Dec 7, 2011, 11:11 AM

България и Китай - древни култури 

  Essays » Others
2866 0 5
6 мин reading

България и Китай - древни култури

            От световноизвестния Китай, през Хималайте с тяхната гордост Еверест, през пустини, равнини, езера и море, чак до нашата малка страна, някога могъща империя с науката, изкуството и силата многоцветни, днес - уморена след робство и притихнала под оковите на ежедневието. Макар много километри и история да делят Китайската република от Българската, те са имат повече общо от колкото на пръв поглед.

            Първото нещо, колкото много сближава двете държави, но и същевременно ги разделичава, е историята. Малко известно е, че българските племена, преди да се заселят в Европа, са били жители на Централна Азия. Съвсем близо до днешен Китай. И въпреки че това е било векове преди н.е., опитът, който са натрупали нашите праотци в тези земи, е останал в паметта им. Сигурно и до ден днешен ние носим знания, дошли оттам. Но при развитието на историята, при създаването на Българската държава и присъединяването на славяните към нашия народ, е трудно да различим кое племе кое знание е донесло със себе си.

            Особеното при Китай е, че е формирана от много племена, обединени посредством наложената власт на най-силното племе. Митовете твърдят, че някога е живял император Хуанди. Той имал необикновен произход - майка му била дете на бог, а той самият властвал над природата - вятър, дъжд, сняг, гръмотевици и др. Имал четири лица - всяко гледало към различна посока, така че той винаги знаел какво става около него. Бил изключително умен и талантлив. Като изключим легендите за него, Хуанди е наистина съществувал. Императорът управлявал изключително предвидливо и справедливо - създал добре обучена армия и кодекс на морала, с който се опитал да образова морално народа си. Знанията на народа му също са събрани от различни части на Азия, точно както нашите. И подобно на китайците и ние си имаме обединител - хан Кубрат, чийто синове по-късно се разделили и паднали по отделно под робство. Само най-малкият син - хан Аспарух, съумял да се справи тактично със ситуацията и това му печелило място в историята като първият кан на Първата българска държава.

            Оттук-нататък двете държави започват самостоятелно развитие без допирни точки. Докато България през вековете е падала и се възкачвала на политическата сцена, Китай е продължавала своето целеустремено развитие. Тя винаги е присъствала на политическата карта. Това говори за могъществото на една истинска империя, не само по своите размери, но и по своето развитие, политика, култура и влияние върху останалата част от света. Китайската цивилизация винаги е била жизненоважна за развитието на човечеството поради своята изключителна мъдрост и чудотворна медицина. Но от друга страна, българският народ също е цивилизация, макар днес малцина да са наясно с тази мисъл. Много заблуждаващ е фактът, че сме били два пъти под робство, което, разбира се, е значително забавило развитието на народа ни. Но какво по-присъщо на една истинска цивилизация от това, да оцелее в критични времена, времена на разпокъсаност, отчаяние, времена на война? И ние си имаме богата култура - българският фолклор е повлиял на много хора на мисълта, дори и днес. Един ясен пример за това е съвременният писател Кристофър Паолини със своя епичен роман "Ерагон" - световен хит в жанра на фантастиката, чиято история е повлияна от нашата природа и народни приказки. Също като китайците и ние, българите, си имаме природна медицина - един известен български лечител е Петър Димков, който вярвал, че няма  неизлечима болест и че се лекува не само тялото, но и духа. Много мъдрост можем да намерим в народните приказки и символи - Розетата от Плиска е най-често срещаният символ на българина в ежедневието. Виждала съм много хора да я носят на врата си, но почти никой от тях, за съжаление, не знае значението ú. А то е следното: в този малък символ е събрано цялото познание на прабългарите за планетите. В центъра на розетата има следният знак IYI. Той изобразява плодородието, живота, здравето. Останалите четиринадесет знака около него, които са наредени в два кръга, са планетите на нашата галактика и дните от седмицата. Символите във вътрешния кръг са всъщност дните от седмицата, а тези във външния - планетите. Така над всеки ден от седмицата властва дадена планета, която е покровителка на две зодии. Според вярването, който носи розетата, се радва на крепко здраве, многолетен живот и истинско щастие. Но същественото тук е, че нашите предци толкова назад във времето са имали знания, които науката и много други народи са открили едва преди няколко години. Тук може да се каже, че и ние като маите сме наблюдавали звездите. Но маите изчезнаха. А ние останахме. Наскоро гледах едно клипче, което много ме зарадва: "България през вековете". На него е изобразена картата на България и нейните промени през времето. Смалява се, разширява се, но това, което силно прави впечатление е, че, независимо дали малка или голяма, нашата родина винаги седи там и въпреки че два пъти изчезва от картата, тя пак се появява. И друг любопитен факт за страната ни е, че точно преди падането ни под турско иго, в нашите земи е започнало зараждането на Ренесанса. Но днес никой не твърди, че България е родината на Ренесанса. Което е и самата истина, за съжаление. А можеше да бъде другояче.

            На днешен етап България и Китай имат много малко прилики, даже почти никакви. Китай, като четвъртата по площ държава в света, има много и най-различни диалекти, повечето от които даже започват да се обособяват като отделни езици. В мъничката България също има диалекти, които, за голямо учудване, се различават ясно по определени изрази и произношение. Твърд северозападен български, мек черноморски, южен български и др. Аз, като жител на Северозападна България ясно забелязах мекото произношение на съгражданите ми от черноморието и нестандартния за мен израз "Тъй ли?".

            Републиките България и Китай имат и много разлики, които са безброй - божествата, които почитат, начинът на мислене, езикът, мястото, на което се развиват и много други. Но при по-внимателно вглеждане в история, културата, знанията на двата народа, ще видим, че малката и изморена България може да се сравнява с огромната и силна Китай, защото Велика България е една цивилизация, която е дала изключително много на света и продължава да дава, наред с големите държави.

            В крайна сметка, с всичко онова, което казах по-горе, исках да обясня, че нашият народ е едно от чудесата на света и има заслужено място сред великите нации и цивилизации, заради знанията, които сме дали на света, заради богатите ни история и култура. Може сега да сме затънали в корупция, мизерия и безпаметност, но скоро колелото ще се завърти и Велика България ще се завърне, както винаги е ставало, защото е трудно да се създаде една цивилизация, но още по-трудно е тя да бъде разрушена.

© Велислава Събева All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Наистина е много заинтригуващо..., нашата галактика Млечен път съдържа най-малко над 100 милиарда планети, в нашата Сл. система има 9 планети...!!!
    "Останалите четиринадесет знака около него, които са наредени в два кръга, са планетите на нашата галактика и дните от седмицата."
    http://i0.wp.com/www.bulgarica.com/wp-content/uploads/2014/05/Rosette-from-Pliska.png?resize=300%2C197
  • Благодаря Ви! Да, планетите от Слънчевата система. Имам розетата и не минава и ден без да я нося на врата си. :D
  • Благодаря ви за коментарите. Независимо дали са положителни или отрицателни, се радвам, че сте изразили мненията си. Все пак имам още много да уча и колкото по-рано открия слабите си места в писането на есета, толкова по-добре за мен.
  • Не знам доколко редакторът, който е написал и първия коментар, е "пипнал" правописа и пунктуацията, но ако намесата е малка, аз ще бъда възхитен: Много грамотно написано. Особено ме впечатлява добрата и правилна употреба на вметнатите изречения и фрази. Това е трудна работа. А иначе - да, има място за развитие, за обогатяване на тезите, за разширяване на познавателната част на есето, дори ако е нужно, да се цитират литературни (вкл. електронни, разбира се) източници. Поздравления.
  • Много заблуждаващ е фактът, че сме били два пъти под робство, което, разбира се, е значително забавило развитието на народа ни.
    Много работа има по това есе. Би било добре да се изчистят всички двусмислици, да се използват точните предлози, да се защитят изказаните тези. Дерзай!
Random works
: ??:??