4.10.2019 г., 23:33 ч.

Аленият съучастник 

  Проза » Разкази
1222 2 12
19 мин за четене

 

         Последният понеделник на април. Нито студено, нито топло, но настроението пролетно.

Само седмица след Великден и изведнъж гръмва някакво произшествие, нещо за което в Малка Черковна дълго ще се говори.

Такива неща се случват изненадващо и неочаквано, и както се носи от уста на ухо, нещастията винаги следват големите празници. Но както и да го погледнеш, това си беше шокиращо за малкото градче събитие.

 

Директорът на второ основно училище „Панайот Хитов” - Младен Григоров  беше намерен мъртъв в кабинета си в понеделник, рано сутринта. Чистачката влязла да почисти и го намерила посинял и изцъклен на стола зад бюрото си.

Аутопсията показа асфиксия причинена от външен натиск. С една дума - убийство…

Криминалният отдел в регионалния полицейски участък беше атакуван от кметски съветници, областни началници, медии и възмутени граждани. Едните искаха мълниеносен резултат, другите  - обяснение и гаранции за сигурност.

 

Вторник сутрин. Полицейско управление на гр. Малка Черковна

 

 

        Главният инспектор капитан Стефан Карлев, когото подчинените зад гърба му наричаха „Татко Карло”, беше събрал на оперативка подчинените си и разпределяше задачите делово:

- Пешев и Маринова  -  отговаряте за училището. Разпитайте абсолютно всички - деца, учители, помощен персонал.

Стари конфликти, нови спорове, всичко!

- Лейтенант Аргиров  - ти проверяваш банковите му сметки лични и служебни както и движението по тях. Проверяваш за дългове, заеми, склонност към хазарт и други увлечения.

Ние със сержант Марков ще направим оглед на жилището му за да видим дали ще изскочи нещичко.

Ще се срещнем в 18часа пак тук за анализ на информацията.

 

 

Вторник вечер.  Полицейски участък

 

 

-  И така, колеги смъртта е настъпила  някъде между 07.30 и 08.15 часа. От съдебната медицина потвърдиха убийство чрез удушаване. Натискът е бил в посока отпред - назад според факта, че странгулационната бразда е по-дълбока и по-широка в предната част на шията.

Има счупена  подезична кост и компресивна фрактура на горната част на щитовидния хрущял.

Оръжието на убийството се предполага да е въже или нещо усукано от мека тъкан. Предполага се, че жертвата е познавала убиеца щом го е допуснала да застане зад гърба ù.

Интересно е, че под ноктите на убития са открити влакна от полу-синтетична материя с яркочервен цвят. Явно се е опитал да се освободи от примката, но безуспешно - капитан Карлев избърса потта от челото си и продължи :

- В жилището му не открихме нищо освен обичайния ергенски безпорядък. Телефонните разпечатки на този етап също не дават информация, която да подпомогне разследването.

Вие какво научихте, лейтенант  Аргиров?

-  Ами - поизправи се Аргиров, примлясна с уста, разпери ръце и отрони

- Нищо…

- Какво нищо, как  нищо? Говори  по - подробно, Аргиров. Всяка дреболия е от значение. На теб ли да обяснявам.

„ Подробно нищо” прошушна на ухото на Пешев Маринова и се ухили.

- Маринова, след малко ще имаш думата. Не бъди нетърпелива! Слушам те, Аргиров.

- Ами в личната му сметка има около  две хиляди лева. По- подробно - две хиляди и сто и двайсет и осем лева.  

Не е пращал пари никому и никой не му е правил преводи. Служебната се захранва от Министерството и от дарения от организации. Харчил е  основно за ремонти, мебели и училищни мероприятия. Нищо подозрително като вредни навици, заради  които си струва да бъде убит.

Два пъти женен, два пъти разведен, бившите му и двете са в чужбина… Деца няма. Както и някакви живи роднини около него, които да се облажат от кончината му.

Аргиров пристъпи от крак на крак, поприглади оредялата си коса и добави гледайки към Пешев -То ако всички двукратно разведени ги убиваха…

- Вие двамцата, какво научихте в училище?-  обърна се Карлев към Маринова и Пешев.

„Таблицата за умножение” - подхвърли Аргиров саркастично и прикри усмивката с дланта си.

- Не се дръжте като хлапета, колеги! Слушам те, Маринова!

- От учениците не получихме особена информация. Дребни заяждания към преподавателите на тема кой каква оценка е заслужил и кой кого е ощетил. Обаче две деца са видели  малко след  7.30 чистачката пред учителската стая като е държала червен плат в ръцете си. Не са сигурни дали е излизала или влизала.

Параджията и бодигардът казаха само добри думи за покойния, не съобщиха за скандали и евентуални врагове.

Счетоводителката Митева не спря да плаче и почти нищо не каза.

Учителите  - Драгомир Пенев по физическо спомена, че редовно са се карали с покойния в името на науката, но категорично отрече да е влизал при директора сутринта, освен това е имал ранна тренировка в салона с отбора по баскетбол и алибито му е бетон. Известно е, че той има проблем с алкохола, както и с идването навреме на работа и това е било причина да получава системно забележки от страна на директора.

Любомир Тодоров по физика и химия отрече да е имал конфликти  с покойника и също има твърдо алиби защото е бил  на преглед при личния си лекар. Двамата начални  учители Христо Стефанов и  Руслан Радев са били в класните стаи  по време на убийството.

Трите даскалици са доста колоритни като личности  децата ги наричат трио Ко-Ко-Ко защото са:  Костова , Колева и Контева.

 

Стела Костова  преподава  математика, на  шейсет години  е  и  ù  предстои пенсиониране. Тя е била някога партиен секретар на училището и все още е фенка на комунистическата идея, заради което многократно е била публично навиквана и обиждана от директора, но както каза самата тя:

„Бих умряла за червената идея, но никого не бих убила заради нея”.

Била е в клас и също има бетонирано алиби.

Румяна Колева - преподаваща история и география е енергична дребничка брюнетка, с доста остър език, също призна, че често се е карала с директора основно заради учебната програма, последният скандал е бил в петък два дни преди убийството, като има доста свидетели на разменените скандални реплики между тях.

В понеделник тя не е имала първи час и още е пътувала  с автомобила си към училището  по време на убийството, така че може да се каже, че няма сигурно алиби.

Мила Контева, която преподава по литература, не спря да възхвалява покойния, затова че им помагал да се справят с материала както и да дисциплинират децата.

 А най- интересното е, че на всеки осми март директорът еднолично е подарявал цветя и подаръци на дамите от училището т. е учителките и счетоводителката. Тази година им е подарил по един червен кашмирен шал.

 

- Това е интересно - почеса се по брадата капитан Карлев - утре ще отидем да разберем нещо повече за тези шалчета. Сега сте свободни.

 И още: уведомявам ви, че от днес пуснахме гореща телефонна  линия за граждани  във връзка със случая. Дежурният да записва и на сутрешната оперативка ще  обсъдим обажданията. Лека ви нощ!

 

Сряда сутрин Училище „П. Хитов”

 

 

       В училищната сграда цари необичайна тишина, понеже учениците бяха разпуснати в кратка извънпланова ваканция.

В учителската стая преподавателите имитираха някаква заетост, като подреждаха дневници и тетрадки по шкафовете, почти не си говореха и се гледаха подозрително едни други.

Капитан Карлев откачи изолиращата жълта лента пред директорския кабинет, покани с жест Маринова и Пешев и влязоха вътре. Местопрестъплението си седеше непокътнато. На бюрото самотно стърчеше чашката с остатъци от зелен чай, вестникът от понеделник и две жълти папки. Само трупът на директора липсваше на кожения стол.На пода около и под стола  тъмнееше жълтеникаво петно…

 

- Така значи, да обобщим. Григоров идва на работа в обичайното за него време около 06.45ч. Минава край портиера и параджията, които са пред главния вход, изкачва стълбите към втория етаж и влиза в кабинета си.

Пътьом поръчва чай на чистачката, която чисти етажа. В сградата по това време са портиерът, параджията и чистачката. Първите двама са  разговаряли около половин час пред портиерната.

