8.05.2020 г., 19:03 ч.

 Авторитетът на учителя (2) 

  Проза » Други
990 1 2
Произведение от няколко части « към първа част
9 мин за четене

               Резултати и изводи от анкетите. Първата анкета се проведе сред 30 ученици, а втората анкета - сред 2 учители, 2 родители и 2 други възрастни, имащи отношение към образованието. Резултатите от анкетите сочат, че авторитетът на учителя е много важен в преподавателския процес, но действително има проблеми в тази област и учителите трябва да работят върху изграждането на авторитет наравно с преподаването по конкретния учебен предмет.

               На въпроса учениците уважават ли учителите 10 от анкетираните ученици отговарят „а) Да, уважавам всички учители.“; 15 ученици - „б) Уважавам повечето учители“; 5 ученици - „в) Уважавам само някои учители“ и нито един ученик не отговаря с „Няма учител, когото да уважавам“. Посочените отговори сочат, че авторитетът на учителя е осезаем и признаван от учениците, повечето от 80% от учениците уважават всички или почти всички учители и всеки ученик има поне един учител, когото да уважава. На аналогичния въпрос във втората анкета 1 човек отговаря „а) Да, смятам че ме уважават много благодарение на усилената ми работа и талант в преподаването.“; 2 души - „б) Уважават ме достатъчно, защото съм добър учител/родител.“; 2 души - „в) Да, уважават ме като възрастен.“; 1 човек - „г) Не ме уважават изобщо.“, и прави впечатление, че учителите отговарят а или б, родителите - б или в, а другите анкетирани - в или г, от което може да се направи извод, че хората, имащи повече опит с преподаване и обучение на деца чувстват съществено повече авторитета, който имат, т.е. възрастните имат сравнително реалистична преценка за силата на влияние, която имат при взаимодействието с ученици и има ясно изразена положителна корелация между опита в преподаването и самоувереността на преподавателя в процеса на преподаването.

               На въпроса важно ли е да се уважават учителите 16 ученици отговарят „а) Да, определено - така ученето става по-интересно и ползотворно.“; 12 ученици - „б) Донякъде; най-вече заради дисциплината.“; 1 ученик - „в) Ако е важно за учителите; за учениците е без значение дали уважават учителите/родителите.“; 1 ученик - „г) Ако на ученика му е интересно, ще си учи - няма значение какъв точно е учителят/родителят.“. Прави впечатление, че повечето ученици - 28, смятат, че е важно да се уважават учителите, но само 10 уважават всички учители - от което се прави извод, че учениците очакват учителите да имат определени качества в преподаването и не са склонни да ги уважават само защото са учители, смятат, че учителският авторитет е важен и трябва да се гради.

               На въпросите кое уважават и кое не уважават у учителите само 9 ученици посочват всички положителни характеристики и само 8 ученици посочват всички отрицателни характеристики, което води до заключението, че не е важно учителят да притежава възможно най-много положителни характеристики и възможно най-малко отрицателни характеристики, а по-скоро е важно цялостното му представяне и умението да изгради положителен образ пред учениците с положителни свои качества, дори и да са по-малко на брой.

               От положителните характеристики, изброени при въпрос 3 в първата анкета, „а) Да ми обръщат повече внимание; да са по-мили и учтиви; да отговарят търпеливо на въпросите ми.“ присъства в отговорите на 19 ученици; „б) Да преподават по-качествено и да поддържат дисциплината в час.“ - в отговорите на 17 ученици; „в) Да преподават по-интересно и да се грижат за външния си вид, да говорят с ясен глас и да създават хубава атмосфера.“ - в отговорите на 16 ученици; „г) Да бъдат по-справедливи, да възприемат всички ни еднакво и да нямат избраници, да дават възможност за спокойна работа и изява на желаещите на дъската.“ - в отговорите на 22 ученици; г присъства в най-много отговори.

               От положителните характеристики, изброени при въпрос 3 във втората анкета, всички анкетирани посочват и четирите отговора, като „а) Да обръщат повече внимание на учениците; да са по-мили и учтиви; да отговарят търпеливо на въпросите им.“ и „б) Да преподават по-качествено и да поддържат дисциплината.“ са посочвани на първо място - и двете от по трима души; „в) Да преподават по-интересно и да се грижат за външния си вид, да говорят с ясен глас и да създават хубава атмосфера.“ се среща веднъж на второ място, веднъж на четвърто място, а в останалите случаи е на трето място; „г) Да бъдат по-справедливи, да възприемат всички деца еднакво и да нямат избраници, да дават възможност за спокойна работа и изява на желаещите.“ най-малко се цени от възрастните - среща се два пъти на трето място и четири пъти на четвърто място.

               От отрицателните характеристики, изброени при въпрос 4 в първата анкета, „а) Да викат, да се ядосват, да се карат; да наказват, да мъмрят, да обвиняват.“ присъства в отговорите на 14 ученици; „б) Да не умеят да поддържат дисциплина в класната стая.“ - в отговорите на 16 ученици; „в) Да не преподават добре; да не обясняват ясно и разбираемо.“ - в отговорите на 23 ученици, „г) Да не са справедливи; да обвиняват без причина; да не дават възможност за изява на учениците.“ - в отговорите на 23 ученици; в и г присъстват по равно в най-много отговори.

               От отрицателните характеристики, изброени при въпрос 4 във втората анкета, всички анкетирани посочват и четирите отговора, като на първо място, както и на второ посочват „а) Да викат, да се ядосват, да се карат; да наказват, да мъмрят, да обвиняват.“, „б) Да не умеят да поддържат дисциплина в класната стая.“ или „в) Да не преподават добре; да не обясняват ясно и разбираемо.“. Откроява се, че „г) Да не са справедливи; да обвиняват без причина; да не дават възможност за изява на учениците.“ се среща само на трето (два пъти) и на четвърто (четири пъти) място.

