Jan 13, 2020, 12:56 PM  

Система с три параметрични уравнения 

  Prose » Reviews, analyzes, critical articles
1177 5 4
2 мин reading

СИСТЕМА С ТРИ ПАРАМЕТРИЧНИ УРАВНЕНИЯ
(Предговор към стихосбирката "Тебеширеният кръг")

 

 

      Светла Гунчева е познат автор на любителите на поезията. В единадесетата си по ред поетична книга тя ни споделя съкровени неща, разсъбличайки душата си и мислите, и чувствата си. Традиционно аранжира вече няколко от книгите си, като изважда “пред скоби“ една творба, която формулира, обобщава и един вид събира поетичната есенция от цялата книга, заедно с това тази пилотна творба дава и нейното заглавие. На фона на перманентната и усилваща се в последно време инвазия от прозаични миниатюри и полусвободни стихове, които поизместват вече силаботоническите стихове, Светла Гунчева за пореден път доказва, че дълбоки философски послания и идеи могат да бъдат поднесени и в класически стих. Има предпочитания към ямба. Често използва дълги изречения със сложен синтаксис. Въпреки че строфичните анжамбмани никак не са рядкост, стихотворенията ѝ не са монолитни. Понякога за сметка на една-две стъпки в повече или нееднаквост в каталектиката, тя ни казва каквото има да ни каже по своя оригинален начин и го прави така, че каталектичните и метричните различия да изглеждат пренебрежимо малък компромис, защото въздействието на тропите и сентенциите го компенсира.

      Характерно за авторката е това, че тя често се връща към вече отработени теми, идеи и детайли в предишните си книги, за да ни представи една нова визия за тях, като от позицията на творческия и житейския си опит ги надгражда и усъвършенства. Умело подбира думи камъни, в чиято семантика има закодирана допълнителна символика, за да им придаде душа. В някои от творбите персонажите са животни – котарак, мишки, китове, гном, гарван, кутре. Това им придава привкус на басни, когато не става дума за директна метафора, а за изграждане на паралелен свят, който ние неизбежно съпоставяме с нашия, човешкия, сравнявайки взаимоотношенията.

      След прочит на нейни стихове задълго оставам дълбоко замислен, с душа под асмите на Рая или сред ослепителната бяла хладност на дългата и безсловесна зима, защото поезията ѝ стимулира въображението и е богата на реторични фигури. Сложна е аритметката и геометрията чувствата. Ето една система с три параметрични уравнения:

 

 

Какво е любовта? Посято семе може би.
Гигантски земетръс, от Бог замислен.

                     („Интровертно“)

 

Нощта е тъмната зеница на очакването

на някой влюбен…
                     („Гарван“)
 

Проектирана в средата на зеницата,

любовта е център на една вселена. Моята.

                  („Тайнство“)

 

      Решението ли? Еднозначни готови отговори няма. Всеки трябва сам да ги намери. Формулата е ясна – чрез заместване. Но не на параметрите. Заемете мястото на лирическата героиня и изживейте този спектакъл-път, в който на любовта декорът е самият Рай, станете част от картината на пътя, с неговите изгрев, залез, мрак и ще получите една награда за онази дива обич към живота и към поезията.

      Приятно съпреживяване, читателю!

 

 

 

 

 

© Красимир Тенев All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Очень заинтриговал анализ. Судя по всему, Автора Светла Гунчева я запомню и буду искать
  • Не очаквах, че и тук ще се появи това нещо (мислещо се за автор). Тенев е прав за форума. И иначе - за рецензията му - великолепна. Обичам да чета рецензии. И много съм се кефил (отвратителна, нелитературна дума, очевиден варваризъм, но пък точен) на безумно нетолерантни рецензии, включително на наши колоси от кръга "Мисъл", но и на великолепни такива на великия, непрощаващ никому Боян Пенев. Не правя сравнение (винаги го казвам за буквалистите), но рецензиите на Майстора са ниво! Мога да го кажа, защото вече нито пиша, нито снимам, но пък ги чета с огромен кеф.
  • Оставихте ме без дъх, Майсторе! Брилянтно написано!
  • Много добре написана рецензия.
Random works
: ??:??