May 23, 2014, 12:16 AM

Цигански работи 

  Prose » Narratives
1071 0 13
4 мин reading

     Пък една циганка - чистачката на офиса ми - днес ми вика:
  - Бате! Помогни! Синът ми, е много работлив и свестен, ама работа не може да си намери. Дай, нещо да го уредим, за общак! Чувам, че ще вземете работа в топлофикация, следващия месец. Дай, помогни!
    Циганката , честно казано ми е много симпатична. Синът и виждал съм го - също симпатяга, нищо че е мангал. Има и дар слово, общителен - ще речеш, че е пич на пръв поглед. Със средно образование е младежа - нещо, рядко срещано за циганин.
   - Слушай, Янке! Казвам ти - дай, да обучим сина ти за заварчик. Хем хубава професия, хем на вашата раса, доколкото се осланям на опита си, този занаят ви приляга.
    - Давай бате! Жив да си - ме заблагославя Янка. Ще стане, то, мойто момче много го бива... Ще видиш!
    - Чакай, Янке! Да не ме разбереш криво. Аз ще ти помогна да го изпратим да учи, където трябва. Няма да го издържам и да го наемам на работа.
    - Нищо бате! Казвай, кво правим?
    - Виж сега, Янке! Вадиш 1000 лв. - толкова струва обучението до второ ниво за заварчик, по ръчно електродъгов метод - изпращаме го на курс за един месец и половина, и ако се представи добре, ще му ходатайствам пред контрагентите ми, да го вземат на работа.
    - Чакай бе, бате! Ама, от къде пара за тази работа?
    - Янке! Теглете кредит. Тия хиляда лева, като започне да работи момчето, ще ги избие с горница за един месец.
    - Абе, бате! Заплатата ми, е малка... То, ще трябва да се връщат после парите, че и къщата могат да ми вземат.
   - Ти, Янке, нали искаш да помогна, а не да издържам сина ти! Накарай го него да изтегли, тъкмо ще бъде по-старателен в ученето.
   - А-а-а, бате! Аз си мислех, че ще го вземеш на работа и ще го пратиш, ти, да се учи. Не мога така да товаря чавето. Дай по-добре нещо, за общак!
   - Слушай, Янке! Ако му намеря работа за общак, ще му помогна временно, защото такава работа обикновено е временна. Като свърши, пак ще е гладен и пак ще обикаля насам-натам, да търси нова обща работа. Ако се понапрегнете, ще има занаят с който няма да остане гладен, цял живот. Ти какво си мислиш, Янке? Знаеш ли, че с моя съдружник сме теглили кредити за да работи фирмата с милиони. От какво си мислиш, че са ни побелели косите? За тия хиляда лева, банките няма да ви убият, но ако искаш да помогна - не се надявай, че ще осиновя сина ти и ще го нося на гръб.
   - Хубаво бе, бате! Вие богатите българи, въобще не можете да ни влезете в положението на нас, бедните цигани. Недей се притеснява - ще измисля нещо друго,
   - Чакай ма, Янке! Що не оставиш сина ти да мисли, ами ти ще го мислиш? Мен, някой да не ме е мислил и да не ме мисли, как ще се или се оправям. Не е толкова страшно - ти му подшушни, пък нека той сам да си вземе решение.
   - Добре. Добре, бате! Хайде да вървя, че трябва да работя. Зер надницата върви - ми се усмихна тя, излизайки от офиса ми.

     Цялата тази история, я разказвам затова, защото напоследък ми се струва, че болшинството от българите с нищо не се различаваме от циганите в държавата ни. Стоянка, Янка и Драганка, както и техните синове или дъщери, изглеждат така, сякаш са правени под един аршин и от един... дедов.

     Всеки иска да печели, ама така, някак си без риск, без усилие и ако може, някой друг да рискува вместо него.

