Jan 29, 2018, 10:20 PM

Гнидите ги мачкат 

  Prose » Narratives
1714 3 5
14 мин reading

Вятърът блъсна свирепо предното стъкло на снегорина. Отнякъде проникна рояк снежинки, завъртя се палаво и уморено се разтопи върху арматурното табло.

 

– Затвори по-хубаво вратата – каза Стефан.
– Че тя е затворена бе тате – Петьо бутна за по-сигурно още веднъж и добави неуверено – затворена ами.

 

Стефан пусна за миг волана, пресегна се, блъсна я, и тя се отвори. Виелицата ги перна с ледени пръсти.

 

– Ей тъй! – рече, дръпна рязко и вратата се затвори със звънко щракане. После се облегна назад, едър, самоуверен, хванал небрежно волана с една ръка.
– Ще те направя човек! – каза категорично – Сега си една мърда, дето за нищо не става! На майката ти възпитанието – изсумтя презрително – на майка ти пикливото възпитание! Една врата не можеш да затвориш като хората!


– Уж я бутнах бе тате...
– Бутнал си! По-мъжки бутай... кекава работа!

 

Петьо мълчеше виновно. Беше хлапак на седемнадесет години. Пъпчив, рошав и влюбен в баща си. Пред тях бе пътят. Виелицата се мъчеше да го погребе. Снегоринът се бореше с нея навел сърдито стоманена зурла. От двете страни – огромно и бяло се простираше полето. На границата на видимостта през кипящата снежна мъгла прозираше тъмния масив на залесителния пояс.

 

– Тате – обади се несмело Петьо – беше обещал да дадеш да покарам малко... пък...
– Не обиждай – Стефан даде газ и снегоринът гневно избуча – щом съм обещал – няма начин. Земята ще обърна и пак ще стане. 
– Абе знам, ама смяната свършва – обади се пак Петьо.
– Спокойно, има време. На връщане... – той се надигна – Гледай, гледай каква пряспа. Ей голяма пряспа. Сега ще я порна. Най ги обичам такива...

 

Даде газ и отклони снегорина в дясно от пътя, към пряспата. Вряза се в нея.


Нещо издрънча. Нещо сребристо блесна в снега.

 

***

– Туй пък какво е! – Стефан натисна рязко спирачката – Какво е туй бе!
– Кола, – рече Петьо – тате някой си е оставил колата – той се залепи на стъклото – ауди, тате, ауди е.
– Смотаняк! – изръмжа Стефан – Винаги се намира някой смотаняк да тръгне в най–кирливото време. Да го... – на езика му се закръгли и нещо сочно и пиперливо, но той го преглътна навреме.
– Тате да сложа ли въжето? – каза с готовност Петьо – Нали ще го изтеглим? Тук пречи, а тате, да го закача ли?


– Добре де, върви – съгласи се великодушно Стефан.

 

Петьо се гмурна пъргаво във виелицата. Пет секунди по-късно се появи обратно.

 

– Тате – изписка ужасено – там има някой, там има някой бе тате!

 

                                                          ***

Вратата на аудито бе заключена. Стефан удари рязко стъклото с лакът и то изстена разсипвайки се на стотици бляскави парченца. Мъжът вътре бе захлупил безжизнено глава върху волана. Протегна ръка в ледения полумрак и го дръпна за рамото. Човекът се свлече плавно напреки на седалката. Шапката му се търколи и откри плешиво теме осяно с лунички.

 

– Умрял ли е – прошепна пронизително Петьо – тате , умрял ли е?

 

Стефан не отговори. Разкопча бързо дрехите му и пъхна ръка. За миг застина.

 

– Жив е, – каза – жив е смотанякът! Ще се оправи! – и добави категорично – Няма начин!

 

После го сграбчи, издърпа го с мощно движение, метна го на гръб и затича тромаво към снегорина.

 

– Петьо – изкрещя задъхано – стой на пътя. Ако мине нещо спри го.

 

Петьо проследи с уплашени очи как баща му носи безжизненото тяло, как отваря с усилие вратата на снегорина и го стоварва вътре, как наведен зад заскреженото стъкло започва да прави нещо трескаво и съсредоточено. Едва тогава отрони.

 

– Добре тате.

 

***

Пътят зееше безнадеждно празен в двете посоки, изпъстрен с черни асфалтови петна там, където виелицата бе отметнала снежната покривка. Петьо, застанал по средата, подскачаше вече петнайсе минути от крак на крак. Нямаше шапка и косата му бе заприличала на бяла кралска корона от полепналия сняг.

 

Вятърът донесе тънък като конец звук на двигател. Той замря, ослуша се напрегнато, после хукна към снегорина. Подскочи и удари с юмрук по стъклото.

 

– Тате, идва кола.

 

Стефан се подаде за миг.

 

– Ами спри я бе! – викна – Какво си заблъскал!

 

Петьо се врътна и изтича бързо обратно. Срещу него, през снежната мътилка, жлътнаха фаровете на лек автомобил. Той размаха лудо ръце.