Чистачката е почиствала коридора на етажа, прекъснала е да направи чай, отнесла го е

и е продължила с чистенето. Около 07.30 в училището започват да прииждат учениците.

Към 07.50 пристигат Контева и Костова,Стефанов и Радев, които имат първи часове и съответно веднага влизат в клас.

След половин час, около 8.20 часа, чистачката решава да влезе в директорския кабинет да почисти и  заварва директора вече мъртъв, на стола, а под стола локвичка от пред или послесмъртно изпускане…

 Никой не е видял или чул нищо. Свързвайки червеникавите нишки под ноктите с  вероятността да е удушен с червен кашмирен шал сме длъжни да проверим шаловете на даскалиците и счетоводителката. Интересно е, че чистачката не е получила осмомартенски подарък.Това би ли могло да бъде мотив за убийство?

 Да отидем до учителската стая. Маринова, ти какво разучи за шаловете?

- Ами шефе, Григоров три дни преди 8-ми март  е купил от парфюмерийния щанд на СВА-то четири червени кашмирени шала и е платил в брой, като е изискал фактура. Влакната са идентични с откритите под ноктите му с добавка аромат на дневна версия на Нина Ричи. Остава въпроса чий е шала?

         Щом влязоха в учителската стая капитан Карлев поздрави, отпусна се тежко на дивана и се обърна към учителките- Госпожи, бих искал от вас да  предоставите в участъка шаловете, които сте получили като осмомартенски подарък от г-н Григоров.

- Мога и сега да ви го дам - откликна Р. Колева - моя го видях да виси  в шкафчето - изправи се и тръгна енергично  към гардеробната стена.

Вратата се отвори и надникна зачервеното лице на чистачката Станка Мишева. Едра, кокалеста жена с груби черти на лицето и явна уплаха в погледа.

 - Извинете, смотолеви тя набързо и тръгна да излиза заднишком.

- Имате хубави чехли. Нови ли са?- подхвърли изненадващо инспектор Карлев..

- Ъхъ - изчерви се чистачката и припряно затръшна вратата…

- Ето го моя - Колева поднесе към инспектора яркочервен, леко намачкан сравнително дълъг кашмирен шал с възлести ресни в двата края. Лъхна на парфюм след като Карлев го разгъна и се вгледа в текстурата му. Ахаа… Ето… Да… Извинете, какъв парфюм употребявате?

- Нина Ричи, но какво значение има това?

- Голямо, в нашия случай. Съжалявам, госпожо, но трябва да дойдете  

в участъка за по-подробен разпит.

- Обвинявате ли ме? За какво ме арестувате? Имам права и настоявам за адвокат!

- Не ви арестувам, каня ви на разговор за изясняване на обстоятелства, но ако не съдействате ще се наложи да ви арестувам…

 

Сряда вечер. Полицейски участък.

 

 

- Новини от телефона, Аргиров?

- Много плява шефе, съобщения за извънземни, инсинуации за любовни връзки с половината учителки  и ученички само една от анонимките заслужава внимание според мен. Разтревожен гражданин смята, че Григоров е вземал пари от родители на дете инвалид, за да може детето да учи в училището. Проверих и в първи клас наистина има дете със специални потребности. А майката на детето случайно има червен шал от същия модел.

- Добре, утре ще  поговорим с родителите на детето.

- А какво стана с арестуваната учителка? Разпитахте ли я?

- Не признава нищо, шефе. Шалът наистина е неин, парфюмът е същия, разкъсаното в средата отговаря на местата където евентуално директорът е забил нокти, но тя твърди, че всеки би могъл да вземе шала от шкафчето ù, понеже не се заключва и да извърши убийството. Много е устата и направо заплашва да ни съди. Записахме показанията ù и я пуснахме да си ходи като я посъветвахме да не напуска града.

- Добре сте се справили, че медиите само ни дишат във врата и съчиняват всякакви пасквили по случая.

Четохте ли тазсутрешния брой на „Малочерковно утро” ?

