Dec 29, 2021, 8:41 AM

За тоталната неграмотност и унинието от това 

  Essays
1520 6 19

Някои разпространени фрази и глаголи напоследък все повече ме шокират.

Такива думи като "преценя", вместо правилното  "преценява" или "разглабя", респ. "сглабя", вместо правилните "разглобява" и "сглобява",  ме карат да се чувствам безсилен. Как в среда на такива безграмотници, много от които с претенции за образованост, да не си покрусен. Да, общото ниво на популацията (това е думата, а не "население") в последно време, от гледна точка на образованост, знания, желание за интелектуален напредък, е безкрайно ниско. Но когато и "елитът" пише и говори така, това е отчайващо за нацията. Това е отчайващо за надеждата за какъвто и да е наредък, в която и да е област. 

© Безжичен All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • И налагащата се МОДЕРНОСТ в последно време на ...ост: модерност, казусност, истинност, правилност и т.н.
  • На едно място Великият Хайдегер казва така: "Думата е дом на битието!" И, понеже животът, който ни "налагат" да го живеем, става все по-тъп, а затъпяването в България е повсеместно, думите ни стават все по-неразбираеми...
  • Мнение, бележка, както искаш го наречи, Мария. Само не мога да разбера защо се чувстваш засегната? Не виждаш ли, не чуваш ли? Медии, училища... повсеместно е.
  • Даже и в елементарен коментар има граматични и синтактични грешки.
  • Моля! Това есе ли е? Мнение ли е? Принизяване на населението на ниско ниво... Кое е правилно или не е, може да се реши по друг начин. Да минем всички в сайта,, Откровение,, на тест за интелигентност, граматически, математически... И тогава, с твое разрешение да публикуваме по нещо..
  • За жалост ние сме колониална държава от 1945 г. насам, да не би през 45 да е имало референдум и допитване? Просто непрекъснато сме в зависимост от някой. Но въпреки всичко се надявам някой светъл ден да намерим своя път към честта и достойнството.
    А по темата - вчера по новините на БНТ!, не един, а ДВАМА ЖУРНАЛИСТИ в репортаж използваха израза "скъпи" за цени вместо да използват определението "високи". Просто не е за вярване до какви висоти и ширини се е разпространила неграмотността.
  • Какво искате от една колониална държава, в която хората са превърнати в потребители. За какво й е образован елит, след като елитът няма правото да решава съдбата на държава, лишена от всякаква самостоятелност. За какво й е на такава държава образован народ, който би могъл да защити правата си, националната си чест и достойнство. Дотук ни доведе, т.нар. "цивилизационен избор", състоял се без референдум и допитване, както и ред други причини.
  • За съжаление си много прав!Какъв напредък във упадъка?Потъваме в пошлост,а невежеството се превръща във фактор...Абе,все ме караш да се замислям и да се възхищавам на дълбоките ти размисли, изказани привидно простичко
  • Не е модерно, затова. Нито е тик, нито е ток
  • Благодаря Ви, Дами, че имате специална чувствителност по отношение на нашия стар и прекрасен език! А за неграмотността - тя винаги е съществувала сред нас, благодарение на своите носители. Но сега е стимулирана съвсем умишлено. И най-големите апологети са уж искащите развитие - стоящите тунеядци зад безумното съкращение (ако искате "акроним" НПО. Но за това има хранителна среда - неизкоренимата простотия, "байганьовщина", сега и чалгарството, а вече (за съжаление) и всецялата функционална неграмотност на основния процент от младото поколение... Изпадам в потрес, когато ги чуя не как говорят, а как мислят и разсъждават...
  • Винаги се радвам, когато видя твой коментар под свое писание. Много неща съм научила от теб и ти благодаря за това. Неправилното говорене и писане винаги ме е дразнило, но е повсеместно. Изключенията се превръщат в норма, грамотността отстъпва пред "модата" и това е ужасно.
  • В потрес съм. Току-що в предаване по Нова повториха няколко пъти, че темата/фразата на 2021 година била "Всеки сам си преценя". Неграмотността стана по-заразна и по-опасна и от Ковид.
  • Честита Коледа на всички! Много се дразня като видя написано "по - вече". За съжаление, доста често го срещам в публикации в този сайт.
  • Пепи и това "пазаря" ме дразни. Както и "замервам" вместо измервам, "зарязвам" вместо изрязвам.
    А "Сабаале(м)" се използва и в Северна България.
    Безжичен, радвам се, че речника на БАН от 2012 е написан с правилни думи и изрази. Всичко останало трябва да влезе в речник на диалектните думи.
  • Радвам се, че има хора, които се вълнуват от правилния български език. За щастие, те в "Откровения" са достатъчно много. За речниците - в момента валидната езикова норма е в речника на БАН от 2012 г. Може да бъде намерен в мрежата. Там е недвусмислено казано: "преценявам". Другото е разговорен език, но мен лично ме дразни.
    Благодаря на Владимир и за мнението, и за "любими", и на Теодора за "любими".
    Благодаря, че се включихте - на това разчитах в тази кратка бележка (не е есе, но не намерих друго място). А повод за бележката е безкрайно просташката по съдържание и изказ фраза "Всеки сам си преценя". Как да ти е хубаво с прости хора с огромни претенции?
    Хубава вечер!
  • Самовила - диалект са, както и пазаря вместо пазарувам.
    Един пример от родопския край: в час по български език и литература, Иванчи става да прочете преразказ на тема "Сутрин у дома":
    - Сабаален като станем...
    - Иванчо, не се казва сабаален, а сабахлем! - прекъсва го учителката.
  • Съгласна съм с автора и с мнението на Владимир. Такива неправилно написани глаголи и мен ме шокират когато ги срещна. Но още повече се шокирах и разочаровах когато отворих правописен речник от средата на 20в. да видя дали това е правилно написване и изговаряне на тези думи. За мой шок се оказа, че е правилно според речника. Според мен става въпрос за диалектно изговаряне, което не би следвало да се използва в публични изказвания и статии, които би трябвало да са написани в официален стил на изказа.
  • ПрецЕня, оцЕня. А тези, които и в ефир слагат на края е в 1.л.мн.ч. на всеки глагол: ходиме, четеме, пишеме, говориме и т.н. Примери колкото искаш.
    "СЛободата на словото"
  • Ти беше и си оставаш един от моите основни критици, Безжичен. Дълбоко уважавам това. И макар че не ми е приятно, ще трябва да се съглася, че в повечето случаи си бил прав. Както и в това кратко есе или - да речем, размисъл. Имаше навремето, и сега ги има, дебели томове, наречени речници - "Литературен речник", "Философски речник", "Терминологичен речник", "Речник на чуждите думи в българския език". Два от тях дадох на приятели, които заминаха в чужбина или вече по-далече от това, така че не се надявам да ги видя отново. Поне речниците. Но другите два тома са още вкъщи. И като ги разлиствам, установявам, че макар и писани преди четирийсет години, още са актуални донякъде. Защо никой не ги чете? Не че аз го правя, но си въобразявам, че паметта ми е още свежа, така да се каже. В смисъл - не критикувам (защото някои възприемат критиката като надмощие), само споделям и поощрявам изразеното тук мнение. Вероятно да чете речници има потребност само този, който познава езика. Изначално.
Random works
: ??:??