Apr 25, 2020, 7:37 PM  

5 процента или защо сме зле с математиката 

  Essays » Citizen
1537 1 33

Във война сме. Така се оказа. Като ученичка имахме час по военно обучение и тренирахме да се крием в противоатомни бункери, ходехме за един месец на военно обучение, тичахме с противогази, дори сме стреляли в мишена. По едно време бяхме на косъм от истинската война, но се размина. И си мислех, че никога няма през съзнателния си живот да ми се случи. Но се случи. Някакво си вирусче. Дали изпуснато от някого, или нещо друго, няма значение. Дори ми звучеше успокоително, като доц. Мангъров рече - 80% ще го изкарат безсимптомно, 15% със средна симптоматика, а само 5% - тежко. Е, че какво са някакви си 5%. Звучи успокоително, нали?

Да приемем, че в България живеят 6 000 000 (шест милиона) души. Сметнете колко са 5% от тях -  300 000 (триста хиляди) в тежко състояние. За които са нужни леглова база, апаратура и медицински персонал. Ако осъзнаете какво значи това число, вероятно ще разберете за какво точно иде реч. Няма такава здравна система, която да издържи. Нито такъв човешки състав.

Бъдете здрави. И разумни.

© Валентина Йотова All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Здравей, Наде, да, ние сме всезнайковци, нямаме доверие никому и поради тази причина правим всевъзможни глупости, но после пак другите са ни виновни.
  • Като се има предвид, че съм в чужбина, не гледам бг телевизия, Щабът не ми е влизал вкъщи, но чета онлайн много новинарски издания и мнения, мога да заключа едно - не само с математиката сме зле. Журналистите в България са под всякаква критика, те създават паниката, не Щаба или някой друг. Много дезинформация?! Сериозно?! Толкова ли е трудно да се следи онова, което излиза като официална такава от СЗО?! Явно да. Не математиката ни е зле. Акъла го няма.
    Поздрави от Италия.
  • Оооо, да! всеки народ заслужава своите политици. Сигурно всеки човек прави свои изводи по време на социалната изолация, на база на това, което вижда край себе си. Моите изводи не са няккава представително извадка, но ще споделя на мен какво ми прави впечатление. Доста хора спазват разпоредбите, без да са напълно съгласни с тях. Но спазват, мърморейки спазват, вероятно или защото са дисциплинирани или ги е страх. А много други прокламират как мерките са правилни и че мърморещите са "тъпаци", но всъщност не ги спазват и си правят каквото си знаят. Пътуват си, разхождат се, срещат се с други. Парадокс ли е това?
  • Иренка, не познавам период от нашата история, в която българинът да е имал доверие на управляващите. Той си е такъв - Е, нема такова животно. Затова направих простото изчисление, вместо други. В момента по думите на Кунчев 50% от леглата в София са вече заети. Дано го осъзнаем. Нека не са 5%, нека не са 1%, нека са 0,5% - това прави 30 000 (ТРИДЕСЕТ ХИЛЯДИ) души с тежка симптоматика, нуждаещи се от непрекъснати грижи, апаратура и прочее.
  • Много е вероятно Мангъров да греши, тъй като вирусът много бързо мутира. Иска ни се да имаме по-точна информация, но факт е, че когато едно нещо е ново, постепенно за него научаваме нови неща. За това колкото и да не ни се иска в световен мащаб неминуемо ще има лашкане и проба - грешка. Не оправдавам "смелчаците", но определено част от проблема с дисциплината е това, че хората нямат доверие на управляващите. Това доверие твърде отдавна е загубено.
  • Когато беше свинският грип, се отядох на свинско, при пилешкият-на пилешко, сега набивам постен гювеч. Къде е логиката?!
  • Хинина си го има, а има и много противоречиви изказвания за използването на хлороквина - уврежда други неща.
  • а, Сенд, не мой ма, нека мине карантината
    Проблемът тук е, че това не е грипче - с мъжа ми изкарахме и свинския, и птичия- 2013 и 2014, зверски бяха, но четири-пет дена и се възстановяваш, тук обаче нещата не са точно така, изеднъж се появяв вирусче, което не се повлиява от общопознатите антивирусни препарати, препаратите, с които го лекуват, ги чувам за първи път, абе шантава и гадна история.А колко теории на конспирацията се появиха, ум да ти зайде. И сега очакваме слънцето.
  • И аз съм си на вилата, а жените са в София. Искаш ли да се срещнем някъде към Драгичево?
