещо. Пейките и без това са кът. Премахвайки този паметник се разширява площта на градинката. Ще бъдат насадени прекрасни цветя, които да радват очите ни и пойни птички ще ни запеят. Ще могат да се разположат нови пейки на освободеното от паметника място, където хора с щастливи лица да насядат като мирни и свободни граждани, забравили за дулата на шмайзерите, гледащи към тях зловещо от скулптурната група. Ще зажужат и пчелички, а надявам се да пропеят и щурчета с облекчение, че не са затиснати от тежката тоталитарна плоча. Време е да скъсаме напълно с тоталитаризма. А на другарчетата, които не желаят всичко това да се случи, ще кажа: Дами и госпада, бивши другари, награбили се с присвоеното от вас българско имущество. Всички вие, които изпратихте дечицата си на Запад за по-благ живот, но не посмяхте да ги пратите на Изток, защото отлично знаете, че червеното слънце залязва на Запад, а българското сирене залязва на Изток. Ако ви е толкова домъчняло за бившата СеСеРе и правещият отчаяни опити да я реанимира товарищ Путин, вдигайте си чукалата от нашата родина - Земен Рай и беж в необятните руски степи. Там ще ви бъдат раздадени кирки и лопати, а на главите си ще носите кепета със сърп и чук, и денонощно ще бачкате във военните заводи, за да си изкарвате насъщния. Впрочем - това ще бъде наистина справедлив и достоен завършек за всеки един от вас, защото отново ще заживеете в унисон с комунистическата идеология, която със собствените си ръце и езици поругахте!

© Младен Мисана Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • "Нека носим йоще срама по челото,
    синила от бича,следи от теглото;
    нека спомен люти от дни на позор
    да висне кат облак в наший кръгозор..."
    Колко е актуален Иван Вазов днес,тук и във всяко кътче на българската душа!
    Няма да коментирам друго, но бих разсъждавал заедно с вас:защо няма паметници на Гай Юлий Цезар в днешна Франция, но има паметник на Венсержеторикс?
    Никоя свободна страна не хвали и възпаметява окупатори и убийци.
  • Не знам дали пречи Паметника защото много рядко ходя в София но мисля че историята трябва да се помни макар за някой да горчи! А това значи че паметника си е свършил работата!Поздравления,Младене!
  • Иви, Калояне, благодаря ви за изключителното коментиране!
    Иви, ти ми върна вярата, че България не е кауза пердута. Разбирането ти е феноменално по отношение на истината. Калояне, ти също ме хвърли в еуфория с коментара си. Благодаря също и на Джон, Анани, Латинка, Георги, Блу и Ирен5! Добре е да се чуе и другата гледна точка, за да сме наясно къде е средната линия. Колкото повече мисля за този паметник осъзнавам, че неговото място е в някой подлез, където да стряска бандюгите нощем с шмайзерите. Разбира се аз никога не бих минал през подобен подлез, за да не получа автоматичен откос в тила, но се грижа за електората на БСП, който в случай на убийствени дъжд или градушка, ще бъде надеждно защитен от стихиите и ще се отдаде на воля на сакралните си чувства към монумента!
  • LATINKA- ZLATNA (Латинка-Златна):
    „Крайно време е политиците да си дадат сметка докъде и до какво водят безчинствата им!”
    Лати, няма как да стане. Не са правилните хора. Не може да има професия политик. Максимумът трябва да е два мандата в Парламента, не 20 и кусур години. Отговорът защо е така, мисля, че хората се досещат. За харчовете им- умопомрачителни данни. Не може( мисля, че годината е 2017, ако не ме лъже паметта), Бундестагът да закупи 2 автомобила, а ние- 220 луксозни лимузини. Само това да е- добре! С чии пари са закупени? Защо никога няма за болни деца? Защо не достигат за пенсии? А има за къщи за тъщи, за 20 апартамента, бизнеси за милиарди, за няколко имота в чужбина, частни самолети и т.н и т.н...А данъците? Някой следи ли какви данъци плащат?
    Както е тръгнало след време няма пари и за пенсии да има...
    За това тези хора не са правилните хора. Трябва нов морал и рестарт!
  • Не смятам, че паметник, който е символ на някакъв път от развитието на определена нация може да пречи. Паметникът е факт, като и годините на "социалистическо развитие" на страната ни. Ако нещо е излишно то е надписът " От признателна България .... дрън ...дрън" (не мога да го цитирам точно) , но паметникът с добре подържани край него площи с една голяма хубава табела обеснядаща кога е създаден, от кой и по кое време ще бъде един паметник намомнящ и на децата ни, че това вече е било и не трябва да се връща. И енергията на това място няма да бъде лоша, защото енергията до голяма степен се определя от отношението на хората към мястото. Събори ли се, аз лично съм скептична дали мястото ще се облагороди подобаващо. Какво се случи на местото на мавзолея? Нищо.
  • Страхотни, буквално необорими аргументи , предназначени в най- добрия случай за наивници, подлежащи на манипулации. По първия - движението е здраве, т.е необходимостта от заобикаляне на паметника не е основателна причина. По втори - за кухините, ако подхода към тях се затвори, проблемът се решава много по- лесно и бързо. Птичките и пчеличките не са на мода при младежите. От какво се вълнуват сме на ясно, тъй че няма да ми се налага да слагам червена! /каква отвратителна дума!/ точка на коментара. Само дето още не сте тръгнали да у..ивате руснаци, че те са виновни за българската мизерия в момента, но благодарение на демократите, които ще си изберете може би и това ще се случи. Не, че в момента не се прави- косвено разбира се с помощите към определена държава. Като искате да градите правете го, но не разрушавайте!
  • Пречи! Напомня...
    И намеква, че може след време да бъде вдигнат и друг.
  • Личното ми мнение е: Защото както архитектурата, така и паметниците създават общата атмосфера на живот. Енергията на един град, на една държава. Много малко хора го осъзнават, но общата атмосфера, цветове, форми, които ни заобикалят ни влияе на подсъзнателно ниво, кара ни да се чувстваме по определен начин. Част е от нашето общо възпитание. В България има много повече съветски и руски паметници, от колкото български. И всичко това е направено с цел. Колко големи и колко на брой паметници на Левски имаме? Къде се намират? Пред парламента ли? Къде ни е паметника на Крум? На владетелите от българската империя? На Княз Борис, Симеон, Иван Асен II? Гледаме ги на някакви картинки в учебниците, при това нарисувани от съмнителни художници. Да една шепа хора, комунисти ни накараха да вярваме, че няма бог, че те са бог и боготовете, на които се кланяме трябва да бъдат съветските богове. Толкова ключово значение имат паметниците.. Всичко трябва да се изрине със земята.
  • “Все от някъде трябва да се започне” - Ivita_Mirianova (Ивита)
    Ivita_Mirianova (Ивита).

