31.03.2024 г., 11:27 ч.

Бедност 

  Проза » Разкази
176 3 10
2 мин за четене

 

         Бедността не винаги има материални измерения,  а и душевни.

                                                                                                                                                                                                          ***

 

 

Протегна слабата си набръчкана ръка приличаща на кафяв корен. Не изпитваше срам да проси, защото беше свикнала. Очите ѝ гледаха умоляващо, но дълбоко в тях имаше мрак.

–  Како,  дай малко зелева чорба. Гладна съм. Ти си добра душа. Господ да те поживи...

Баба Марийка я погледна със съжаление. После се отправи бързо към избата до колкото й позволяваше възрастта.

Върна се с  препълнен буркан с кисело зелe.

–  Ето ти и малко наденица и сланина. Скоро  колихме прасе, нека  и ти да си хапнеш месо.

Треперещите ръце-корени сграбчиха чевръсто храната и я скриха в многобройните дипли от дрехи по нея.

–  Господ да те поживи, теб и децата ти... – занарежда машинално  песента на благодарността.

 –  Има добри хора на този свят. – започна да се хвали. –  Виж, баба Чочовца ми даде тази дебела вълнена пола, баба Пена ми подари черна престилка, а сестра ѝ –  син сукман. Жилетката ми е от твоята съседка, другата под нея е от бай Стою, а...

Баба Марийка изключи ушите си, защото списъка беше прекалено голям. Всички дадени дрехи се диплеха по тялото на възрастната просякиня, правейки я огромна и  трудноподвижна. Поне не носеше 4-5 забрадки. Намека беше повече от ясен. Молеше я за някоя излишна дреха.

–  Нямам в момента, но ако нещо ми отеснее ще ти го дам. – обеща  ѝ веднага баба Марийка, отпращайки я до входната врата на двора.

По грозното лице на неканената гостенка пробягна за миг недоволство. Тя умело го прикри утешавайки се, че все пак не си е тръгнала с празни ръце.

При вида  ѝ, децата на улицата се разбягаха уплашени. Някои от тях вярваха, че това е баба Яга от плът и кръв. Бяха ставали свидетели на побоя, който тя нанасяше на своя съпруг – вероятно дядо Яго. Той беше черен, набръчкан като нея и с кървясали очи.

–  Ах ти мизернико! Не излизаш от кръчмата.  – крещеше тя налагайки го болезнено с точилката,  чието предназначение беше само това – борба с порока.

След няколко години дядо Яго се помина от болен черен дроб. По-късно го последва и жена му с намерението  да го вразумява и на оня свят. Нямаха наследници, а в скромната  им къща откриха гардероби пълни със скъпи и нови китеници, одеяла и дрехи. Намериха и много пачки  пари – мухлясали от криене. Оказа се, че са били доста заможни хора.

 

 

 

 

 

/По действителен случай/

© Катя Иванова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря ти, Наде!
    И утре ще е горещо. Май трябва да вадим банските.
    Приятна вечер!
  • Неочакван край . Интересна история, Кате!
    Хубав ден ти пожелавам! Надявам се днес пак да е слънчево в Бургас!
  • Благодаря ти, Ивита!
    Мисля си, че тази тема е вечна, защото такива хора е имало и ще има. Както е вечна темата за любовта.
  • Интересна история, Кате...Добре поднесена, с много точни, пълнокръвни описания.
    Навсякъде може да срещне човек подобни екземпляри. За съжаление.
    Радвам се, че прочетох, землячке! 🙂
  • Здравей, Младене! Това е спомен от моето детство, а аз бях много, много малка. Спомням си как баба ми дърпаше пердето на прозореца, за да не виждам как се бият двамата на улицата. За мен те бяха баба Яга и дядо Яго - много страшни и опасни. Сега гледам на тази история с други очи. Много неща определят това какво пишем, как чувстваме, какво виждаме и в какви хора сме се превърнали.
    Благодаря ти.
  • Много точно описание на този тип просяци си направила, Катя. Поздравявам те!
    За съжаление те не са никак малко на брой. Жена ми веднъж сподели, че на улицата човек с вид на крайно нуждаещ се я спрял с молба да му даде 5 лв. Трогната от вида му тя му ги дала. Впоследствие го видяла в пощата, баровски облечен, как се разписал за пенсията си в размер 700 лв. Тази случка е от преди 10 години!
  • Вярно е. Бедната душа няма засищане.
    Поздрави и на теб, Пепи!
  • Просията не идва от беднотията. Срещаме ги всеки ден, болни (зависими), "работещи", измамници...
    Поздрав!
  • Благодаря ти, Стойчо!
    Хубаво си го казал.
    Случката е от Каргона. Знаеш за кой квартал говоря..
  • Просията иде от простотията...
    Поздравления,Катя!
Предложения
: ??:??