Листата идват през пролетта. Като дългоочакван гост, който ни посещава след студените зимни дни. Готови сме на всичко, да покажем радостта си от това, че ще има все повече слънце. И предвестниците за хубавото време са именно листата. През пролетта сутрините и вечерите са все още студени, но всички са отправили поглед към раззеленяващата се земя. И хората. И птиците. И пчелите галят с крилата си малките листенца докато се влюбват в цъфтящите цветове на дърветата. Стопаните внимателно изчистват изсъхнатлите листа, давайки възможност на другите да растат и да живеят пълноценно. Целият свят има нужда от тях и се полагат грижи за опазването им. Пролетта бързо преминава в горещо лято. Тогава човекът търси морето, плажовете и реките. Съблича дрехите с дълги ръкави. Слънцето му пречи д погледне към чистото небе. Има и моменти, когато се сеща за позабравените от него листа. Тогава, когато търси сянка. Щом се разхлади, отново се захваща за това, което е започнал. Усетили, може би безразличието на човека, листата променят своите цветове. Не са вече така свежи и живеят своя живот тихо и незабележимо. Чувството, че са ненужни, изпива живителните сокове, с които се хранят. Навсякъде горещина, няма дори ветрец, който да напомня, че има живот. Тази самота и отношението на хората с всеки ден носи мъдростта, която натежава в крехкото, но преживяло какво ли не листо. Сутрините и вечерите отново стават студени. Неусетно лятото преминава в есен. Листата се приготвят да напуснат своето семейство. Облечени в най-красивата си премяна, сякаш това е техният абитуриентски бал. Тръгват си едно след друго. Разделят се с живота, който е бил досега. А хората, с досада и неприязън мърморят, когато ги събират всеки ден по дворовете си или на улицата. Вече не са им нужни. А когато някой не е необходим, той пречи. А листата, дори паднали, отново носят добро. Безропотно гният и подсилват почват, за да ражда и да е плодородна годината. Без да искат признание. Без да се похвалят за това, което са направили.
Такъв е животът.
Приятелите се броят преди студа.
Листата се събират наесен.
Явор Перфанов©
15.09.2020 г.
Г. Оряховица
© Явор Перфанов All rights reserved.