Feb 5, 2010, 1:51 PM

Царят, сиромахът и бялата сова - I 

  Prose » Stories for kids
1575 0 21
3 мин reading

Живели  някога мъж и жена – сиромаси в планинско село, собственост на могъщ цар.  Деца  си нямали, но безквасния хляб си споделяли. Дошъл  именният ден на мъжа, а жената решила да омеси питка с яйчице и брашно. Да им е по-сладка горчивината на бездетството...

Разпалила огнището и  се запътила към задния двор. В полога, сред белите яйчица,  лежало бледо-зеленикаво яйце. Зачудила се жената, но ù се сторило като поличба за празника  и го прибрала в престилката си. Поставила го на прозорчето, докато замесвала другите съставки. Съпругът ù се върнал. Прегърнал я през кръста. Поздравил я с целувка и седнал до прозореца.

- Подай ми яйцето от там. – помолила  се жената. -  За питката...

Мъжът се поогледал. От пропуканата черупка надничали жълто-кафеникави очи. Яйцето се замърдало.

- Що е туй? Живо яйце си донесла, жено!

- Как живо? - плеснала с ръце жената и се дръпнала назад, когато видяла от черупката да излиза малка бяла сова.

- Откъде дойде това пиле? - попитал сиромахът и объркано наблюдавал как совата расте с всяка изминала минута.

Птицата стигнала ръста на  едногодишно детенце. Завъртяла  глава като часовник, отброяващ минутите, преобразила се на момиченце, с руси коси и жълто-кафеникафи очи.

- Бедни хора, - обърнало се то към  сиромасите -  дайте ми от вашата питка и ще ви бъда детенце. Ушийте ми бяла рокличка и ще ви гледам като остареете.

Зарадвали се  мъжът и жената. Нахранили момиченцето с половината от тяхната питка. Ушили му дрешка. Заживели тримата. Детето пораснало, станала девойка. По хубост и мъдрост нямала равна. Из селото се разнесла вестта, че  царят ще даде сина си на  този, който  изпълни  две желания и даде отговор на царските въпроси.

Девойката-сова извикала баща си и му казала:

- Татко, върви искай царския син за мен!

- Как така, дъще? Бедните до портата на царя рядко ходят...

- Върви, татко!  И бедните глави носят на раменете си... - казала девойката и изпратила баща си.

Сиромахът разбрал, че няма да  пребори упоритостта на девойката-сова и отишъл в двореца. Похлопал на царската порта, но стражите  не го пуснали да влезе. На царя казали, че един  бедняк, без  корени, без имот, се е явил да проси нещо от него.

- Какво иска голтакът? Какво му е нужно? Дайте му хляб и го отпратете.

Стражите занесли хляб на мъжа и се опитали да го прогонят.

- Дошъл съм да видя царя, да изпълня желанията му, за да  оженя дъщеря си за принца.

Стражите съобщили на царя исканията  на бедняка.

- Доведете го! -  казал разгневен царят - Да видя сватът що иска?

Явил се беднякът при царя, поклонил се и заговорил...

 

 

 

 

© Петя Стефанова All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
Random works
: ??:??