Такива нелепости по адрес на директора пишат. Учителката Колева го убила от ревност, че ù бил изневерил с ученичка. От корумпиран профан чак до извратен педофил го изкарват. Аз на негово място и от оня свят щях да ги осъдя.

 

Четвъртък сутрин. Полицейски участък.

 

 

- Благодаря ви за отделеното време, мило семейство- Инспектор Карлев се усмихна смутено почти с поклон към мъжа в синьото яке и дамата до него в червено късо палто и червен кашмирен шал..- Аргиров, придружи ги до пропуска. Още веднъж извинете за разкарването. Хубав ден!

- Тази гореща линия само неприятности създава- Хората наистина имат дете с детска церебрална парализа, което директорът е разрешил да запишат в първи клас, но не само не им е искал пари, ами дори е осигурил направа на рампа за нуждите на детето.

Ей, това хората са големи гадняри  и нямат спирка на въображението като решат да очернят някого.

Ето, пак звъни. Няма ли кой да вдигне проклетия телефон!

- Ало! Да кажете. Къде го намерихте? Не пипайте нищо! След малко идвам!

- Аргиров, оставаш на телефона. Аз отивам до школото, параджията е открил нещо интересно в мазето на училището.

- Пешев, ти отиваш до редакцията на вестника и гледай да ги озаптиш да спрат с глупостите, че пречат на разследването.

 

Четвъртък по обяд…  Второ основно училище „П. Хитов”

 

- Вижте, господин Карлев- параджията Васко снишава тон , оглеждайки се настрани и по посока на стълбите, които водят от мазето към първия етаж на училището.

Значи, подреждам си аз около агрегата и гледам зад тръбите, нещо синьо като пакет или чанта. А до вчера там нямаше нищо. Може да не е нещо важно, но реших да ви извикам. Ами ако е бомба, знам ли…

- Браво на тебе, така трябва. Не си го пипал нали?

- Боже, опази! Не! Нали ще оставя отпечатъци!

- Такаа. Сега да видим, какви тайни крие този пакет.

Карлев измъкна иззад тръбите на парното синята найлонова торбичка и я разтвори. Вътре имаше чифт стари, износени дамски чехли, като тези дето носят в болниците медицинските работници, разкривени, пожълтели и с неприятен мирис.

- На кого ли са?- погледна въпросително към Васко

- Не са мои, г-н началник, мисля че Станка, чистачката имаше такива, но не съм сигурен

- Ще ги взема за изследване, а ти – обърна се към Васко капитан Карлев и сложи пръст на устните си

- Гроб съм, шефе.

 

Петък сутрин. Полицейски участък.

 

- Значи, колеги възелът малко по малко започва да се разплита.

От подозрение отпадат учителите, които са били в час, химикът дето е бил на преглед и портиерът. Според последния обаче, директорът минавайки покрай портиерната е поръчал на параджията  да се отбие в дирекцията. След няколко минути Васко е влязъл в сградата, но дали е ходил  до  кабинета на директора, засега не е ясно.

Историчката Колева също отпада, тъй като камерите на кръстовището са засекли колата ù там по време на убийството…

Родителите на болното дете  са били в понеделник сутрин  на стотина  километра разстояние от училището, тъй като са били с детето на контролен преглед в съседния град.

Сутринта на етажа през повечето време е била само чистачката Станка. Тя дори не отрича, че е влизала при директора поне веднъж, около 07.10 часа да донесе чая, но може и два пъти да е влизала. Освен това двама ученика са я видели пред учителската стая да излиза(или влиза) с червен шал в ръцете.

И последното уличаващо доказателство. Чехлите открити в мазето са нейни, като по тях в лабораторията  установиха следи от урината на жертвата. Освен това в найлоновия плик имаше касова бележка от магазина в близост до училището за покупка на дамски чехли № 41. Продавачката потвърди, че Станка е купила около 10 часа сутринта в понеделник  въпросните чехли. Чистачката не отрече фактите, сподели  че е била ужасена и погнусена, и изплашена от факта, че е стъпила в локвичката с урина и побързала да се отърве от чехлите. Защо ги е завряла в мазето и тя не можа да обясни.