 

– Стой! – изкряка с момчешки фалцет – Стой бе!!! Стой!

 

Автомобилът – очукана, зелена шкода забави ход. Водачът бе сам. Чистачките не работеха и през покритите със сняг стъкла се виждаше само силуетът му. Неочаквано, когато бе само на няколко метра, увеличи рязко скоростта си и заобиколи момчето. Задният калник го блъсна, то загуби равновесие и падна. Лежеше в снега и гледаше сащисано след колата. Червените габаритни светлини едва се виждаха, когато се разнесе пълният му с безгранично възмущение вик.

 

– Къде бе простак, ей, простак с простак такъв!!!

 

Баща му скочи от снегорина – зачервен, разгърден и гневен.

 

– Тоя не спря ли бе – изрева – видя ли му номера, ей видя ли му номера, неговата....
– Не го видях – проплака Петьо – щеше да ме прегази бе тате, щеше да ме прегази като нищо.

 

Стефан изскърца със зъби от ярост, пое дълбоко въздух и онова сочно и пиперливо нещо, което, преди малко се търкаляше като камъче в устата му, разтърси снежните преспи наоколо.

 

***

Автобусът мина минути по-късно. Пътниците струпани по прозорците гледаха разтревожено как пренасят отпуснатото тяло на човека. Не бе дошъл в съзнание, но кожата му бе порозовяла.

 

– Ще се оправи, няма начин – каза по-късно Стефан, хванал уверено волана. – Важен е масажът. В такива случаи е важен масажът. Така го разтрих, че... – той доволно се засмя – ще се оправи, няма начин!
– Тате, щеше ли да умре? Ако не бяхме го намерили?
– Да – отвърна кратко Стефан.


Петьо мълча дълго. Подреждаше нещата в себе си.


– Ей тате – обади се – обаче оня голям простак. Ще ме прегази, ама няма да спре... голям простак.
– Такива трябва да се мачкат – каза свирепо Стефан – видиш ли такъв – смачкай го. Като гнида! Ако се надигне – пак го смачкай. Защото иначе той ще те смачка... няма начин…

 

***

Снегоринът излезе на кръстовището, избута поредната пряспа, и продължи към града. В кабината бе топло. Двигателят уютно боботеше, а снежните вихри навън изглеждаха нереални.

 

– Тате – измърмори Петьо – нали щеше да ми даваш да...
– На полигона – прекъсна го Стефан – като стигнем полигона ще отбия и ще направиш няколко кръгчета. Хем ще го почистиш.
– Е, полигона – проточи разочаровано Петьо – сега пък полигона...
– Ти какво? Искаш да ми вземат книжката ли?

 

Петьо не отговори. Обърна сърдито гръб на баща си и притвори очи в престорена дрямка.

 

                                                           ***

– Петьо, виж, виж!

 

Петьо отвори стреснато очи. Неусетно се бе унесъл.

 

– Същата ли е? – каза Стефан приведен хищно напред – Същата е нали? Други коли не са минавали... същата е, няма начин.

 

Пред тях, на завоя, завъртяна, забила муцуна в снега, зеленееше шкодата.

 

– Тя е – рече Петьо – същата.
– Падна ли ми гнидо – скръцна със зъби Стефан – гледай сега, само гледай, гледай как ще и смачкам фасона на тая гнида!

 

Някой тичаше срещу тях с вдигнати ръце. Стефан натисна спирачката, свали стъклото, подаде глава и запита приветливо.

 

– Какво става бе приятел, закъса ли?
– Бихте ли ме дръпнали – викна човекът и вятърът отнесе думите му встрани. Беше млад мъж, свит зиморничаво в червен скиорски екип – Страшно бързам. Трябва...
– Няма проблеми – прекъсна го Стефан – ще те дръпна разбира се. Хора сме да си помагаме нали? – той смигна на Петьо – Няма начин.
– Благодаря ви – каза човекът – сам не бих могъл да се измъкна. Бях се отчаял вече. Мислех...
– Спокойно, – прекъсна го пак Стефан – ей сега ще стане. – Петьо, я изтичай закачи въжето.
– Сега тате – рече Петьо и изхвърча навън.
– Абе аз откъде те познавам – каза Стефан – познавам те отнякъде.
– Не знам, – човекът повдигна притеснено рамене – аз не съм ви виждал.

 

Понечи да тръгне към колата.

 

– А нямаш ли брат спря го Стефан, един такъв русоляв…
– Не, – рече човекът – нямам.

 

Вратата на снегорина хлопна и Петьо влетя като хала.

 

– Готово тате – каза задъхано – закачих го.
– Ха така, – рече Стефан – и потегли рязко повличайки шкодата.

 

Човекът се защура, замаха с ръце, известно време бяга успоредно, викаше нещо раззинал широко уста. Виковете му потъваха в снега и шума на двигателя. После започна стръмнината и той изостана. В страничното огледало се видя как се опитва да отвори вратата на шкодата в движение, как се подхлъзва, пада, как се превръща в малко кърваво петънце в далечината.

