Jan 5, 2022, 6:55 AM

Три смешно – тъжни истории 

  Prose » Narratives, Others
1292 5 22
6 мин reading

ДОФМ (*)

 

      Поръчваме на западна фирма да ни достави тяхната си автоматична система, с нашата си добавка - да се управлява и с допълнителен сигнал – нули и единици, кодирани с промяна на фазата на всеки 16 такта ... На практика нищо сложно – имаме една идеална синусоида, която в нужния момент кръцваме или добавяме половин период. Модулаторът беше елементарен, ама приемника беше много кисел. Заиграх се, направих поне десет идеи на твърда логика и ... на практика – резултатите бяха отчайващи. Проблемът беше, че при смяната на фазата на осцилографа се къдреха небивали кривулици , които бяха доста странни и не подлежаха на никаква логика и никакво укротяване.

 

       И стигаме до купона ... Дойде делегацията, като там присъстваше румен голобрад младеж, факир по микропроцесорите. Да си призная – завиждах му, защото тези чипове тогава бяха модерни и връх в компютърната техника. Размяна на любезности, общи приказки, и накрая той се изтъпанчи отпред и започна да говори ... глупости – щял да мери фронтовете на сигнала в момента на модулация. Вероятно по силата на моето невежество при воденето на такива презентации, ми накипя и размахах снимките от осцилографа, всички млъкнаха, докато най накрая им казах единствения възможен начин за декодиране – да се мери фазовото изместване, когато вече сигналът се е успокоил ... И тук се случи следното – младежът си глътна езика, всички застинаха и ... тяхната шефка на делегацията каза ...

 

      - Защо не дойдеш на работа при нас?

 

      Конфузът беше пълен – зад мен седяха нашият Директор, прекият ми шеф, Партийният секретар ... тишината беше пълна ... Естествено, че казах, че ‘тук работата ми харесва’ ... впоследствие чух за разни приказки за междуфирмени отношения и за обещанието на западняците да не ни крат кадрите ... Но най – големия хит по повод на тази история се случи след няколко години. Говорим си с един колега на професионални теми, а той въодушевен ми разказва:

 

      - Печена е тази фирма и такъв гениален способ да дешифриране на сигнала с ДОФМ се измислили – представяш ли си – изхитрили са се да мерят фазовото изместване на сигнала по средата, между моментите на модулация ...!

 

      Онемях ... и тогава си дадох сметка как всеки един от присъстващите е оценил ситуацията от своя гледна точка ... сигурно е било голямо кълбо от емоции и е имало много истини ...

 

Шофьорски изпит

 

      По мое време шофьорският изпит се провеждаше доста интересно. Две коли, нашият си инструктор, шестима изпитвани и естествено – Изпитващият. Аз съм на волана, моят инструктор е зад мен, двама кандидати са седнали в колата и чакат своя ред. Изпитващият сяда в предната кола, до него на волана е друг изпитван, там също седят и другите двама кандидати, а мене ме дебне в огледалото – ще изпитва едновременно двама ни. Инструкторът подскача зад мен и ми нарежда да следвам предната кола, като не забравям левия мигач. И ... шоуто започва ... Предната кола дава газ и без мигач се изнася на платното, а от ляво – фучат редица коли. Започвам да подскачам, че ще изпусна водещата кола, която след няколко метра спира и Изпитващият идва с люто изражение и сяда до мен ... явно първият е бил скъсан веднага. Инструкторът зад мен подскача, ама не смее да каже нищо ... карам си колата по каноните на изкуството, когато се озоваваме на голяма улица със широк остров по средата ... стигаме до Т кръстовище и Изпитващият с леден тон иска да обърна колата там обратно. Ами – дотъртям се до кръстовището, пускам ляв мигач , ...чакам онези с предимството да се изнижат и едвам успявам да се напъхам след първия ляв завой в очертаното островче на пресичащата улица зад предната кола ... чакам, подскачам , ... Инструкторът зад мен вече очевидно подскача ... най накрая се появява дупка и аз правя втория ляв завой ... След десеттина метра Изпитващият ми казва – ‘Ясно е нали?!!!’ ... кара ме да спра и да си ходя по пътя, а инструкторът ядно ми нарежда, че след първия завой е трябвало да пусна пак левия мигач ... ‘Майната му’ си мисля, напътвайки се към института – там си предавам курсовата работа по Теория на Вероятностите, написана върху трамвайно билетче, а после си взимам и изпита по физика от раз ...

 

      След два дни пак съм при моя инструктор да го моля за още часове по кормуване – той ме изгледа учудено и ми вика – ‘Ами ти не разбра ли че си минал??!’ ... Явно толкова съм бил стресиран ...

 

Мис Карнавал

 

      Зала ‘България’, абитуриентски бал от онези години ... По незнайни критерии съм избран в журито за конкурса за ‘Мис Бал’ ... Бауууу , беше толкова нетривиално да се кипря като съдник за красотата на наконтените ми (вече бивши съученички) на подиума, под светлината на прожекторите и под погледите на празнуващите от цялата гимназия ... Беше толкова неочаквано, че се видях като в небрано лозе ... извадих си листче и моливче и старателно записвах номерата на участничките с коментари – ‘Това – да‘ ..’Това – не’ ... ‘Това – може би’ ... пфууу , дълъг списък излезе. Събрахме се накрая членовете на журито, аз извадих листчето и ... се започна голяма дискусия ... Точката сложи водещата – опитахме се да кажем някакво мнение, но тя като заслужила артистка и много печена в тези работи ни смота, тегли една едноминутна реч, по време на която ние бяхме натикани в ъгъла и кимахме като малкоумни ... ‘Тази ще бъде! ‘, отсече тя. Подвихме си опашките, тя обяви победителката ... и ... с това всичко свърши.

