Dec 6, 2017, 1:17 AM  

Коледата на баба Вяра 

  Prose » Narratives
1145 3 18
2 мин reading

     Селото на баба Вяра бе затрупано със сняг още от ноември. До там се стигаше единствено по черен път и зимата често се оказваше неудобна а селото, изолирано от света. Старата жена живееше съвсем накрая, а от нейната къща се виждаше боровата гора, толкова  красива, потънала в снежната белота.

Баба Вяра си обичаше селцето, с всичко беше свикнала, само с едно не можеше да привикне – със самотата! Вече десет години откакто бе останала вдовица. Имаше син и дъщеря, но те много отдавна не бяха при нея, живееха някъде в големия град и рядко идваха, все се оправдаваха с това колко им е трудно, как времето все не им стигало, много работа, много ангажименти...

 

Оставаше една седмица до Коледа. Баба Вяра знаеше, че и тази година ще е сама. По-рано дъщеря и идва с намерението да я придума да тръгне с нея, да изкара празниците при тях, та дори да остане повечко:

-Имаме стаи бе, мамо, защо се инатиш! Децата ще се радват да си около нас! А и тази къща, нищо не даваш да се пипа, гледай! Всичко е толкова остаряло!

Дори бяха и подмятали на няколко пъти да продадат старата къщурка.

-Живейте си вие в града! Като можете, идвайте, като не, здраве да е, аз тука съм си добре. –

Само това казваше бабичката и се усмихваше. Мислеше си за внуците: "Като се вторачат в тия машинки, та цял ден, аз и да съм там, кой ли ще ме забележи!'' -Така баба Вяра наричаше телефоните.

 

Беше рано сутринта преди бъдни вечер. Излезе да си изрине снега от пътечката до плевнята, където и стояха дървата. Ослуша се, сякаш чу нещо, но не разбра какво е и от къде идва. Остави лопатата и тръгна към пътя, нагазвайки в преспите. Колкото по-натам отиваше, това което чуваше се засилваше. Разбра, че е котешко мяукане. Загледа се в далечината и погледът и се спря върху нещо като кутия, оставена под един стар навес. С големи усилия старицата се добра до мястото. Беше кашонче, а в него... две малки котета, бели, със сини очички, само едното имаше черно петънце на опашката:

-Брей, на кого дотегнахте вие, та в тоя студ ви изоставиха чак тука...! - Зачуди се баба Вяра. Огледа се за следи, нямаше, явно нощес снега ги бе заличил.

Без много да се замисля, грабна кашона и го внесе в своята топла, подредена и много уютна къщичка. Котенцата не бяха съвсем малки, поотраснали, на няколко седмици, можеха сами да се хранят. Гледаше ги с умиление и очите и се напълниха със сълзи, дали пък Господ не бе решил така, да не е сама, да си има другарчета! Нещо в баба Вяра се промени, разшета се, нареди дори боровото клонче което и бяха донесли комшиите, постла едно мекичко, старо одеалце до печката на малките си приятелчета. А те като се постоплиха, така се заиграха, падна голяма борба. Усмивка грейна на лицето на старата жена:

-Такава е била Божията воля, аз да си имам другарчета, а вие да живеете още! Я, какви сте хубави. - Радваше се някак по детски.

Вечерта баба Вяра запали свещ и се помоли! Искаше и се сърцата на хората да се променят, онези, каменните сърца да бъдат заменени с меки! От десет години насам, това беше най-хубавата бъдни вечер!

 

 

© Руми All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Влади, бях забравила за баба Вяра, радвам се, че ти е въздействал този разказ и благодаря!
  • Разплака ме... Дадох пет звезди, но няма да го слагам в Любими... Не искам... Не искам пак да ме разплаче...
  • Гавраиле, Ели, за мен е чест да ми гостувате!
  • Винаги съм твърдяла, че човешката хуманност започва от любовта към животинския свят.
    Поздравявам те за темата и за чудесната й разработка, Руми!
  • Руми,в тази обикновена тема има толкова много топлина която може да стопи душевният лед на бездушният град.Част от тази топлина с
    проникна и в моята заледена улица.
  • Благодаря ти за милите думи, Рени! 🍀
  • Чудесен разказ, Руми, с нотка от топлотата която носиш в душата си!
  • Хари, Кирил, Мариана, благодаря ви, че споделихте! Поздрав и от мен!
  • Любовта винаги носи топлинка. И прави празника светъл и чист.
    Поздравче!
  • Много топъл разказ,Руми!Поздравление!
  • Иржи, твоите коментари винаги ме усмихват и стоплят, за което ти благодаря!
    Люси, и аз често се връщам в детството при баба и дядо и за толкова много неща се натъжавам.... Благодаря ти, че се отби при мен!
    Васе, така е, колко му трябва на човек за да е щастлив!
    Силве, благодаря ти...
    Младене, сърдечно ти благодаря за прекрасните пожелания! Дай Боже всекиму добро и топло сърце!
    Наде, Диана, за мен е чест, благодаря ви, момичета!
  • Хареса ми! Изпълни ме с доброта и топлота този разказ!
  • Браво, Руми!
  • Баба Вяра е позабравена от своите близки, отнесени от потока на ежедневието, но не и от Бог. Може би наистина е Негов този коледен котешки подарък. Да е жива и здрава баба Вяра да изгледа двете си нови другарчета, а ти също да си жива и здрава, Руми, за да напишеш още такива прелестни разказчета, които ни правят по-добри! Честит да ти е светлият днешен празник, а светецът му да те покровителства!
  • Много топъл финал, хубав разказ! Браво, Руми!
  • Щастието се крие в малките неща, едно малко коте заменя присъствието на децата и внася топлина в самотата. Какво му трябва на човек? Една дума, една усмивка, едно докосване! Харесах!
  • И мен ме върна в детството. Моята баба пък глагаше марки пиленца до печката. И за нейната самота, докато сме живяли в Куба, сега си мисля ... и на само на Бъдни вечер, а и лятото....като е съвсем млад човек не усеща така силно тези неща. Браво, Руми!
  • О,Руми,ти и в проза се пусна....Миличко,нежничко,както стиховете ти!И кратко,но със съдържание,което създава представа и ти умилява....Такива картини те връщат в детството....Зимата ,като че ли, е единственото нещо,което ни напомня толкова.Една прегръдка за това!
Random works
: ??:??