 

– Гнида такава – изсъска през зъби Стефан – гнида нещастна…

 

Намали скоростта. Червеното петънце наедря. Превърна се в тичаща през снежната фъртуна фигура. Стефан изчака хладнокръвно да приближи на няколко метра от шкодата и даде газ.

– Петьо, хубаво да запомниш – каза натъртено. С такъв само така. Да му е обица за цял живот. Смачкваш го като гнида. Ако се надигне – пак. Ясно ли е?
– Ясно – рече Петьо умърлушено и погледна към страничното огледало. Червената фигура отново се бе превърнала в кърваво петънце.
– Ще му взема водата – Стефан намали скоростта – ще го изцедя! Докато клекне! Ще клекне. Няма начин.

 

Фигурата в страничното огледало отново наедря. Той изчака хвърляйки кръвнишки погледи назад " Неговата..." и рязко потегли под носа му. Човекът приближаваше отново и отново, и всеки път снегоринът отскачаше напред повличайки шкодата, като огромна примамка.

 

***

– Тоя бил голям инат – измърмори Стефан, даде газ и човекът отново се превърна в малка червена точица по средата на страничното огледало.
– Тате, стига толкова! – обади се Петьо – Стига тате!


Не бе продумал от момента, в който повлякоха шкодата. Гласът му потреперваше.


– На такива никога не им стига – каза сурово Стефан. Натисна спирачката и зачака търпеливо.

 

Човекът приближи. Залиташе но се стремеше се с неочаквана, почти нечовешка упоритост към колата. Падна, не намери сили да стане и запълзя. Почти докосна задния и калник, когато тя отскочи напред издърпана безмилостно. Лежа така няколко мига, после се надигна и запъпли отново – настървено и яростно.

 

– Тате стига, стига толкова – обади се отново Петьо, и гласът му затрепера още повече.
– Не го съжалявай – изръмжа Стефан – не съжалявай тая гнида!!! 
– Не го съжалявам, ама... много стана.... – Петьо почти плачеше.

 

Стефан се извърна към него. Погледна го внимателно.

 

– Добре де – каза неохотно – но ако питаш мен…

 

Натисна спирачката. Свали стъклото и се изсули навън. В първия момент не видя нищо. После различи оваляната в снега фигура. Приближаваше бавно. Залиташе сгърбен от поривите на вятъра и умората. Стигна до колата и спря подпрял глава върху нея. Отвори задната врата, надникна, затвори я и закрета към снегорина.

 

– Ей, приятел – викна ухилено Стефан – какво става бе, къде си ходил...

 

Човекът приближи. Дишаше тежко. Постави крак на стъпенката, надигна се и сграбчи Стефан за реверите. Очите му горяха под, заскрежените вежди.

 

– Слушай мръсник такъв! – изхриптя с ненавист – Там вътре лежи жена ми. С болки. Ще ражда бе мръснико! Ще ражда…

 

***

Шкодата потъна във виелицата. Стефан мълча дълго втренчил празен поглед в километража. Кабината изстина и предното стъкло започна да се покрива с приказни ледени плетеници.

 

– Тате , да тръгваме вече – обади се плахо Петьо.

 

Стефан се размърда вдървено. Постави ръка на коляното му и каза, без да го поглежда.

 

– Нали искаше да караш.
– Ами... – рече неопределено Петьо.
– Хайде, сядай на кормилото.

 

Той отвори вратата и скочи тежко в снега.

 

– Хайде, – извика – какво чакаш!

 

Петьо се подвоуми, протегна крак и се прехвърли на другата седалка.

 

– Пали! – каза Стефан. Беше затънал до колене в снега, разгърден, обвит от снежния вихър. Снегоринът избоботи.

– Тръгвай!

 

Петьо го гледаше недоумяващо, хванал здраво кормилото с две ръце.

 

– Тръгвай ти казвам! – кресна Стефан.

 

Стоманеното тяло се плъзна тежко край него.

 

– По-бързо – изрева – по-бързо!

 

Затича тромаво след снегорина.

 

– И няма да спираш! Няма да спираш! Ако ще да се скапя няма да спираш! Чуваш ли! Няма да спираш!!!

 

Викът му прониза виелицата, рикошира в облаците и се залута някъде в полето.

 

Автор: ПИ

© Пламен Иванов - ПИ All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Благодаря. Приятно е, че сте харесали разказа. Това, че някой харесва малките ми фантазии зарежда, и е по важно от самия конкурс.
  • Харесах! Успех!
  • На мен героя ми напомни за литературните образи от преди "демокрацията". Хареса ми, мъже от преди джендъризма. От тези, които не ги беше страх да поемат отговорност за постъпките си. Поздравления за разказа!
  • Майсторски изградени образи. Браво!
  • Много драматично!
Random works
: ??:??