Feb 15, 2018, 8:14 PM

Дискриминацията, за която не говорим! 

  Prose » Narratives
1281 6 9
3 мин reading

Придвижваше се трудно по тротоара. Двата ѝ бута се триеха неуморно един в друг и ѝ причиняваха болка. Глезените бяха ужасно подути, а стъпалата едва я държаха. Увисналият почти до коленете корем не я улесняваше. Дотътри се до една пейка и се настани. Зае я почти цялата. Това ѝ напомни пътуването в междуградския автобус преди три дни, когато я таксуваха с два билета- била прекалено „едра“, както се изрази контрольорката.

 

Откакто се помнеше, Ели се бореше с килограмите. В последните години все по-ясно разбираше, че губи тази битка. А може би така беше и по-добре. Това тяло беше истински затвор за нея. Ограничаваше движенията, ограничаваше контактите, ограничаваше целия ѝ живот. Трябваше да полага ежедневни грижи за раните образували се в гънките сланина, да търпи болките всеки час. Но това не беше нищо в сравнение с отношението на околните. Не си спомняше кога за последно влезе в магазин. Не изпитваше и желание. Още от вратата получаваше отговор „Госпожо, нямаме дрехи с вашите размери“, а след себе си дочуваше кикотенето на продавачките. А още по-кошмарен беше онзи случай, когато пробва една тениска и за нещастие я скъса по ръба. Въпреки, че веднага каза, че ще я плати, продавачката не пропусна да отправи няколко остри забележки, така че и клиентите, които все още не ѝ бяха обърнали внимание, да я забележат. Предпочиташе да вземе няколко метра плат, да пусне един ръб, да наниже ластик и готово: пола-чувал. Имаше претенции единствено към материята- не трябваше да прозира, не би доставила допълнително удоволствие на любопитните зяпачи. За панталон не ставаше и дума.

 

Нямаше много приятели, а с малкото които имаше се виждаше доста рядко. От една страна не можеше да отиде прекалено далече, не и пеша. Такситата отказваха да я возят, защото едва се побираше на задната седалка. А с градския транспорт винаги имаше проблеми- качването и слизането ѝ отнемаха доста време. Въпреки че беше свикнала, предпочиташе да не чува злобните забележки и уж шеговити подмятания.

 

Дори едно кафе да изпие навън трябваше внимателно да подбере обстановката- без пластмасови столове, без столове с подлакътници или люлеещи се. Предпочиташе канапе. А после идваха вперените погледи, тихите шушукания, ниския кикот и обърнатите глави към нея.

 

Ето и сега, Ели се огледа и забеляза няколко ниско наведени глави и вперени в нея погледи, беше по-интересна дори от протеста на хомосексуалистите на отсрещния тротоар. Беше точно като циркова атракция. Онези отсреща се бореха за правата си, казваха НЕ на дискриминацията, а в същото време тя беше принудена цял живот да търпи това отношение на обществото. „Сама си е виновна“, „Това си е нейн избор“, „Тя би могла да отслабне“ бяха най-честите обяснение на околните, за да успокоят съвестта си и да кажат „Аз съм толерантен към всички“. Да ама не точно така. На гърба ли трябваше да напише, че още от дете страда от хормонално разстройство. Първо беше една терапия, после втора, последва трета и четвърта. А резултатите липсваха. И ето, сега беше тридесет годишна, а се чувстваше като старица, затворена в противната си обвивка.

 

Ели забеляза, че е привлякла интереса дори на протестиращите. Докривя ѝ, искаше да е на тяхно място, но реши да се прибере, да се скрие на сигурно между четирите стени на апартамента си. Стана от пейката и бавно се затътри към входа.

- Ужас- едва чуто прошепна момчето с руси коси и силно гримирани очи и продължи да размахва плаката „НЕ НА ДИСКРИМИНАЦИЯТА!!!“

© Анелия Александрова All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Толерантност по български, нали: “Хубаво, че не ми е в къщата”. Или: “На мен да ми е добре, другите вълците ги яли”. Доста поговорки има народът ни за различните.
    Винаги съм се чудил като как така един човек ще си построи хубава къща, с дворче, и с всичко, чистичко и уютно да му е, а отвън, на улицата, ще е кал и дупки в асфалта.
    Тя и душата ни е уж чиста и подредена, модерна и толерантна отвън, а вътре - кална и с дупки.
  • Благодаря ти. Напълно съгласна с теб. За миг си помислих, че говориш за слабите, болните, различните. Съжалявам!
  • Радвам се, че успях да стигна до вас и още повече, че ме разбрахте правилно. Благодаря ви!
    Infected (Dark Sky) от последния ти коментар не разбрах кои са бурените, които трябва да се изкоренят? Предварително благодаря за пояснението
  • Дискриминацията, както и корупцията, са разнолики. Случва се и да бъдат сбъркани с нещо друго, но да унижаваш човешко същество.... преднамерената жестокост винаги ме е плашила!
  • а, да, на думи сме мнооооого, много ларж, но да влезеш в чужди обувки не е така лесно
  • Трудно вярва един здрав на инвалид,докато не се инвалидизира...
  • Проблематиката и сюжетната идея е много реална до..Дори не мога да определя величината.Пет пъти вече пиша "браво" и още толкова го трия. Мисля,че по-скоро бих ти казала за похвала за отношението и светогледа:-Здравей.Разбрах те.Осъзнах.
    Това мисля,че е най-голямата награда за това,че се сътворила една прекрасна творба.
    Сервирала си ни един ъгъл-различен светоглед, но много чисто личен.
    А колко още подобни има-безкрайно.Подобно отношение има и за жените и за мъжете.Да и за старите хора, за бездетните, за тези,които припират една по-хубава дреха,защото не им достигат финансовите средства, да си купят по нова- и още и още...
  • Дискриминираните казват: "да" на дискриминацията.
    Разбира се "това не се отнася до нас",( докато не ни се случи). Кой може да бъде застрахован?! Поздравления за позицията!
  • Абсолютно си права. Има много видове дискриминация. Липса на толерантност и разбране... Скоро един таксиметров шофьор профуча на сантиметри от едва кретащ старец на зебрата и имуча "Много ги мразя тия, защо не си стои в къщи" "И вие ще остареете", казах му аз...но такива има много. Хубава идея за критичен разказ си намерила.
Random works
: ??:??