29 сент. 2023 г., 21:01

Лето...1230... 

  Проза » Рассказы
437 6 19
6 мин за четене

           Търново…лето 1230…

 

     С мъдри велможи се бил заобиколил цар Иван Асен II. Изслушвал ги търпеливо, преценявал думите им, обмислял после спокойно на дълго и  нашироко, докато вземел решение по държавните дела…И следял  зорко всички и всичко…Бил нащрек… от приятелството и предателството  имало само една крачка…

   Дипломация и търпение,  силна десница и смелост - с това храбрият цар държал настрани външните си противници.

  Царят бил много умен, ценял честта и достойнството на поданиците си, както и на враговете си…

   Спокойствие и мир се настанили  в царството. Добрувал народът.

    Като бързеи на пенлива река…се изтърколили  десетина години от царуването му.  

  Сияйният му поглед обгърнал Търново, сините води на Янтра, хълмовете Царевец и Трапезица… Каква красота…Пролетта била разцъфнала в прелестта си. Птиците  се реели в светлото небе, слънцето блестяло…Мислите му се реели из главата…спомнил си за  женитбата си с  –  унгарската принцеса Анна – Мария, после дъщеря си Елена, красиво четиригодишно дете, за която получил пратеник от латините – предложение  за брак – за латинския малолетен император Балдуин II. Проектът  го карал загадъчно  да се усмихне…Латините го искали за съюзник, ромеите се бояли от него...

    Денят превалял и наставал здрач и тъмнина. Луната изгряла, като си проправяла сребърна пътека в нощта.

    Конници затопуркали пред портите на двореца. Задъхани влезли двама съгледвачи при царя, заедно с военноначалника Радослав.

    Вестите не били  добри…

    Кир Теодор Комнин с голяма войска настъпвал от юг, движела се откъм поречието на Марица. Конницата била  от  ромеи и италийци -  наемници, докладвали на царя. Многочислена войска…А деспотът бил взел със себе си и семейството си, за да видят победата му…

     Ярост обзела цар Иван Асен II. Вероломството и подлостта на епирския владетел, който нарушава мирния договор го карало да замълчи. Очите му засвяткали от изненада,  суровият му поглед станал мрачен  като нощта…

  

         Войната е започнала…Ромеите газят земята му …

 

      Десницата на царя се стоварила тежко по масата…

     Издал заповеди. Свикал болярите. Умът му запрепускал, преценял ситуацията…

      Дясната му ръка - военоначалника Радослав бил до него. Измислили стратегия, крояли планове. Изпратили  вестоносци до куманите. Поискали от тях помощ.

     Иван Асен II събрал войската, получил помощ -1000 души от куманите и се отправил  към  нашествениците. Войската се придвижила  и спряла  до устието на река Клокотница, преди вливането й в Марица.

      Настъпило  ранното  утро на 9 март…лето 1230…

     Българската конница и войска спряла на хълма Хасара.

        По-малобройни сме…- мисли си царят - но сме по-храбри!

      Гневен, дързък и силен - цар  Иван Асен II яздел белия си кон и предвождал войската.

        Забил на копието си пергамента за мирния съюз с ромеите. Вдигнал го високо над главата си и го развял… 

   Войните побеснели от негодуване и плам. Подлостта на епирския владетел Теодор Комнин ги е смаяло.

       Надигнали глави, надали вой, стиснали копия и мечове в силните си ръце, затропали с крака… Полудели от ярост…

           Въодушевени и буйни, те се понесли  след предводителя си. Хвърлили се в битката като вихър…

         Насочили  се към редиците на ромеите, врязали се в тях в шеметна битка…

         Замятали се тела, свистяли копия, мечове потъвали в плът, звъняли шпори, цвилили коне, падали  много  воини … и кръв… потоци от кръв, която обагрила брега  и водите на реката…

        Една част от ромеите са успели да преминат река Клокотница, а другите все още търсели брод между устието на Клокотница и Марица…Така пресрещнати от българските войните били разгромени и повечето изтребени. Конницата на куманите се понесла и ги ударила в гръб.

