14.12.2021 г., 9:43 ч.

Отново неправилни помисли 

  Проза » Други
336 3 15
1 мин за четене

Зачетох се в интересно изследване за Възрожденската епоха. И се спрях – авторът разказва как богатите българи пращали децата си да учат по чужбинско – в Русия, Франция, Австро-Унгария, Германия… Отивали и небогати младежи – трудели се, издържали се, учили… И се завръщали в земите ни. Почти всички. Да работят за издигането и просвещението на българите. Децата през деня в училището, възрастните вечер в читалището…

Да, знаех го, но се сепнах. Ама то и сега е така – богати или бедни, много младежи търсят учението в чужбина. Заминават, работят, обучават се…

Някои дори се връщат…

А между тези епохи младите не бяха чак толкова устремени към просветното гурбетчийство. Да, някои ходеха на учение във Великобритания, Франция, СССР, ФРГ, Полша, Чехословакия…

И не само заради кльоновете /като видиш негри и араби по улиците – въздъхваш за тия кльонове/. Просто бавно, трудно, но упорито държавата изгради между Освобождението и „демокрацията“ стабилна просветна система. Всеобщо образование /дори задължително!/, всеобща просвета /читалищата процъфтяваха/, висши училища /истински, не ерзаците днес/, научни институти /немалко идеологически баласт, но и много стремежи и постижения/…

Обаче… българите се озоваха в разградения си двор. Свобода и слободия.

Младите отиват да учат другаде…

Ще се върнат ли? Защо? Да просвещават българите? Колкото са останали…

След учението – принудително завръщане на обществото към просветата… Историята се завърта по кръга.

Новото Възраждане…

Евентуално…

 

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • (Не)правилни мисли!
  • Благодаря, Роси!
  • Изтръпвам от твоите неправилни помисли!
  • Благодаря, Скитнице, Дочке, Стойчо!
  • "Свобода и слободия."
    Къде ти нужда от знания? Прост народ лесно се управлява.
  • Да, евентуално... Истинската картинка!
  • Е,като останахме само простите,защо да идват при нас?!
    Невежеството не е аргумент,но претендира за патент.
    Не ми е любима тема, но...
  • Благодаря, Пепи, Надя, Миночка, Петре!
  • Ауу, любимата ми тема,.. ама този път ще си мълча, защото съм ял чесън,.. пък да не замирише на госпожите преди мен ...
    Само да попитам, а дипломите на обучилите се онлайн ученици, как и къде ще ги раздават...
  • И все по лошо ще става, май пак ще духаме супата!
  • Дали ще е Възраждане, или...? Дано въпросът не е риторичен, сенсей.
  • В разградения двор само помиярите останаха. Дето казва един познат - само простите и неграмотните останахме.
    Обаче и умните не спят: без такси за източния блок и т.н. и ни "лапат" ресурсите. Като ти е по-евтино в УК и Германия да учиш, що ще чиниш тука?
  • Благодаря, Сенилга, Смути!
  • И въпреки недъгавите висши училища днес, ако има работа, ще има кой да остане и да се върне, ама на - джоба на някои е по-важен.
  • Наши так же уезжают за границу, немногие возвращаются, но зато с новыми детьми
Предложения
: ??:??