    Аз също смятам , че “все от някъде трябва да се започне”, но децата ни не потеглят към чужбина, заради построените ни паметници, а главно поради икономическа причина. През последните години безработицата расте, а с нея и бедността. Ръстът на инфлацията продължава да изпреварва този на доходите. Минималната пенсия за осигурителен стаж е 467 лв., а средната пенсия, която ще получат хора с осигурителен стаж от 15 до 35 години, при навършване на 67 години, е 314,50 лв.
    България е на първо място по смъртност от Ковид-19 и е сред 10-те от 43 държави с най-много насилие в училище.
    Крайно време е политиците да си дадат сметка докъде и до какво водят безчинствата им!

    https://osis.bg/?p=4009

    https://news.bg/bulgaria/balgariya-e-sred-10-te-ot-43-darzhavi-s-nay-mnogo-nasilie-v-uchilishte.html

    https://lifebg.net/412897/
  • Лати, прочетох тази статия. Наясно съм и с биографията на автора, мога да се досетя чии интереси обслужва. Знам, че отклоняват вниманието ни от важните неща на деня. Усещам безсилието на хора, които се напъват да грабнат кокала, но мястото на позора не е в центъра на София. Все от някъде трябва да се започне. И като много други се питам: Мазохист ли е този народ? Толкова много ли иска да е робски, не му стигнаха до сега робствата?...Досещам се за отговора и косата ми настръхва.
  • Ivita _Mirianova (Ивита), както пише Кеворк Кеворкян в своята статия "Далавера зад паметника" (10.03. 2023 г.) , това е "идиотска идея - като за рушители....За никакъв паметник не става дума - а за оцеляване "!
  • Първото нещо, което ми направи впечатление в този текст е идеята! Идеята какво може да стане от освободеното от този пословут паметник място. Идеята да се съгради. Честно казано, напоследък прелях и от това, че много хора казват: ”Ние, българите сме такива. Дайте ни да рушим!” Да, но тук виждам друго! Виждам идея! Може да не се случи така, както е описано, но има мисъл! Проблемът е, че този фетиш ще продължава да се защитава със зъби и нокти... С прийомите на джунглата! Без никой да си си даде сметка, че колкото по- дълго се взираме в близкото си печално минало, и колкото по- настървено го браним, толкова по- трудно ще намерим правилния път да вървим напред. Между другото сухата статистика е точна наука и прекрасно борави с цифри. Първи сме във всички черни класации. Комунизмът е още жив в съзнанието на българина...Печално е.
  • Първо, да се нарича паметникът на патриарх Евтимий "Попа" е меко казано отвратително. Второ - великолепен аргумент са кучетата. Не е ли по-лесно да се изловят тия глутници, вместо да се маха цял паметник, та да няма къде същите.... да се крият?!? Това наистина ли сериозно го вярвате? Че куче няма да намери дупка?... И трето - тази лелеяна пасторална картина: "Ще бъдат насадени прекрасни цветя, които да радват очите ни и пойни птички ще ни запеят"... Нещо подобно се случи на мястото на мавзолея, но кой знае защо, аз не съм виждал там много "хора с щастливи лица"... Обикновено се събират разни личности да къркат бира от пластмасови бутилки. А иначе за протокола - ако от мен зависеше, аз отдавна щях да съм го махнал този грозен паметник. Но преди него щеше да е онзи в Бургас, който е поне два пъти по-абсурден... Но от него никой не се възмущава. Не е модерно....
  • Според чудесната първоначална идея за градоустройствен план на София, навремето е имало страхотна идея да се направи непрекъснат зелен парк, започващ от Орлов мост и стигащ до Витоша. Идеята е гениална, зеленина и велосипедни алеи ... не е късно - просто от Ловния парк на юг трябва да се бутнат част от кварталите на ж.к. Малинова долина и Симеоново ...
Предложения
: ??:??