© Бостан Бостанджиев All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Разбирам, че да си пенсионер и да си стоиш в къщи е ужасна работа... Ама моля ти се Ена, събирай се там с останалите ти живи приятелки на локум и плетка, и си търкайте лакърдиите по цял ден ако щете. Ограничи малко великите си коментари тук, че така може да минеш и за умна, а и психиката ни малко да отдъхне от дъха на къносаните ти коси.
  • Бостане, не ти искам обясненията.
    Въпросите ми са риторични
    Само ще добавя - не е луд, който изяжда зелника, луд е този, който му го дава...
    Та... лудите са нашите управници... мангалите, че и 90% от народецът ни, нямат нищо общо с това даване...
    А това дали се перат много или малко (за световния мащаб малко) пари в Бг, принципно няма значение... има значение дупедавщината на управниците... и се сещам за това - "Лакомо дупе глава затрива"...
    В момента е хвърлен бумеранг...
    Да му мислят тия, дето са го хвърлили...

    И да знаеш - не си прав
  • Има едно понятие - ресурсно ориентирана икономика. Съвременния американски империалистически капитализъм и демокрация за износ се основават именно на този модел. Това ще рече, че за да си извоюваш благоденствие, трябва да намериш наивни държави с ресурси, които да опоскаш под достатъчно благовиден предлог, така че да ги впрегнеш да движат твоята икономика и да не ти създават конкуренция със собствено производство.
    Най-позорния момент за мен като българин, беше в 2009 година, когато ми се наложи да взема една работица в американския ТЕЦ Марица Изток 1. Накараха ни на българска територия всички свои процедури и цялата проектна документация да им я пишем на английски. У нас в собствената ни държава. Иначе нямаше шанс да работим там.
    В добрата стара Германия, ако аз като български инвеститор закупя някой ТЕЦ напр. и накарам всички германски фирми, които искат да ми работят да ми предоставят цялата си процедурна документация на български, сигурно ще стане международен скандал.
    Същото, нека каже В дали няма да доведе до скандал в Америка. Но тук, това е практика на всички чужди фирми разполагащи се и обсебващи стратегическите ни производства. Америка има такава политика не само към нас. А в България нямаме имунни сили да се противопоставяме на такава политика.
    И накратко - това дето го плаче Ена, може да стане в едно социалистическо общество. Но, нали болшинството от народа вече 24 години подкрепя капиталистически път на развитие? Тогава, какво се оплаквате?
    Кривината ни обаче, като народ е и в глупостта да страним от Русия, когато цял свят се стреми да навлиза там за да опосква ресурсите и, и да и продава стоките си.
    Ресурсно ориентираната икономика на американския и европейския модел се нуждае от ресурсите на Русия, а ние искаме да правим капитализъм без ресурси и без собствени производства, и странейки от Русия.
    Тази глупост ни струва всичко и ще ни струва още повече занапред.

    П.С. Ена! Отговаряй си сама на въпросите - достатъчно възрастна си за да те глезя с тълкувания!

    П.С.2. Голямо пране на пари в България, за съжаление - няма. Голямо пране на пари има в Швейцария, Монако, Монте Карло, Лас Вегас, Атлантик Сити и др. който не е кьорав, може да види резултатите от прането на пари там.
    Лошото е, че в България има не голямо, а огромно и жестоко източване на пари. Ето това е истина, за която рядко се повдига глас. Прането на пари е характерно за икономики в които има, къде да се вложат пари. А българската икономика, не е даже апетитна хапка, а просто дразнещо парченце от мезе в лакомата уста на световните инвеститори.
  • Виктор, аз говоря за социална защита, а не за социални помощи. Има огромна разлика между тях.
    И давайки пример Германия, показвам точно това - не се дават помощи и отпуски на майките или бащите за отглеждане на детето, а се влагат съвсем малко пари, за да се почувстват родителите спокойни, да работят и да си плащат данъците.
    Това имах предвид за младия герой в разказа - да бъде защитен от хрумките на банките и работодателите и да му се даде възможност за старт и самостоятелна реализация.
    Не съм нито за дундуркането, нито за даване на социални помощи в пари. Социална закрила може и трябва да има, и тя трябва да е действително значима с перспектива, а не да подарява закуската...