    Епирците онемели от изненада. Обърнали се назад в бягство…

     Воините на военоначалника  Радослав  наддали бойни викове и се спуснали в устрем към ромеите и ги обградили.

      Епирският деспот Теодор Комнин бил пленен, заедно с цялото му семейство.

      Отвели го в столицата Търново…после го ослепили за подлостта и вероломството му…

     За победата на цар Иван Асен II и силата на волята му все още се носят легенди…

   На хълма Царевец той е съградил църква в чест на победата му над деспот Теодор Комнин,   на светите четирдесет мъченици.

           Царството се разраствало.

            България се простирала на три морета…Черно, Бяло и Адриатическо...

           Настанали славни години...

       Историята  пази  спомена за делата  на цар Иван Асен II...

     За величието на този пълководец, живял преди толкова лета, но притежавал   дързост, сила, смелост, достойнство и мъдрост…

 

  

© Tаня Все права защищены

Произведение участвует в конкурсе:

Смелост, сила и дързост »

2 место

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Танче - по-скоро е биография. Щеше да е разказ, ако беше "хванала" някоя случка от живота му и я беше развила в разказ. Имаш въображение, умееш го. Излишни са всички подробности за първа, втора съпруга и т.н., знаем ги още от училище.
    И времето - сегашно историческо време! А не минало св.вр.: все едно седим на маса и ни разказваш къде ходил някой, пък после, пък по-нататък и др.
    Дерзай!
  • Ок
  • "преценявал"...
  • За стойността на този вид договори има един лаф, оня, който казва, че стойността им, често, е по-малка от тази на хартията, на която са написани.
    И историята непрестанно докозва, че това е така дори и в наши дни.
    Хубава творба описваща един силен момент от историята ни. Единствено стилът е леко като стенографски, но това не е фатално в случая.
    Като дойде време за гласуване може и за се върна тук.
    Поздравявам те.
  • Поздрави Иржи! Благодаря много за отзивите! Хубав ден!!! И хубава есен
  • Разказано не само като история, а обаятелно като приказка...Какви времена...войниците на фронта, а с тях начело и царят... Адмирации, Танче, гласувам с удоволствие за успеха ти!
  • Благодаря Дея!
  • Много хубав разказ!!! Поздрави и успех!!!
  • Хронологията ми хареса. Доста суха наука е. Таничка, пренесена в условията на този велик български цар, мисля, че трябваше да има повече място за душевността на самия владетел. Влизане в нея. Той заслужава! Другото, към което имам забележка е миналото време на писане. Да, така е било, но по този начин звучи само като хронология. Има я в старите учебници. В писането трябва да има ""чупки", наслагване, логически връзки.
    Това е моето скромно мнение. Желая успех на този разказ.🙂
  • При любовта няма прошка Даже и информацията, която непрекъснато превръщат в оръжие, няма шанс пред нея.
  • Благодаря Красе, Mitvans!
    При Иван Асен Втори съдбата си прави шега, осем години след Клокотница и само една година след смъртта на първата му съпруга той се влюбва и жени за Ирина, дъщерята на Теодор Комнин, най-големият му враг ... Неведоми са пътищата Господни...
  • Отвоювали са земята с много кръв, с гняв, дързост и сила - нямало ракети, които не са ракети и куршуми, които са първомайска заря,... но и земята е била тяхна, знаели са как и да я работят, и да я ценят. Имали са чест и морал. И "мъдри велможи"... Успех, Таня!
  • Много ми хареса! Браво, Таня! Давам ти глас и ти желая успех!
  • Благодаря Жени!
  • Гласувах, Танче
  • Благодаря Ники, Скити, Ванко!
  • Успех, Танче!
  • Добре поднесена част от славната ни история!
    Успех, Танче!
  • Славно минало сме имали.Много добре си се справила Таня.
Предложения
: ??:??