В малкото село под Пирин изригна като вулкан следобедната новина - Елена Звездина се върнала от Канада. Хората бягаха в далечната примамлива земя, прогонени от бедността и експериментите на прехода, а преуспялата внучка на текстилните търговци Звездини се връщаше в малкото село сама. Клюкарките в града развързаха езици като метли и заобръщаха историята на прочутия род като недопечена пита. Припомняха се подробности, изваждаха се детайли. Фактът оставаше неоспорим. Богата канадка с български корен си идваше. Да умре? Селските клюкарки отново като лазерен скенер подложиха на анализ всяка част от тялото на 40 годишната жена. И не откриха нищо, което да нахрани техните подозрения за болест и приближаваща смърт. Оставаха само пари. Но тя си ги имаше много. Тогава? Бабите клатеха мъдро глави, а старците се почесваха многозначително. Магия има намесена тук. Бяла магия, омесена от прабаба й Катинето.
Двете старици седяха на пейката под черницата и прехвърляха тояжки в ръце. Чакаха козарят да дойде да отведе козите на паша. Остъргваха като загоряла тава вчерашната новина и поглеждаха към малката къща отсреща. Канадката излизаше и влизаше, разчиствайки сръчно излишните вещи и боклуци по двора.
- Не е на добро, хич не е на добро - поклатиха глави едновременно. - Ще има нещо да става, ама знае ли човек да го върже.
Учудването им взе връх, когато, дочула свирката на козаря и хлопането на звънчета, канадката изведе от двора млада бяла коза с вързано хлопатарче на врата. Поздрави ги учтиво и бързо пак се прибра.
- Ха сега кажи, че светът не се е побъркал - отсече по-възрастната жена и се прибра обидено вкъщи.
Другата остана, загледана в къщата пред себе си, седна на каменната пейка, сякаш присетила се нещо от младостта. Историята на това богатство отсреща беше повече от магия. Бяла магия за щастие и свобода в любовта. Но всяка магия до време вирее, казваше нейната баба. После трябва да навиеш ръкави и да замесиш сам хляба, сам да си приготвиш мая.
Елена Звездина напомняше поразително баба Катина. Възрастната жена помнеше Катинето като дете. Беше усмихната и палава като момиче. Обичаше да се весели и играеше всяка неделя хоро от първата до последната песен. Беше и малко знахарка. Хвърляше боб, ала пари не вземаше никога. Катинето, прабабата на хубавата Елена, се беше омъжила за стар и ревнив вдовец. Цялото село ахна, когато я доведе от града. Красива и весела като птица, всички се чудеха как ще оцелее в това македонско село. Но Катинето не само, че оцеля. Тя влезе в душите на хората. И роди на стария бездетен вдовец прекрасната дъщеря Елена, като сегашната хубавица оттатък. Къпеше се Катинето в коритото на чешмата сутрин дори и през зимата, закрита от короните на огромни зелени чемшири. Кара Иван стоеше до нея с кама в пояса и я пазеше. Тя беше неговото безценно съкровище, че бяха бедни, най-бедните в село.
Имаха само няколко бели кози и Катинето ги гледаше като дъщери. Издояваше млякото, правеше урда за чудо и приказ и я продаваха после на пазара в събота сутринта. Тогава Кара Иван подкарваше катъра Черо и Катинето оставаше сам-сама. Намекваха по едно време комшиите, че разбойникът Йорго се мяркал вечер у тях, но на жените устите са по-дълбоки от Бяло море.
Целият район беше писнал от разбойника-грък. Катинето дочуваше това-онова, но пак си оставаше усмихната като ангел. Един ден Кара Иван се върна бесен от къра и я завлече за косата на дръвника. Някой му беше намекнал, че Йорго се среща с жена му. Писна детето тогава, скочиха комшийките през плета. Отърва Катинето живота, но на челото й се появи тънка черта. Изпрати в събота мъжа си да продаде урдата на пазара, а той така и не се прибра. Катинето го чака ден-два, напразно. На третия ден се върна само катъра. Натоварено с чужди дисаги, то я чакаше пред вратата и клатеше гладно глава. Катинето каза на всички, че в дисагите са кървавите дрехи на мъжа й, и се прибра вкъщи. На другия ден ги погреба и сложи черно. Продължи да живее бедно, по-бедно и от църковните мишки. Но пак се усмихваше, сякаш беше богаташка жена и пак правеше бяла магия за обич, и пак заговориха в село, че Йорго нощува при нея.
Когато дъщерята порасна, за всеобщо учудване, тя я изпрати далеко. Учеше в Солун гимназия и всички клюкарки намекваха, че разбойникът Йорго й плаща. Катинето нищо не каза. Не я повика обратно, когато завърши учение. И тя не отиде в Солун. Дъщерята се омъжи за грък и отлетя за Канада, а знахарката си остана сама. Катинето живя сто години. Чак след нея къщата запустя. Сега най-младата от рода, Елена, се беше върнала и всички се питаха до кога и каква е този път тайната.
А тайната на богатството вероятно правнучката знаеше. Съседката искаше да я поразпита това-онова, но докато се накани да й отиде на гости, на младата Елена мъжът й умря. Хората останаха като попарени. И пак закимаха бързо с глава. „Пари, пари, ама парите не са всичко”. Много хляб за селските клюки даваше Елена сега.
Бабата започна да притичва до къщата на канадката да помага. Учеше я на градинарство и да отглежда цветя. Като се усмихнеше, младата жена напомняше поразително Катинето, и един ден съседката не издържа.
- Ще те питам, цяло село се чуди, откъде е на Звездини богатството? Катинето и Иван бяха бедни като църковни мишки. А твоята баба отиде в Канада и веднага забогатя.
Елена остави лопатката, с която правеше дупки за цветята, и седна на дънера под стрехата. Отметна кичур коса и се засмя.
- Когато прадядо ми се загубил няколко дни с Черо, после катърът се върнал в село с чужди дисаги, нали?
Съседката кимна с глава.
- Дисагите били пълни със злато. В едната била кървавата му дреха, а в другата - златни монети и писмо от Йорго до баба Катина. На връщане от пазара разбойникът пресрещнал Иван и му казал, че косата на Катинето не е да стои на дръвника, а да бъде галена от мъжка ръка. Един вид, Йорго платил на прабаба кръвнината, че е убил мъжа й от ревност.
Съдседката, опулила от изненада очи, занемя.
- Катинето живееше бедно и после.
- От страх да не я разкрият, прабаба не е пипнала и монета от богатството на разбойника. Дала е всичко на баба да започне живота на чисто. После е дала на майка ми, когато е станала мома. За мен е оставила последната част от богатството, но ако се върна у дома.
Бабата угрижено поклати глава и махна с ръка.
- Катинето отдавна е прах. Можеш да се върнеш в Канада без угризения.
Елена погледна съседката. В погледа й блесна гневна светкавица.
- Има нещо, което тежи повече от дисагите със златни монети. Това е дългът към рода. Аз имам пари да живея навсякъде. Но тук ми е мястото. Тук съм си у дома.
Изтупа ръце в панталоните и се засмя.
- Случайно да знаеш рецептата на Катинето за урда?
Бабата кимна с глава и двете влязоха в къщата. На стената в кухнята стоеше най-странната снимка, която някога възрастната жена беше виждала. Катинето между мъжа си и Йорго. Пред портрета гореше малка свещичка за успокоение на душите им, с благодарност от поредната Елена в рода.
*Урда - извара от козе мляко, приготвена по специален начин.
© Илияна Каракочева All rights reserved.