18.08.2015 г., 13:57 ч.

Какво значи ред? 

  Проза » Разкази
844 0 2
1 мин за четене

 

Дойдоха ми гости – семейство чужденци. Съпрузи с две малки деца. В душата ми се прокрадна леко притеснение като видях децата – 4, 6 годишни. Колко ли шумно ще стане в къщи, безпорядък. Обаче аз ги бях поканила!

На следващият ден всички станаха тихо. Децата ако имаха въпроси, просто се приближаваха към родителите си и питаха. Проблемите се разрешаваха бързо. Животът тръгна по установения ред. Всички знаеха своите задължения и ги изпълняваха без възражения. Не се усещаше, че в къщата има малки деца!

Успокоих се, че не съм сбъркала.

Един топъл слънчев ден излезнах да пия кафе до близката градинка. Около мене имаше много хора – деца, родители. Вниманието ми беше привлечено от три пет годишни момиченца – добре облечени. Когато обаче започнаха да разговарят - от устата им излизаха само крясъци, писъци, викове. Не бях в състояние да чуя дори собствените си мисли. Обърнах се укорително към седящите на пейката майки:

- Извинете, не може ли децата Ви да разговарят тихо. Не е нужно всички да ги слушат.

Майките ме изгледаха с неразбиране:

-Разбирате ли какво искате? Ние отглеждаме ДЕЦА!

Нищо не можах да отговоря. Мислено направих сравнение с гостите вкъщи.

Дали в един момент децата ще разберат, че вече са станали големи хора и ще знаят ли какво значи ред и как трябва да се държат?

© Алина Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Не, няма да знаят. Още от най-ранна детска възраст, без никакво съмнение, децата са "възпитавани" в безотговорност. В учебниците по "Педагогика" пише, че децата трябва да се наказват, но не по унизителен начин, разбира се. Те трябва да знаят точно за какво са наказани, иначе няма ефект. А болшинството от съвременните родители само шамарят децата си, без да им обясняват много-много. Или пък не ги шамарят, а ясно отправят на децата си посланието, че всичко им е позволено. В училище децата също не се наказват. А само чрез наказанието може да се изгради чувство за отговорност. На учителя не му е разрешено да ги наказва. Нямам предвид шамарене, разбира се. А задържане след часовете или нещо друго, което би било неприятно за ученика. Вместо това обаче подрастващите остават с чувство за безнаказаност. Тези, които са по-добрички, меко казано, остават с чувство за накърнена справедливост. И започват също да нарушават правилата. Така че, без съмнение, засега няма надежда. Много хубава творба иначе. Ще ми се повече хора да я прочетат. Стига сме се правили, че не виждаме проблемите! Това няма да ни помогне.
  • Зависи от обучаващите
Предложения
: ??:??