  • Хихихи, Сенд, аз съм си на вилата, а мъжете ги оставих в София, найс, а
  • Сендче... 😀😀😀
    Казвала ли съм ти, че си много сладък... 😊
  • Най-ужасното е, че трябва два месеца да си с половинката си, с която безкрайно много сте си омръзнали, а любимото ти същество е принудено да спи с неговата си половинка, с която безкрайно много са си омръзнали.
  • И аз страдам от карантината, заради работата, но съм твърдо за. Но определено ми е ясно, че едно младо семейство с малки деца например, изкрейзва по цял ден вкъщи или ако и двамата са останали без работа и нямат заделени пари. Никой предполагам не е очаквал подобно развитие на нещата и едва ли е имало изготвени планове за подобна пандемия, но и не всички мерки са съвсем адекватни. И едва ли можем да си представим да сме толкова послушни като китайците, кога ли сме били единни и сплотени?! А всъщност, една е икономиката на Китай, преди и след пандемията, на някоя друга рзвита икономически държава и нашата такава! Това също е фактор, който не бива да се подценява.
  • С карантината съм съгласен. Това е начинът! Който не вярва, че има вирус, е много заблуден, а и няма познати, които са в другите държави, където той върлува яко...
    Видът на керван катафалки бързо кара човек да "поумнее".
    И аз ги смятам тия работи, Освен това... При такава картина, лекарите също ще са болни, а част от тях и не само... А не е само вирусът... Ми другите заболявания...
    При тотален крах на системата (а той ще е неизбежен) поради липсата на елементарни мед грижи, процентът с фатален край неминуемо ще скочи минимум 2 пъти... Да не говорим повече и да се Молим да не се случва!
    Други неща ме дразнят и тях понякога визирам в моите творби, но вирус има, смърт също, и е глупаво да мислим, че с небрежност и избягване да мислим, ще има решение!...
    Поздравявам те.
  • А най-много от всичко ме дразни:"Само възрастните умират". Какво означава това? Откога животът на горките хора няма стойност или ниска такава?!
  • 28, при идеални обстоятелства, предполагам. Няма как да стане. Жалко. И страшно.
  • От такива "борци за свобода", "бунтари" и други безотговорни елементи, към днешна дата, в Сърбия има 7.779 болни и 151 мъртви. Какво повече да кажа?
  • Да, и аз постоянно се сблъсквам с "бунтари" и "смелчаци", които разчитат на две ракии да преборят невидимия враг, и жалкото е, че точно те може да станат причината други хора да пострадат. Това ме подтикна да споделя скромните си изчисления. Защото ако е вярно, че 28 дена са достатъчни за изчистване на вируса, едно по-стриктно спазване на карантината можеше да даде доста добри резултати. Но... Има един израз - от главата си пати. Аз съм потърпевша, преустановихме работа, ние работим за събития, като няма събития, няма и какво да работим. Това е.
  • Съгласна съм с всяка една дума.
    И се учудвам на тези, които вдигат врява и оплакват отнетатата им свобода, правата, насилствено вкарване на ограничения. Пълно безумие. Не знам тези хора ....абе по-добре е да не ги коментирам.
  • И както винаги, тези на които не им пука ще са причина да пострадат много от групата на отговорните и съвестните.
  • Като гледам колко "отговорни" се разхождат по улиците без маски...
    И аз пазя възрастните си роднини, но ми се струва, че на доста хора не им пука.
  • Да, Дени, тук става дума за личната ни отговорност - не за свободата, не за демокрацията, не за политиката, а за нашата лична отговорност.
  • Познавам доста хора, които се разболяха от вируса в Италия. Един приятел дори кашлица и кихане не е имал. Просто така. БЕЗсимптомно. Ти си заразен, но не си се разболял. Съмнително е дали абсолютно безсимптомите хора могат да заразяват. Остава вариантът да го правят с говорене.. Но ако са с маска доста трудно е вирусът да достигне до другите само чрез говорене. По-опасни са, защото не се приемат за потенциално болни и се държат безотговорно. Всички трябва да се приемаме за потенциално болни.
    И да. Далеч от родителите.
  • Не си само ти. И аз не ходя при майка ми. Пазя я. Когато един зарази 0.7 или десет заразят седем, карантината ще падне. Болестта е ужасна. Не можеш да дишаш. Белите дробове са много нежен орган.
    Трябва да се потърпи.
  • Тогава не си ли преносител, