18.06.2017 г., 3:39 ч.

И винаги ще е така 

  Проза » Разкази
779 5 14
3 мин за четене

И винаги ще е така

 

На  майка и татко

 

Доближавам се до татко,  хващам го за ръката и го водя. Ръката му е топла и голяма и винаги те хваща здраво, но не прекалено силно. В дясната му ръка потропва бастуна. Отиваме на любимата му лятна къща. Излизаме от хола и аз си мисля: „Дано си дълго, татко, с нас! Не искам наследство, не искам празен апартамент.” Татко пристъпва  бавно, бавно… Пътуваме с колата и пътят е ужасно мокър. „Не карай бързо.” - казвам по навик на мъжа си. Той само ме поглежда и не отговаря. Пристигаме. Татко влиза с мен и заедно търсим къде по пътя е изчезнала хубавата, елегантна жилетка с която беше облечен. Приятелката ми Мария е също там и му подава любимия старичък, сив пуловер и той го облича. „Ела, татко, да идем в градината - казвам. - Да ти покажа колко са пораснали любимите ти вистерии. Отдавна не си ги виждал. Отдавна не си бил с нас.” Събуждам се. Татко от две години е мъртъв. Стискам очи да задържа образа му. Все още усещам топлата му ръка. Очите ми плуват в сълзи. Уж мисля, че е жив, но съзнанието ми и на сън си знае, че татко вече не е с нас, а при майка. Лежа в топлото легло и си мисля, че скоро ще имам рожден ден. И че на моите години повечето хора нямат родители. И, че всичко си е нормално. Защо тогава е все така реална болката ми?

Последните тридесет години бяхме и без това разделени. На хиляди километри. Родителска обич по телефона. Представях си майка и татко без да съм била в дома им, заобиколен от буйна тропическа растителност в Централна Америка. Нали сме живели преди това в Куба, та поне зная какво расте в градината им. Онези прекрасни храсти с огнено червени цветове и огромна тичинка в средата. Цяла гора от плодни дървета: папая, банани, манго, авокадо…Татко щастливо броди между тях в жегата след работа, стиска в ръката си мачетето и  все нещо сече, скубе и се бори с невъзможното. От влагата и силното слънце там всичко расте с часове. „Пак ли си по джапанки?”- вика му майка откъм къщата. - Ти кога ще разбереш, че тука е пълно с отровни змии, не си в двора си в България!” Татко с нежелание обува високите гумени ботуши. Представя си как в неделя ще печат риба с приятели на езерото Манагуа (lago Xolotlán) и се радва. Той обича риба, всякакви никарагуански ястия, обича и да плува в езера и морета, а също и да работи в градина в тропическа горещина. Куба и Никарагуа са любимите му страни. След България разбира се. Майка хич и не опитва рибата нито разни морски деликатеси. И жега не обича и да плува не може. Тя никак не е спортна. Толкова са различни, а много се обичат. Тези различия дори не се и споменават в къщи. Майка тръгва обратно към къщата да си пийне следобедното  кафенце, el cafecito,  както тя винаги го нарича на испански, на люлеещия се стол в хола.  Майка обича да меша езиците. Индианката, която помага в домакинството вече го е сварила. Изведнъж майка вижда как из хола се вие малка червено-черна змия, коралка, една от най-отровните в Никарагуа. Неочаквано моята неспортна и бавничка майка е кацнала на високата дървена маса и пищи. Дотичват татко и Мануела и прогонват змията навън. „Ех, - оплаква се майка. - Манагуа не е като Хавана. Там имаше култура, цивилизация, а тук - змии дори в столицата.“ Татко мълчи виновно. Той сам е поискал да се премести от Хавана на работа в Манагуа. Теглен от безкрайно любопитство и желание за авантюри. И вече е влюбен в  невероятната природа на Никарагуа.

Всичко това не съм го изживяла. Знам го от техните разкази. Но все едно съм била там с тях. Нали сме една кръв, всичко усещаме един за друг, че и сега от отвъдното.

© Люси Петкова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Радвам се Албена, че съм те трогнала с моите мили спомени. Хубаво е понякога да си помислим за тези, които са ни направили това което сме и ни топлят душите дори като ги няма.
  • Люси, разплака ме... Много красиво и естествено си го разказала... И аз често сънувам баща ми... Толкова ми липсва!... Майка ми - също... Явно, и двете с теб сме имали прекрасни родители! Винаги ще ни липсват!
  • Хари, а защо се сети за тази история с носа?
  • Тъкмо ми изчезнаха буквите да разкажа,когато Радичков беше на събора на Люта!Седях до него и си виках,какъв голям нос!!
  • То се усеща,Люси,не може да излъжеш читателят!Затова увлича,да прочетеш,какво ще стане!!!Поздравления!!!
  • Брагодаря Хари. В първо лице е, защото всичко е истина. Дори сънят ми... и случката със змията и мъката ми...
  • Затрогващ разказ от първо лице!!!Поздравления,Люси!!!
  • Благодаря ти Гинче за хубавия коментар.Аз отдавна пиша мои спомени. Но за пръв път публикувам в този сайт....
  • Развълнува ме, Люси.Пробуди подобни мили спомени в душата ми и съживи образите им ,заедно с носталгията и незатихващия копнеж по тях. Изживях заедно с тебе чувства, които завинаги ще носим в себе си докато сме живи. Благодаря ти и те поздравявам за вълнуващия спомен, разказан така живо и толкова емоционално!
  • Благодаря, Руми... пиша с моите емоции и ми става хубаво когато така силно ги усещат и читателите.
  • Люси... не спрях да плача през цялото време! Изключителен човек си ти, пресъздаваш всичко с такава любов и топлина! Нямам думи!!!
  • Топлината на родителската ласка - дали идва на сън или е реална помякога е трудно да се разграничи. ....Понякога окрилява и топли душата, понякога натъжава, както в твоя разказ, Люси....
  • Радвам се Стойчо, че си усетил късче от тези страни, които обичам. И поетите, които споменаваш обичам. Тия дни ще публикувам още някои разказчета за живота ми в Хавана.
  • Люси,разплака ме...Разказваш за страни,които обожавам!И всичко това на фона-екран от спомени за татко и мама...Обичам неподправената екзотика на Куба и Никарагуа.Четях жадно поезията на Рубен Дарио,Николас Гилен и Хосе Марти.Прекланям се пред смелостта на ген.Аугусто Сезар Сандино...През 1986г.бях на лечение във Военен санаториум-Поморие.Там се запознах с двама никарагунски офицери изпратени на рехабилитация и лечение след тежки ранявания.Записахме си имената,един вид автограф.Поетът Димитър Христов написа прекрасен пътепис и издаде стихосбирка за този малък но храбър народ.Не искам да продължа,затова завършвам: Благодаря ти,че ми върна спомените от преди повече от тридесет години!
Предложения
: ??:??