Sep 1, 2023, 11:27 AM

Стол за награда 

  Prose » Narratives, Humoristic
336 3 25
2 мин reading

Учителската работа е сериозна дейност, което не означава, че е погребална. Макар някои да се опитват да я превръщат в траурна церемония…

Аз винаги съм смятал, че не може да се учи непрекъснато – трябва и разтоварване. Да, пилот на изстребител, шофьор на такси, полицай на пътя – трябва да са постоянно нащрек.

Но децата – те имат нужда от малко разтоварване.

Затова имах своя система – пет минути /плюс-минус, математиката при мен не вирее/ усилена работа, изречение – две за разтоварване, минаване на следващата мисъл…

Важното е да контролираш класа и не позволяваш разтоварването да се превърне в цирково представление.

А и с колегите понякога е нужно нещо разтоварващо. За да не се вземат насериозно. Което е смърт за мисловния труд и начало на мумифицирането.

Та един ден рекох да обогатя кабинета си – с полза за мен. Отидох до една фирма, срещнах се с бивша ученичка, огледах компютърните столове и си купих най-удобния. Едно 25% от заплатата…

Ама удобен…

Няма да чакам благоволението на директора, който насочваше парите по свое усмотрение – за това-онова, за кабинета си, за апартамента, за оградата на селската си къща…

Поръчах на другия ден да занесат стола в училището. И, разбира се – още първата лелка ме информира, че съм получил страхотен стол, а всички даскали се струпали да зяпат и завиждат. Защото на него бяха написали – „за кабинета, от директора“…

Ма, що така? Ма, що тоя?

Среща ме първа една цъкаща колежка. Иванова ли, Петрова ли… Да я наречем Петрова.

-     Отде ти е тоя стол?

-     Ами – викам скромно – директорът решил да награди най-добрите учители. И почнал от мен, разбира се…

Жената позеленя:

-     Ще отида да го питам…

-     А, не бързай! Тия столове най-напред са за мъжете…

Чак подскочи:

-     Как така?

-     Ами… - навеждам скромно очи – Видиш ли, ако не знаеш – мъжете имаме едни органи, дето не е хубаво да се притискат в шперплата на стола, та затова…

Жената отлетя. Аз отидох в кабинета на директора, почуках и заслушах речетатива й за заслугите й, за постиженията, за сексизма, дего го видяла…

Оня не можеше и дума да каже, но ме видя и – въпреки че беше математик, загря. Нов номер…

Обеща й следващият стол да е за нея…

Е, после се разбра всичко – ами как да се сдържа и не разправям навред…

А столът си беше с мен до пенсионирането. И си го прибрах.

Виж, дали са купували столове за останалите – не зная.

А на органите им е удобно и днес…

 

 

© Георги Коновски All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Живка Колева, мисля, че децата нямат вина. Родителите им носят отговорността за възпитанието им, за личния пример, който им дават. Ако дете пуши вайп на 6-годишна възраст, аз лично първо задавам въпроса: "Какви родители има? В каква среда расте?" и тн.
  • И скромен... Жив и здрав да си ми, сенсей!
  • Чела съм ваши книги,фантастика,приятен ден!!Не е нарочно сега разбрах ,че сте вие,мислих си че някой се представя за вас,както на мен се случи!Извинете!
  • И аз съм хубав.
  • Вие имате чист стил ,ясен изказ без литературни замърсители,харесва ми стила ви!
  • Благодаря, Живке!
    Няма проблем, колега.
  • Жалко,че учители се превръщат в полицаи или трябва да са бивши полицаи ,като им се налага да обучават предимно агресивни тийнеджъри или деца,вече от 6 годишни пушат вейп,пият Хелл и др.такива...
  • Георги, само може да ме радва това Объркал съм се, моя грешка ..извинявай
  • Благодаря, Дочке, Красе!
    Онзи ден пак пих чай и кафе с бивши ученици. Та си мисля - май системата не ме е изкривила, все още.
    Лично засегнат, де...
  • Явяват се холограмно и парите за столове се обявяват за свръхбюджет ...
  • Да живее самозадоволяването! (Имаше едно време такава инициатива)
  • Симона, с една публикация няма да се получат нещата. Поредица от публикации е необходима, за да може да се проследи борбата ти срещу системата. Първо как започва борбата в началото, след няколко години публикация как се развиват нещата във вихъра си ...и след още няколко години дали ти си спечелила или системата Ето, виж ...Георги за съжаление малко го е попречупила системата и не иска да му се мяркат много децата вече наоколо и да страда под натиска на системата Но дано поне при теб да има повече хепи енд, поне си млада още да се бориш и да си упорита
  • Благодаря, Симона!
  • Амиии, Георги, прав си, че системата смачква оригиналността и е враг на индивидуалността.
    Аз станах юрист и вече седем години съм в една система, която Не желая да повярвам, че ще ме смаже изцяло, но истината е, че борбата ме изтощава доста... Спирам до тук с темата, може да пиша по нея в публикация.

    Кухчо, смея се с глас! 🤣🙃
  • Благодаря, Елке, Стойчо!
    Децата са говедца, но винаги са били. Днес също не са виновни - виновни са родителите, държавата, обществото. Преди имаше система, която ни правеше хора - повчето. Сега система няма. Или - по-скоро, системата е разрушителна, даваща превес на първочното над цивилизацията.
  • С чувство за хумор се работи по-спокойно!
  • "Пилот на изтребител"!
    Явно, човекът е поет в душата и с класа от висш пилотаж!
    Забавно, остроумно и...малко за професията на учителя, защото учениците, както преди, така и сега са децата, които възпитаваме вкъщи и училище.Не съм съгласен, че са "еднакви говедца във всяко време".
    Иначе четивото звучи доста фантасмагорно,защото и ние сме били "говедца" в детските си години!
  • Благодаря, Надя!
  • Чета, усмихвам се... Де сега да имаше сега такива учители, а то само столове останали... Пастрокът ми, който е бивш учител, като чуе думата деца... бяга с 200...
  • Благодаря, Лидия, Симона, Пепи, Георги, Кухи...
    Не съм учител. Бях. И, ако днес ме върват във времето - не бих станал. Не заради учениците - те са еднакви говедца във всяко време. А заради системата, която мачка инициативата, интелекта, оригиналността, мисленето и позволява животинското в човека да избива...
    Симона, стани учителка. Кеф е - като Христос на кръста. Той е бил колга - имал ученици, един го предал, разпънали го, под кръста се кефели учениците и родителите им, а държавата обещавала още разпъвания...
  • Симона, голяма си скръндза! А като станеш учител кой ще ти купува тебеширите... може да се пенсионираш и още да не си дочакала някой да ги прати Но от друга страна е хубаво, че вярваш в силата на българската система....

    А Георги дори не съм предполагал, че е учител... по едно време за някакви бормашини май говореше Ама сега като се замислих, те може би учителите трябва всичко сами да си правят....
  • Всяко Д- да си знае стола! - все едно всяка Ж/ена/ да си знае устата!
  • Без чувство за хумор всяка работна среда става по някое време малко, или много, токсична.
    Лошото е, когато то не присъства в хората.
    Поздравявам те.
  • Явно във всяка сфера поне един колега си закупува сам стола. Също като Вас и моя колежка постъпи по този начин, а аз бях упорита и твърдоглава и чаках одобрението на средствата за новия си стол около година и половина. Е, па, дочаках! :D :D :D
    А, като се замисля, че исках да бъда учител.... Дори още се колебая дали да не запиша филология....
  • Ха-ха-ха! Жив да си, Георги! Стана ми весело. Не си бил лесен колега.
Random works
: ??:??