Feb 7, 2024, 12:24 PM

 Самодивското - 5 част 

  Prose » Narratives
345 7 25
Multi-part work « to contents
3 мин reading

             Спря се до Самодивското. После Продан отстъпи назад и опря гръб до високия дъб.

       Чу се тъпан да бие…Силно и отривисто…Щеше да събори небето…Тръпки го побиха. Изтръпна…

        Буммм…таа…тааа… Бумм…таааа….тааа…      

         Уплашен, разтресен… той се сви зад дървото и разтърка очи. Не се виждаше тъпанджия…

     И гайда засвири…Писна изведнъж…рязко и шумно…процепи тишината и тъмата.

     Изви се тази свирня над дърветата, полетя и тя нагоре…

   Чуха се викове, много гласове долетяха, сякаш цялото село се е сбрало на поляната.

    Ихуууу….ихуу…- разнасяха ехото скалите…

       Хоро се зави…невидимо хоро…тресеше се земята…гърмеше всичко под нозете им…

        Музиката лудееше…бумтеше… и силни викове  на хората…

       Долетя вятър…като хала…Вихър се изви…

       Сянката доби очертания. Над кладенецът се показа хубавицата, която беше виждал на дъното във водата. Със златни като свила коси, зеленоока и магнетична…над раменете й криле…като на огромна птица…Със зелен пояс, стегнат в тънкия й кръст…

 Луната излезе и облаците изчезнаха. Сребриста пътека огря самодивата. Обсипваше я   лунната светлина, а Продан гледаше като вцепенен…Здездите заблещукаха приказно…

    Затанцува своя танц. Бялата роба се увиваше около снагата й, а в косите й венец от цветя и дълъг бял воал, развят от вятъра. Устата й червена като кръв…зъбите - маниста…

     Рипаше високо, кършеше тяло, танцуваше във вихър…Вдигаше ръцете над главата си, а босите й нозе летяха над Самодивското…

               - Аааааа…ааааа…- викаше момичето…

             Тъпанът бумтеше още по-силно…Гайдата пригласяше…Хорото лудееше…невидими хора …глъч…

             Ихуууу….ухууу…Ихааа… - пееха другите…

        Вила - самовила … Боже…чудо стана…магестницата… - шушнеше Продан, онемял…

      Пристъпи самодивата до него и го улови за ръце. Затанцуваха заедно…сякаш цял живот са играли на тази свирня…Продан залюшка снага, крака, ръце в такт…без да знае какво прави…Гледаше я прикован…в този зелен омагьосан поглед…Не мигваше…очите го пронизваха и стигаха до сърцето му…оплетаха  го в незнайни окови… завинаги …

  Издигаше се с нея нагоре, над Самодивското, после се спускаха стремглаво… надолу…луди и диви като свирнята…

   Устните им се сляха, телата им се усукаха, душите им се докоснаха…

      Любовта като буен огън изригна до небесата…

     Задъхан Продан затвори очи…вървеше с нея…нататък…незнайно къде…към светлината…

……………………………………………..

          Венка, Ирина  и дружките им станаха рано призори. Беше Еньовден. Рано се беряха билките, по роса. Още слънчевите лъчи не бяха огряли, когато поеха към ливадите. Вървяха, смееха се и се закачаха шеговито. Набраха много биле, а после се отправиха към Самодивското. Вода да пийнат. Да починат малко, преди да се върнат към селото.

     Приближиха се и го видяха. Продан лежеше по лице, главата му беше потопена във водата…безжизнен…

          Венка изпищя…Викът й прониза планината…

       Бързо стигнаха до село, извикаха хора за помощ. Обърнаха Продан. Удавен...в една педя вода...

       Чудо на чудесата…

        На лицето се беше отпечатало блаженство…на устните му играеше  усмивка… а сините му очи грееха… щастливи и далечни…

……………………………….

 

  След три дни Венка беше подранила към чешмата. Не знаеше как се беше озовала там. Нозете й сами вървяха…Главата й беше отнесена…празна…блуждаеща…не виждаше нищо…не мислеше нищо…не знаеше нищо…

 Чу се отдалеч конски тропот. Зад хълма се показа каруцата на Симо.

  Видя я. Стоеше мрачна и объркана…злощастна…изгубена…

  Изтри с пръсти подпухналите й от плач очи, а тя потръпна в обятията му.

               - Хайде…двамина сме…ще се оправим, каквото и да се е случило…

          Пътят се виеше като змия през скалите…

                               …далечен и непознат като живота…

            

 

                                           К р а й

 

© Tаня All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Благодаря момичета!
  • Танче, прочетох го с интерес, много е хубаво.
  • Благодаря Иржи, винаги се радвам да те видя тук!
  • Хем темата се изчерпа, хем ми се видя, че изведнъж завърши! Поне, като бях закъсняла, та изчетох три серии наведнъж и се насладих на историята! Всъщност добре правиш, Таня, че не разводняваш разказите си, това е голям плюс за автора!Браво, като цяло, наистина е една приказка!
  • Благодаря Люси, Вили!
  • Магията на любовта и красотата! Паднеш ли в плен си безсилен. Прекрасен разказ-мистичен, увличащ...
  • Мислех, че ще има още, а то свърши. Много ми беше интересно, не можех да спра.
  • Благодаря за коментарите!
  • Да. Пиесата на Петко Тодоров "Змейова сватба" завършва с трагичен край. Стамен - убил сестра си Цена, само и само да не я даде на змея за жена.
  • Не ми се искаше да свършва...Браво и от мен!
  • Благодаря Наде!
    Думите ти много ме радват!
  • Много ми хареса, Таня!
  • Легендите са като приказки
  • Хубава магическа история, Таня!
    Колко много загадки ще си останат нерезгадаеми!
  • Наслада си за душата, Таня! Пишеш много хубаво! Браво!
  • Краси, радвам се че си тук!
    Благодаря на Petar, Стойчо, МИГ, Таня, Блу, Младен, Скити, Ники, че прочетохте тази история!
  • При теб е така- вълнуващо писане. Непознати светове.
  • Мдаа, любовта е като живота, или обратното...Завладяващо. И остава една притча, но победена от действителността.
  • Сега си спомням за "Змейова сватба" на Петко Ю.Тодоров.Брат на Мина Тодорова,непрежалимата любов на Яворов...
    Има и пиеса.Тогава,както и сега останах запленен от магията на словото и мистерията на героите.
    Идиличен стил,въздействието на словото върху пресъздаване възклицанията и шумовете, които са в симбиоза с действието в повествованието са с баладичен ефект.
    Поздравления,Таня!✨️
  • Благодаря на всички!
  • Прочетох с удоволствие.
  • Страхотен разказ.
    Поздравление, Таня!
  • Танче, страхотен и увличащ разказвач си! Радвам се, че си вмъкнала тази мистика, в която се потопих, а с нея разнообрази и превърна четенето в истинско удоволствие!
    Поздрав за умението!💖
  • Прочетох цялата поредица с удоволствие!
    Поздрави, Танче!💗💗💗
Random works
: ??:??