    ПП и само да попитам - защо "младежът", който е "пич" със средно образование, не може да си намери работа??? Нали е общителен, свестен...??? (нищо, че е мангал)...

    Работа ли няма за хора със средно образование, що ли???
    Или няма работа за мангали със средно образование...
    В същото време красиви момичета със СОУ скучаят в централните магазини и получават доста добра заплата за почти никаква работа... нали се сещате за какво става дума? Голямо пране пада...
    Даааммм...


    А в Бг средна класа май няма... и няма кой да е разочарован от увеличаването на социално слабите... защото от средна класа се превърнахме всички в социално слаби...
    И не може да се сравнява една мъничка България със САЩ... ония могат да вземат заеми и да не им дреме, ама ние не можем...
    Няма смисъл от демагогия...
  • Така. Такааа... Лошия капиталист току що се върна от работа и ви пожелава на всички вас - весело изкарване на останалата част от празника! Дано не сте погубили празничното с висене само по компютрите? Това разказче го написах, като на майтап. Но сега взех да се оглеждам о резултата и достигам до извода, че явно е добро, щом буди народа от летаргия и го провокира да заема позиции в спорове. Аз съм доволен от резултата - рядко пиша проза, но за по-нататък може и да му отпусна края. Още е дин път - весело изкарване на всички и си оставете сили утре за гласуването!
  • А аз не съм съгласна с Виктор. Когато една шепа хора са отнели възможността на останалите да се реализират според даденото им от Бога, тогава за тези онеправдани е необходима социална защита ПОНЕ. Защото на 20 години... на 30 години един да е милионер, а друг да няма и образование, нали се сещате, че нещо не е наред.
    Виждаме циганите, които крадат, за да се нахранят... и за 200 кебапчета ( със съмнителен произход на "месото" в тях) осъждат циганина и го пращат в затвора... Някой милионер да е в затвор??? С труд ли е спечелил милионите??? По законен начин ли???
    Може и да се забълниква електората с някой, даден под съд... ама то не е заради начина на придобиване на парите, а защото е сгафил нещо в мафията и далаверите...
    Значи мен могат да ме ограбват и аз да съм длъжна сама да се справя с това, без да ми се позволява нищо за тази цел... Що за недомислие?
    Нали уж сме суверенна държава, а не държава на невръстните милионери??? И най-вече - държава сме, което предполага и социална политика.
    Дааммм... "Замисли се, преди да си помислиш..." (тази мисъл много ми харесва)...
    В Германия образоват безплатно дори бабите и дядовците на бебетата от смесени бракове и бракове изцяло на чужденци, установили се там да работят и живеят... защото бабите, знаейки немски език, ще отглеждат бебетата и по-добре ще се справят с живота там... а бебетата - това са бъдещите данъкоплатци, от които ще се заделят средства за пенсиите на германските пенсионери...
    Да виждате някаква разлика?
    Безплатното обучение е по-изгодно от други действия във връзка с отглеждането на бебетата... за мислещите германци...
    А ние в Бг мислим като Бостанджи... и като Гергана...
    Нищо лично и към тримата
  • Няма нищо по-хубаво и по-значимо от това, да научим децата си на ЛЮБОВ!!!
    А за това се иска отдаденост до края на дните ни.
    Защото животът и любовта нямат пълнолетие

    ЧЕСТИТ ПРАЗНИК НА АВТОРА И КОМЕНТИРАЛИТЕ!!!
    ДА ВИ Е СЛЪНЧЕВО!
  • Чакайте малко бе! Ама защо възприемате разказа като, че лично аз съм лошия капиталист, застанал на бюрото си и размахващ пръст? Да сте чували нещо за художествена измислица? Тази история, може да съм я чул от някой и после да съм я записал, и постнал тук. А може и да съм просто чобанин, хванат от гората, правещ се на писар! Сърдечен привет , иначе на всички, които съм пропуснал!
  • Това за което пишеш тук може да се разглежда в социален или личен план. В социален план твоят незададен въпрос е:
    Необходими ли са системи за социална защита?
    И отговора, който даваш е не. "Спасението на давещите се е в ръцете на самите давещи се" Подкрепям те тъй, като смятам, че социалните помощи единствено водят до непрекъснато увеличаване на бройката на социално слабите. В крайна сметка в този свят всеки е отговорен сам за своето си оцеляване и просперитет.
    В личен план ми се струва, че лирическия е подтиснал желанието си да помогне на тази жена в разказа оправдава себе си чрез социални теории. Истината е, че той я харесваш и би искал да и помогне. Не го е направил от притеснение типично за менаджер. Позицията на менаджер в много случаи кара човек да подтиска чувства, като харесване, приятелство, съпричастност. Но, тъй като това е техния начин за оцеляване в живота, се налага да спазват правилата на играта. Приятно е, че тези именно правила не се харесват на лирическия. Поздрави!
  • Ами, какво пречи? Напр. това, че някои фирми са специализирани само в производството на чисто интелектуални продукти и работниците им могат сами да си носят лаптопите, и папките с документацията. Може би, циганката е попитала на неподходящото място. Това, че една фирма работи, особено в България най-често не е свързано с голям излишък от финансови средства в края на годината, по често е свързано с това, че фирмата има много пари да взема някога от възложители на които работа е свършена, но докато се надява да ги получи обикновено се вземат нови кредити с които да поддържаш персонала си и текущите разходи. Това е капана на тъй наречения вътрешен дълг в който най-голям длъжник на фирмите е държавата. Кой разбрал - разбрал. Който не - здрав да е. А който от възмутените е достатъчно як - да отиде в циганските квартали на който и да е град - там има достатъчно материал за обучение и за даване на работа, който материал му пожелавам, да му е благодарен след благоустройването му.
  • Благодари на Бога, че не си се родил мангал...
    А може и да е за зло, че не си се родил мангал...
    Въпрос на гледна точка...
    И не е проблемът в приликата... или разликата... а в това, че както помощта, която описваш в прозата си е половинчата, така и всичката управия в Бг е половинчата...
    А ако се прави нещо, трябва да се прави както трябва или да не се прави изобщо (не си спомням чия мисъл беше). В този смисъл героинята ти е по-мъдра от теб.
  • Зависи, кой, какво разбира под успял. Ако визирате супер богатите - там няма ала-бала. Ако имате предвид тези, които са си създали работа и с течение на времето са създали и на други около себе си - те в България са доста, но малко от тях успяват да оцелеят във вътре видовата борба. Но това не означава, че трябва да се скръстват ръце. Сриват те - и започваш отначало. Това е. Няма друг начин.
  • Привет на всички прочели! Тото! За съжаление, тук не опира работата, кой на кого не вярва. Болшинството от горе-долу успелите в България, без измами, също не са били в цветущо положение, когато са започнали да се реализират. И успели вече, също полагат усилия за да се задържат на гребена на вълната, защото падането може да се случи само за миг. Тук въпроса стои така - когато човек иска да го влачат на "буксир", той не се нуждае от помощ, а от реципиент, който да го издържа. Има една поговорка: "Помогни си сам за да ти помогнат и другите!" Лъвовете и въобще хищниците, не чакат някой да им налови плячка за да вечерят. Тревопасните, също мигрират в сезоните за да търсят паша. С няколко думи - всяко добиче се грижи само за прехраната си. Интересно, защо само човека приема, че за да оцелее, някой друг или държавата трябва да го подсигури? Ще цитирам един изтъркан лаф на Кенеди, станал знаменателен в предизборната му кампания и класика на клишетата в днешно време: "Вие, не питайте, какво е направила Америка за вас, а какво сте направили вие за Америка?"
Random works
: ??:??