Jan 28, 2018, 7:26 PM

Невъзможна любов -3 

  Prose » Narratives
1185 1 12
3 мин reading

    Следващите два дни бяха сиви и еднообразни. Службите дълги, рутинни и само огненият  поглед на монаха ме правеше жива. Той разказваше с жар своите «приказки на Шехерезада», пееше все по-звучно с прекрасния си баритон…Усещах с цялото си същество, че нещо се случва с него, чувствах го във въздуха на храма, който беше натежал от мирис на тамян, изгорял восък и…моя парфюм. Жените също се споглеждаха учудени пред трескавия му поглед, вперен в мен.

    Едва дочаквах края на службите, за да обменим мисли и думи в двора, до потъналата в цветя и чемшири манастирска чешма. Говорихме обикновени неща,  за неговото детство, за семейството му, за животът преди манастира. Той разказваше  за себе си, за бедността и трудния живот, стремейки се да ми обясни избора, който е направил,  но аз  израсла в съвсем друг свят,  не го разбирах напълно.

 

5.     

 

     Потъвах, не спях, не се хранех, не се смеех вече, забравих да живея, а бях омъжена и само на 23 години…Не можех да продължавам така. Като пясъчен часовник времето изтичаше и след един ден трябваше да замина завинаги, да се върна към предишния си живот – учене, работа, грижи…

Всичко, което се случи тези дни някак преобърна досегашните ми мисли, стремежи, ценности. Имах чувството, че нищо друго не ме интересува, освен това място – реката, манастира, очите и ангелския глас на монаха.

     В края на службата храмът бавно се опразни. Погледите ни се срещнаха, като че се разбрахме с очи  и …останахме само двамата в полумрака. Коленичих пред леко прегърбената му фигура,  целунах ръката му и тихо, но решително промълвих:

     - Отче…, не мога да живея така…обичам Ви повече от всичко на света…

    Едва виждах очертанията му. Усещах само ръката му, която държах – фина, топла, покорна…Не зная очаквал ли е това признание или моята прямота го изненада, но не отдръпваше ръката си. Настъпи мълчание. Усещах, че сърцето ми ще се пръсне. Знаех, че нищо не мога да променя, знаех, че всичко е загубено, но исках повече от всичко на света да му кажа. С това признание постъпвах почти садистично, исках и той да се измъчва, да го наказвам, дори инквизирам. Виждах го как стои безпомощен, подвластен на чувствата си, стои на кръстопът, където единственият  пътен знак беше дългът и даденият пред Бога обет.

   Минаха няколко минути, които ми се сториха часове. От далеч един приглушен глас, който нямаше нищо общо с неговия, чух да казва по-скоро на себе си, отколкото на мен:

    - И аз…и аз…но преди теб обичам Бог и преди теб съм дал обет на Бога…Ако и ти обичаш Бог така, значи ще бъдем заедно завинаги…

Една топла сълза опари лицето ми, наведено над ръката му. Погледнах очите му - стичаха се синьо-зелени потоци. Светлината беше угаснала.

                                             

                     

 6.

  

 Мина половин година. Точно преди Коледните празници вървях забързана по заледения площад пред храм «Ал. Невски», когато пред Синода спря една лъскава лимузина. Шофьорът пъргаво стана и отвори вратата. Слязоха двама висши сановници. Под скъпите църковни одежди го познах. Беше той. Поотслабнал, вглъбен, очите му бяха сухи и строги. Дори не ме забеляза. Затвори внимателно вратата на лимузината и побърза да влезе в сградата. Понечих да извикам, но нещо заседна в гърлото ми, сграбчи ме, остави ме без дъх и две сълзи -  ледени потоци се стекоха по измръзналите ми страни…

    И така до днес…след близо 30 години. Как ме позна? Може би в годините е искал да ме види отново?! А за толкова години хората се променят. Променят се не само външно, но променят и душите си.  Разбират, че много неща са могли да им променят живота, да ги направят по-щастливи… Иска ми се да вярвам, че през всичките тези години подсъзнателно ме е носил в сърцето си, защото знам, че цената която тогава плати, си е струвала.

 

                  КРАЙ

 

 

© Nina Toshich All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Силве, благодаря ти....Най - силни и запомнящи са платоническите любови, май?!
  • Прекрасен разказ! Натъжаващо е, но понякога такава любов остава чиста и вечна. Поздрави!
  • Хари, благодаря ти! Мнението ти е важно за мен!
  • Поздравление,Нина!Прочетох на един дъх и трите части!Толкова е дълбоко и истинско!Остави следа в мен!
  • Благодаря, Рени, Гавраиле....Даа, благодаря за мнението ти, но такава е истината, а всички разкази, новели , романи са взети от живота....
  • Нина,разказа ти силно ме впечатли но изразявам личното си мнение.Мисля си че това поведение на героите е един болезнено изживян романтизъм който съществува само в романите.В действителност никое човешко същество не би издържало на такава изгаряща любов,дори целият свят да я нарича греховна.
  • Невъзможна, но вечна - само истинската! Нея и Бог я пази.
    Много ми хареса, Нинче!
  • LiaNik, благодаря за хубавите думи....Ами , аз лично считам, че когато пишем трябва да сме честни със себе си,,с чувствата си и с чувствата на тези, които ни четат! Не си падам по фантасмагории, измислени герои и приключения, независимо дали е поезия или проза! Винаги истинското, лично преживяното е по-въздействащо!
  • Няма да пиша,че ми хареса,не,препрочитам го вече за може би 10 път, отпред назад и отзад на пред, през средата, отново пак 3,2,1.Обожавам Вашият разказ,той е не само красив, но и се загнездва дълбоко в човешките души. Знам, че всеки вижда в себе си по различен начин красотата на Света , но всеки би припознал във тези редове хилядите въплъщения на обичта,истината за живота и любовта между хората.
  • Мариана, Стойчо, Иржи....благодаря ви....Иржи, една любов може да е нещастна, само ако единия не споделя чувствата! В този случай, когато и двамата се обичат е наистина невъзможна, по други причини....
  • Трудно се вземат такива решения!Тук си спомням филма "Птиците умират сами"с Ричард Чембърлейн...И там цял живот се обичат,мимолетно изживяват един епизод,,но обетът надделява!И тогава и сега се чудя-не можеше ли да се преодолее това?...Невъзможна любов,бих казала нещастна любов!
  • Има ли нещо стойностно,което не е изстрадано...
    Колкото и преображения да приеме Любовта,тя си е винаги Любов!
    И е до болка искрена.
Random works
: ??:??