 Но пък си спомни, че около 7.40, Васко и е връчил шала да го остави в шкафчето на Колева, като обяснил, че директорът  го  праща .

От доклада на Аргиров излязоха някои  интересни факти, но след като ги проучим нещата ще станат по- ясни. Моля не коментирайте нищо и с никого да не подплашим дивеча.

 

Понеделник сутрин. Училището.

 

         В учителската стая са събрани всички заплетени много или малко с убийството на директора. Капитан Карлев оглежда присъстващите, един по един, изправя се отпред и с леко покашляне започва:

- Знам, че на никой от вас не му е леко след случилото се. Особено на тези, които в един или друг етап на разследването бяха потенциално нарочени за обвиняеми.

Мога да кажа, че нещата вече са напълно ясни и днес убиецът ще бъде арестуван.

В петъка, преди убийството г-жа Колева е нахлула в директорския кабинет в края на работния ден и доста бурно е протестирала по повод на разкъсания си работен график за втория срок. Скандалът е бил  чут от всички на етажа, а и самата г-жа не го отрича.

В суматохата червения ù шал е останал на един от столовете в директорския кабинет и тя дори не е забелязала липсата.

От доклада на лейтенант Аргиров ми направи впечатление, че последно г-н Григоров е закупил и платил за монтиране на камери пред северния вход на училището, който касае основно подстъпа към мазето на училището.

А когато човек предприема такива действия обикновено или предотвратява обир или затвърждава  някакви съмнения.

Записите, които открихме установиха прелюбопитния факт,че нощем от парното се изнасят туби с нафта от самия отговорник на паровата централа и негов съучастник вероятно с цел продажба.

В понеделник е имало разговор между директора и Васко, който не е протекъл в благоприятна светлина за последния и пред угрозата да бъде осъден и влезе в затвора,  и  с помощта на червения шал Васко е удушил директора.  Останалото е ясно…

Моля колеги, арестувайте г-н Васко Денев като основен заподозрян за убийството на Младен Григоров.

Г-н Денев, имате право да мълчите. Имате право на адвокатска защита.

 

       Във въздуха заплува  учудена и неловка тишина  разкъсана  за кратко от щракането на белезниците  и стъпките на двамата  униформени,  които  изведоха  арестувания от помещението.

После присъстващите зашумяха с шепотно споделени на ухо реплики. Счетоводителката Митева изхлипа тихо и избърса сълзите си с единия край на червения си шал. Другият край се плъзна змиевидно от рамото ù и цопна върху крака на седящата до нея Станка.  Последната измъкна крака си, застъпи алените ресни и на лицето ù разцъфна тържествуваща усмивка…

 

© Дочка Василева Всички права запазени

Произведението е участник в конкурса:

Криминален разказ »

4 място

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря на прочелите. Бъдете здрави.
  • Отличен разказ. Хареса ми. Поздравления!
  • Успех, Доче
  • Много хубав и изключително интересен разказ Много ми хареса. Поздрав!
  • Майсторско криминале. Успех!
  • Харесвам разказа. Много.

    Само да питам защо се появява сегашно историческо време на места?
  • Да, всъщност не поръчва на портиера , а на парнаджията Объркваща е думата "портиерна". Навсякъде те са в сградите на училищата и затова реших. Иначе онези са били пред училището, нали? Извинете!
  • В петък не се казва това. Директорът, минавайки край портиерната почъчва на параджията да се качи в кабинета му. Това изобщо не противоречи на обобщението от сряда
  • Едно малко несъответствие. В сряда сутринта Карлов обобщава фактите - "...(директорът) минава покрай параджията и портиера, които са пред главния вход..." А после в петък в полицейския участък изведнъж Карлов разказва, че портиерът си е бил в портиерната, а Васко изобщо не е бил в сградата и затова директорът поръчва еди какво си на портиера. Их! Тъкмо да разкрия убиеца и ти ме обърка!
  • Хубав криминален разказ по всички правила на жанра
  • Успех!
  • Едно престъпление води към друго...
    Успех,Довереница!
Предложения
: ??:??