14.05.2019 г., 1:26 ч.  

Разпятие за щъркели 

  Проза » Рецензии, анализи, критически статии
897 5 7
10 мин за четене

          РАЗПЯТИЕ ЗА ЩЪРКЕЛИ

          Новата поетична книга „Разпятие за щъркели” е третата по ред на Валентина Йотова. Както знаем, щъркелите са символ на пролетта и новия живот, на надеждата, доброто и слънцето, а разпятието е разпъване на доброто, но в християнската религия разпятието е кръст, който, освен на мъките и страданието, е символ на възкресението и живота.
          За своите петдесет години лирическата героиня на Валентина Йотова е научила, че „жената след любов е най-красива, а въздухът е оглушал от нежност” (Една стъпка след Бога), че „безсмъртната любов не се разказва” (Орехова ядка), че Любовта е от Бога „омесена от ангелска нежност” и че „Грях е да любиш, без да обичаш” (Няма друга).
          В стихотворенията на Валентина Йотова има меланхолия, нежност и копнения, красиви картини и мелодия: „Но помни ме така – като острия връх на игла, със която издрасках прощалните сигли на мрака. Запомни ме с дъха на последната глътка мавруд, дето влезе в кръвта с тишините си тежки и тъмни” (Запомни ме така); „Ах, недей да си тръгваш, Любов, че животът без теб е безсмислен!” (Напиши ми любовно писмо); „Ще остана в света ти жарта на копривата. И за мене душата си ти не залоствай” (Резе).
Въпроси терзаят лирическия Аз: „Дяволът ли пъпните ни върви е хвърлял някога из пепелищата, та в селцата ни подир разсъмване само прахоляк сумтят стърнищата?… Зачеркваме ли паметта на костите, та род и име нищичко не струват?… и как се разпиляхме като гарги, накълвани с клюнове нащърбени?” (Четвъртият език).
Преди селата бяха местата, където бягаме от градската шумотевица, а сега от ден на ден се обезлюдяват все повече и повече. Животът им се е превърнал в глад, мизерия и нищета. Пустеят заради миграцията. „Няма село, ни улици, само комини, с две кокошки по двора, куцукащо куче. …Електричките даже не стигат дотука, телефон не тревожи навън тишината... А стариците чакат смъртта да потропа” (Забравени). Пак ще сготвим супа за душа бедняшка. Много не придиряй, стига ни и залъкът, дето го изпросихме…” (Супа за бедняка).
          Творчеството ѝ е наситено с житейски истини и мъдрости, с различни образи и идеи, със символи и сочни метафори. „Тишината се сипе на трици, непресята и с мораво рогче. Някой май ни избоде зениците и замаза със глинено топче. Някой май ни изтръгна сърцата – и е тихо по тази причина. И съзрях как чезнат децата ни в необраните Божи градини” (Без подател), „Как този свят е твърде зле съшит, а Раят просто тъпа е химера… Из дебрите на своята душа Човек несетно става Минотавър” (Писмо от Минотавър); „глас ме насочи – Ключът е при кръста!... Да можеш да бъдеш спасителен бряг, е мисия трудна, чак невъзможна” (Третата тръба).
          Нашите деца учат езиците на други народи, а нашият, който е един от най-основните белези на народността, го заличават. В много тежки времена България е успяла да оцелее и да запази вярата и езика си, а в днешно време културата ни се американизира. Унищожават се колосите на България – Левски, Ботев…
          В „Коринтяни“ 4:3–4 се казва: „умовете на хората са заслепени от бога на този свят, за да не видят истината, което може да ги освободи”. Валентина Йотова, която много добре знае, че началото е словото – обича думите, а като родолюбец е наясно, че основните ценности, за да оцелее България, са езикът, вярата и културата. Затова в „Четвъртият език” тя се обръща към Бог с думите: „И след като така Ти поговорих, да познаеш, че не сме отказали народ да сме – с история и минало, и с писменост, благословена свише. И щом прелистиш святата си Библия – Ти на четвъртия език да я подпишеш!” Това стихотворение, което звучи като молитва, трябва да се чете и препрочита от всеки българин с вяра и сила, за да стигне до Бог, защото Бог е казал: „Искайте и ще ви се даде!, Матей 7:7.
          Поезията на Валентина Йотова е стойностна и с прекрасни послания, много образна и с дълбока философия, романтична и жива. Тя е зряла поезия!
          Поетите са огънят на Вселената; със словото си те могат да обърнат света. Те са предвестници и щъркели, по които стрелят и които убиват, но вярата им в бъдещето е толкова голяма, че те винаги възкръсват за нов живот, за да продължат напред и нагоре. Стихотворенията на Валентина Йотова завършват с добър край, с вяра в доброто и светлото.

          Но иде пролет! – под капчука
          възвират алени талази –
          от божи кравички – и звуци,
          които Бог за нас е пазил!

Б.а. 03.03.2016 г., Ловеч, представяне на стихосбирката „Разпятие за щъркели” от Валентина Йотова

 

 Рецензията е  поместена в прозаичната ми книга „Палитра от бои”, 2019 г.

 

© Латинка-Златна Всички права запазени

Авторът е забранил гласуването.
Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • "Валентина Йотова, която много добре знае, че началото е словото – обича думите, а като родолюбец е наясно, че основните ценности, за да оцелее България, са езикът, вярата и културата"

    Отново си много точна; Валя е изключителен талант и човек с душа като чувствителна антена към неправдите и душевната грубост. Отново поздравления Златна!
  • Златна, отново си с чудесна рецензия!
    Този път за една невероятна поетеса.
    Познавам творчеството й и мога да кажа, че рецензията ти е правдива, точна, много добре написана.
    Възхищавам ти се!!!
    Споделям и мнението на Росица.
    Радвам се на всички стойностни творби... не разбирам боричкането кой е по-по-най...
    Благодаря ти от сърце за насладата, Златце!!!
  • Удоволствие за мен бе да прочета тази рецензия! Поздравления и за двете поетеси, създаващи стойностни, красиви творби!
  • "нежност и копнения, красиви картини и мелодия" - същото струи и от снимките ѝ, съгласна съм с Мисана, мн хубава рецензия!
  • Хубава рецензия си написала, Латинка! Поздравление!
    Спазила си и точния ред на поднасяне на рецензиите. Първо е рецензията на "великия", а после на онзи, който всеки ден му произнася репликата: "Ти си велик! Казвала ли съм ти, че си най-великият!"
  • ХвалА на авторката Валя,за прекрасното творчество,малко от което познаваме,хвалА и на рецензентката Латинка-Златна,която по най- перфектен и професионален начин ни запозна с него,събуди желанието да го опознаем до дъно!Добрия вид продава стоката,но ако не е търговецът,който така да я предложи,че всекиму да се прииска да я има,тя може да остане незабелязана!И аз като Хари си помечтах за такъв рецензент,но като се сравня с Валя....мечтата ми увяхва...Браво и на двете,слънцето изгря в тоя дъждовен ден!!
  • Познавам малка част от творчеството на Валентина (това което излиза в сайта),но намирам поезията ѝ като споделяне на изстрадана болка,един тих зов за завръщане към изконните корени на родната реч и къща, към погубените светове: и са еманация на живота и любовта в българската идентичност, която все повече е скрита зад маската на съвременния свят!
    Благодаря за хубавите думи Латинка-Златна!
    Валентина ги заслужава!
Предложения
: ??:??