               Изводът от тези резултати е, че вижданията за това кое е важно за учителския авторитет се разминават по отношение на това кои са най-съществените му проявления под формата на определено поведение, няма единодушно мнение нито сред учениците, нито сред възрастните. Справедливостта се цени от най-много ученици - и парадоксално, от най-малко възрастни, това е област, в която трябва особено старателно да се работи.

               На въпроса какви са взаимоотношенията между учителя и учениците в часовете в първата анкета 1 ученик, отговаря „а) Спокойни, ползотворни, научаваме много интересни неща в часовете.“; 15 ученици - „б) В повечето часове е хубаво и има условия за учене.“; 14 ученици - „в) В някои часове е хубаво и има условия за учене.“; нито един ученик не отговаря „г) Всички часове са ужасни, няма условия за учене.“.

               На аналогичния въпрос във втората анкета 5 души отговарят с „б) В повечето часове е хубаво и има условия за учене.“, а един - „зависи от конкретното у-ще“.

               Останалите въпроси от анкетите са по-скоро насочващи и дадените отговори на тях затвърждават убеждението, че учителският авторитет е ключов в образователната система, но не напълно независим от странични фактори като обстановката в класната стая, броя на учениците, конкретното училище, родителите, учениците, свободното време, което има един учител за творческа подготовка на уроците.

               Повечето ученици дадоха подробни отговори на въпроси 6 и 7. Учениците искат: ясно, справедливо, търпеливо, разбираемо, спокойно, интересно, забавно, повече примери, по-малко термини, да не се иска 50% за тройка, учители да не се заяждат с ученици, да не викат, да помагат, да не са нервни; да не са разсеяни; да обясняват подробно; да пускат до тоалетна; по-малко тестове, да няма матура; по-малко домашни и да ги обясняват; да преподават по-добре; повече дисциплина, повече предмети, свързани с реалния живот - с някаква професия, спасяване на живот и т.н., повече избираеми и по-малко задължителни предмети, по-голяма част от учебния материал да е свързан пряко с живота, периодични сериозни проверки на учителите, повече игри, хубави чинове, да не е горещо в класната стая.

Въпрос 6, А1 а - 18; б - 19; в - 11; г - 3; д - 1

Въпрос 6, А2 а - 2; б - 3; зависи от родителите и ученика - 1

Въпрос 7, А1 да - 3; донякъде - 16; не - 9; много домашни, трудно

Въпрос 7, А2 а - 1; б - 4; зависи от родителите - 1

Въпрос 8, А2 температурата в класната стая; технологии, материална база; място за отдих на ученици и учители

Въпрос 9, А2 полезно е, но изпитите не са достатъчно обективни; дали учениците внимават в час...

 

 

               Заключението от настоящия проект и проведените анкети е, че основната посока, в която трябва да работят учителите за изграждането на своя авторитет, е отделянето на ключови свои характеристики и усилена работа върху тяхното развиване. Творческото изграждане на урока, съобразено с положителните характеристики на учителя, така че да ги използва максимално, би било най-ползотворно и ще осигури не само качествено преподаване на материята, но и системно и редовно затвърждаване на учителския авторитет, което е от огромна роля за образователния процес, както е видно от подробните отговори на учениците и техните виждания - гледището им върху образователния процес е неотделимо от учителя, т.к. той играе ключова роля в него и в повечето случаи е единствената значима, представляваща образованието, фигура за тях. Забелязва се, че нито един ученик не разглежда ученето като нещо независимо и напълно отделено от учителя. Учителят носи отговорност да прояви възможно най-добрите си качества в процеса на преподаване и да съхрани и системно да изгражда и затвърждава своя авторитет, взимайки предвид личния си характер и важното за успешното учене на учениците, изграждайки ползотворни взаимоотношения с тях.

 

Библиография:

1. Андреев, М., „Образование и общество“, София, 2001

2. Косева, М., „Авторитетът на учителя в представата на ученици и учители от гимназиалния етап на средното образование“, Годишник на СУ „Св. Климент Охридски“, Факултет по педагогика, книга Педагогика, том 112, София, 2019

3. Иванова, Т., Калоянова, Н., „Ключови компетенции и професионални роли на учителя“, „Управление и образование“, Том VI (3), 2010

4. Гюрова, В., „Параметри на лидерската роля и функция на учителя“, „Управление и образование“, том XII (3), 2016

5. Михалева, Н. „Диалог и общуване в образованието, „Философия“, Volume 25, Number 3, 2016

6. Георгиева, В., „Влияние на стиловете на общуване върху сътрудничеството между учители и ученици, Тракийски университет, Факултет по педагогика, Стара Загора, Студентски алманах, Том 3, 2015- 2016

7. Господинов, Б., Делибалтова, В., Чавдарова-Костова, С., „Педагогика“, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, София, 2018

© Йоана Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • И аз съм имала такива учители. Благодаря за този коментар!
  • Длъжен съм да отбележа, че в своята завършеност /част 1 и 2/ твоят текст, Йоана, озаглавен "Авторитетът на учителя" ми даде възможност да получа представа колко е важна личността на учителя в учебния процес. Може би днес в училищата подценяват нейната роля. Но личният пример и качества, са от решаващо значение за образованието. И досега пазя като светини в паметта си образите на някои мои учители, без които днес не бих бил това, което съм. Поздравявам те за отлично написаното изследване! Беше ми много интересно да го прочета.
Предложения
: ??:??