1.12.2019 г., 1:58 ч.

Секундарникът 

  Проза
772 1 8
1 мин за четене

Агоп Навасатардян беше часовникар. Неговата работилничка беше точно на ъгъла, срещу малкото калдъръмено площадче в Старият Град на Пловдив. Той работеше упорито и само,за да опровергае битуващото обществено мнение, че арменец не работи. Агоп беше минал вече възрастта на влюбванията. Така и не намери жена , за която да се ожени и да свие свое гнездо. Неговият живот останаха часовниците в ателието. Той беше перфекционист. Когато видеше, че някой, от часовниците на стената изоставаше дори със секунда, скачаше и веднага ги настройваше. Агоп обичаше часовниците, точността, но не и хората. И мълчеше... Мълчеше.

   Един септемврийски ден в ателието влезе непознат. Той остави на масата пред часвникаря джобен часовник. Сребърен, с позлатена дълга синджирка.

   - Добър ден! Може ли да го поправите? Дядо ми го завеща!

  Агоп кимна с глава в знак на съгласие. С ръка посочи на клиента да седне на свободния стол. 

 Майсторът отвори капака на швейцарското бижу. С малките си ръце взе тънка пинсета. Сърцето на часовника беше безмълвно. Агоп стана и взе малка тубичка с масло. Сложи върху лявото си око малка лупа. Бръкна с отверката и часовникът заработи.

  - Благодаря!- изпълнен с ентусиазъм каза клиентът.

  Агоп не отговори. С лекота затвори капака на часовника и го подаде на клиента.

   Звънецът на външната врата издрънча. Беше дошъл неговият вуйчо Ованес Папазян.

   - Как е? Върви ли работата? - попита той, дори да знаеше, че мълчаливецът Агоп няма да му отговори.

   За негово учудване Агоп развълнувано сочеше един от часовниците си

 - Вижте! Секундарника!

  Ованес и клиента неволно се загледаха в червената стрелка. Тя плавно слизаше от 12 към 6. След това отново и сякаш страдайки се издигаше отново към 12.

 Агоп сменяше изражението на лицето си. Когато секундарникът слизаше от 12 надолу, беше щастлив, а когато стрелката тръгваше нагоре от 6  сякаш се измъчваше. Сякаш искаше да ѝ помогне, да влезе в часовника и да я вдигне със слабите си ръце нагоре, нагоре...

  - Колко струва ремонтът - вметна клиентът.

  Агоп не го чу. Той мълчеше и гледаше секундарника. 

© Хари Спасов Всички права запазени

Произведението е участник в конкурса:

Мълчанието »

19 място

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Нина!
  • Харесах! Има завлавяваща атмосфера целият разказ!
  • Сърдечно благодаря, Дочка!
  • "Агоп обичаше часовниците, точността, но не и хората. И мълчеше... Мълчеше"
    Един живот между две стрелки... Успех!
  • Благодаря, Костадине! "Гласът" е в нас! В душите и сърцата ни! И няма нито модератор, нито аниматор и ...атор, който може да ни попречи да харесваме, обичаме и да се радваме! Благодаря!
  • Много ми хареса Хари,ама как да гласуваме като няма /дай глас/.Поздрав.
  • Сърдечно благодаря, Azzurra_luna ( Светлосиня_ луна 🌒 )!
    Зарадва ме с цитата. Всеки от нас има броени минути и броени глътки въздух!
    Никой не знае часа и мига, в който ще бъдем повикани!
    Нека живеем с мисълта, че всеки миг е последен и да го живеем с мисълта, че сме щастливци да се родим!
  • Хубав разказ!
    "Безпокои ме, че в живота има толкова незначителни неща. В мен тиктака часовник. Аз не се боя от смъртта, но съм на ясно, че на наше разположение е много ограничен период от време.То е немного, и затова ние сме длъжни да използваме всяка секунда". - Том Форд
Предложения
: ??:??