20.01.2022 г., 12:56 ч.

 Дядо Ицо гледа от Бакаджика-дванадесета част 

  Проза » Литературни очерци
513 8 17
Произведение от няколко части « към първа част
1 мин за четене

   Зимата по нашия край все ни изненадва с приликата на любимата, която неочаквано се появява, ту блага и светла, ту забързана  да ни облъха с присветлието на любовта...Снегът идваше кротко. Много рядко някоя зла зима ще ни споходи,но "всяко чудо за три дни"!След това слънцето ни омагьосва с отразената белота в навеяните преспи и една безпричинна радост заживява в душите на мало и голямо.                                                     Христо се цани * овчар в приграничното село Раздел.Свако му помогна. Все пак го познаваше, откакто се браковенчаха с леля му.Сестра на майка му. 

  Кой може да влезе в душата на човек?И знае ли помислите му, неговите терзания и надежда за път в живота?

  Минаха ли двадесет дена, не минаха ли,вече кой помни с подробност събития и случки от живота на другите?

  Взе че се разчу из околията...

  Млад овчар от Елховското село Раздел е изчезнал. И от няколко дена е издирван край село Лалково.Там е намерено стадото му,а от него само дисагите и магарето му, разкъсани от вълци ли, мечки ли...

  В Странджа планина ги имаше и когато навлезнат зимата  и  от Турско, не ти е работа!Местните хора бяха свикнали и пазеха добитъка с кучета "каракачанки",които до смърт защитаваха хора и животни. Пък и всеки стопанин беше или ловец,или притежаваше от "стари времена" някоя карабина, въпреки, че "новата власт" се стремеше да ги конфискува, защото не се знай...Оръжието е опасно не само за враговете, пък и в тия несигурни времена!И все пак,хората от приграничните села бяха "очите и ушите " в помощ на граничарите.Така че колкото "по-широко са затворени очите ",толкова повече информация  и съдействие получаваха от местните. 

А то, в тия времена, нали знаеш "край сухото гори и суровото"...

 

*цани-спазари,договори 

 

Следва продължение 

   

 

 

» следваща част...

© Стойчо Станев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??