 

      Впоследствие ми обясниха, че избраната Мис Бал й е била племенничка, дотикаха я до участие в един филм и ... с това се свърши.

 

      Истината ... всеки си има истина, ама хората са различни и за това истината е многолика. Най резонно е да се пише за паралакса в оптиката в романтичните истории ... Тези три историйки – за мен са смешни и носталгично наивни спомени, за вас – не знам.

 

(*)  ДОФМ  - Двойна Относително Фазова Модулация

© Пламен All rights reserved.

The work is a contestant:

Паралакс »

7 Position

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Благодаря на Комисията по Оценяването, че е чула молбите ми и ми е класирала разказчето на почетното Седмо място, както си го поисках 🙃 Ако някога все пак пусна друго конкурсно разказче, обещавам, че много ще затрудня Комисията, защото още от сега си поръчвам 23 - то място 😄
  • Силве , благодаря че ти е харесало. Вече декларирах, че седмото място е за мене, така че успех определено ще ми трябва 😜
  • Прочетох с интерес трите разказа, Пламене. Особено ми хареса за шофьорския курс.Темата и идеята определено ми допаднаха. Сложна е и изисква предварително избрана сюжетна линия и замисъл, но си струва човек да опита и да се включи в предизвикателството. Желая ти успех!
  • Благодаря Роси 🧡 Животът ни поднася такива сюрпризи, важното е да не се ядосваш, защото накрая винаги е смешно 😜
  • И аз като Пепи ще взема да ти сваля 💥💥💥💥💥 и ще гласувам! И както е казал умният Гьоте " Всеки чува това, което разбира." "Човек вижда толкова, колкото знае." 🙂
  • Ха, не знаех 😎 Шифраторът имаше само два D тригера и две И-Не та, носеща 79Хц за БДЖто, естествено българо - руска разработка 😜
  • Пламене, къде ме върна. С този вид цифрова модулация (някога наричана по руски образец "манипулация" ) се правеше ДОФТ - Двойна относително- фазова телеграфия. А тя се използваше за морски комуникации на къси вълни на автоматична радиотелеграфия (вид радиотелекс). Много кораби имаха такива радиостанции. Обясних това, за да разбереш защо много харесах разказа ти (и другите части - също). Глас от мен!
  • Хм, май в предния си коментар не написах това, което трябваше 😥 Паралаксът е статично нещо, за всеки един наблюдател изображението, което вижда е единствено и истинско. Трудно да обединиш няколко гледни точки в едно разказче, за да се избистри дали е комедия или трагедия, ако не ги включиш в едно общо действие. Статичен пример - онлайн конферентните разговори - всички са с костюми и вратовръзки, но на други кадри се вижда отсъствието на панталони ... Така че пример за тук - Тя - 'Виж каква прекрасна полянка с тревички и пеперудки ...' , Той - ' Виждам чудесни храсталаци ... же я награбя там .. '
  • Забавно ми беше да прочета. Върнах се в студентските години.На изпита по Спортна медицина преподавателят късаше всеки 4-ти.И имаше не разбрали, че са изкарали, както и не усетили, че са ги скъсали. Успех!
  • Марко, все ми се струва, че човек си прави свое тунелче от истини и по мярата на своята неосведоменост, си мисли, че отива на сватба ... а там го чака някой с брадва. Интересното е, че този с брадвата има свое тунелче с истини и съвсем нормално възприема, че брадвата е нужен и допустим аксесоар. И - пата - кюта .. първият губи своята наивност, втория - своята човечност ... Радвам се , че не съм кривнал много от заданието ... благодаря 😎
  • Интересен поглед на задачата. Поздрави !
    Разбира се, не става дума за наполовина празната и наполовина пълната чаша, кой как я вижда.
    Идеята е друга. Представяме си чисто нов автомобил, смян от едната страна и за късмет, без драскотина от другата. Ако застанат двама души от двете му страни, могат да спорят. За единия, автомобилът ще е перфектен а за другия - пълна трагедия. И всеки ще си е прав в своята истина.
    Но абсолютната истина е някъде там. По-средата.
    Това е нов автомобил, ударен от едната страна.
    И в живота е така.
  • мога много да разказвам, защото като следствие от моя шофьорски курс и количка в Билла едва управлявам
  • Жени, приеми шофьорския изпит на шега и няма да забележиш, че си ги взела
  • Гласувах... Шофьорския курс е много... твърде близо до мен
  • Благодаря Таня
  • Успех!
  • Генек, старая се 😎 Пепи, благодаря за четката
  • Хареса ми много.
  • Уважавам авторите, които поддържат определен стандарт: това говори за труд и постоянство, независимо дали е в т/в/оренето на глуповини или философски дръндрънкати! 👍
  • Пепи, Жабчо, 🧡🧡, благодаря че ви хареса и предполагам добре сте се посмели над наивните ми спомени 😜 ... Иначе Конкурсът е хубаво нещо, дава ми идея да напиша нещо глупаво, както и да си заема стандартното седмо място 😎
  • 🤸🏼 За Пламчо и звезди свалям *****, и ❤️ давам!
    Успех!
  • Пламенчооо, ти и предизвикателството да спечелиш, пак няма да разбереш. От напрежение... и ша земиш отново да се явиш на предизвикателството.
    Имаш глас от мен.
Random works
: ??:??