3.12.2010 г., 12:49 ч.

Миниатюра от Стария град 

  Проза
865 0 25
1 мин за четене

 

 

            Художникът, накуцвайки, стативът си под мишница изнесе, платно опъна и градската чаршия оживя. Калдъръмът се развълнува, задиша на пресекулки, а сетне кихна и дори се разсмя. Врабчо клъвна от едно геврече отронена троха и навреме отлетя. Котакът, засукал мустак, не издържа и ядосан - изръмжа. А латерната, протяжно, пееше за младостта. Старец, с рунтави вежди, до художника спря, точно там - пред онази прогнила църковна врата. В картината загледа се и себе си позна. Жена, с кошница замислени цветя, тихо приближи и също на платното се съзря. А художникът пак четката си развъртя ...

 

   Художникът, накуцвайки, платното си прибра, оплюто от мухи, напръскано с калта на родната земя. Замислен, с две ръце главата си подпря. Нали бе наивник странен - на градската чаршия, де що гарга го видя, на него тя се подигра!  Загледа се  в дима на своята лула, а той се виеше протяжно, на колелца, на малки слънчица... Тогава се реши - с ръкав избърса той калта...

© Росица Танчева Всички права запазени

Авторът е забранил гласуването.
Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Ева!
  • ***!!!
  • Ангел, благодаря!
  • И аз го видях...
    Рисуваш майсторски с думите, Роси!
    Поздрави!
  • Какво му е на начина, че да имам нещо против?
  • А, Тошко, едва сега схванах защо текстът ти се е сторил интересен.
    Имаш ли нещо против такъв начин за пресъздаване на картини и за изразяване на чувства и мисли?
  • Росе, съжалявам, че ще те разочаровам, но "а" беше намигване към римите в текста. Дори бях забравил за стария ни разговор.
  • Сеси, Васил и Тошко, благодаря за отзивите. Тошко, с въпросителната си, след като пишеш, че произведението е интересно, сигурно ме питаш дали продължавам да бъда патриотка?! Сещаш се за стария ни разговор, нали? Повечето от творбите ми са сатирични, по-голямата част от късите ми разкази, например, но това, че се целя срещу недъзите на бай ти Ганя, не означава, че човечецът не ми е симпатичен и че не искам да му помогна, напротив, това още повече говори, че ми пука за мнозинството българи. Мисля, че изповядвам "умерен патриотизъм". По отношение на втората част на миниатюрата ми, считам, че коментарът на Васил Бориславов е много точен.
  • Интересно. А?
  • Привет!
    Много точно попадение!
    Огледалото на обществото е именно отношението му към хората на изкуството и културата! Жалко и тъжно-..."напръскано с калта на родната земя"...
    Поздрави !
  • Твоята миниатюра навява красиви носталгични нотки! Много ми хареса!
  • Благодаря, Лъки!
  • Такава чудна миниатюра!Диша с ритъма на един площад,сбрала в себе си съдби,тъга и трепет.Самата миниатюра е като живо платно,грабва и замисля!Благодаря,за това произведение!Удоволствие бе да прочета!
  • Любо, благодаря! Радвам се, че намираш живот в творбата ми!
  • Вълнува и диша,задъхва твоята творба Роси!!!Жива е!!!Поздрав!!!
  • Ангел и Евелина, благодаря, че сте прочели "Миниатюра от стария град"!
    Написах я след една разходка из стария Пловдив и след като за пореден път разгледах къщата-музей "Златю Бояджиев". Златю Бояджиев, през последните двадесет и пет години от живота си, е рисувал парализиран, след прекаран тежък инсулт. Излизайки от музея, минах покрай "изложбата" на Джумаята. Там се продават картини - направо на
    площада, като някои от художниците и продавачите са сакати и са в много окаяно положение. Помислих си за съдбата на съвременния художник, а не дай си Боже, ако същият пострада и за отношението към
    изкуството днес. Затова миниатюрата ми е от две части, като втората е тъжна и замисляща.
    Плами, сега прочетох отзива ти и ти благодаря, че си видяла и усетила - не само картината на стария град, но и съдбата на човека
    на изкуството днес.
  • Видях го...
    Поздрав, Роси!!!
  • Тъжно...защо трябва да накуцва...!!!
  • Учудваш ме, тъжно мимиче.
  • Ники и Лили, благодаря ви!
  • браво,Росе... сякаш четях стих, много е хубаво
  • Благодаря, Теодора! Мисля, че по-добре ти е въздействала първата част на миниатюрата. Анализът, който прави Жарава /Веска/, по отношение на нейната втора част, е много точен.
  • Пренесе ме в Пловдив от едни мои детски години!
    Почувствах се страхотно,БЛАГОДАРЯ!
  • Веска и Ивон, благодаря ви!
  • Хареса ми!Много добре пресъздадена картина на стария град!С поздрав, Роси!
Предложения
: ??:??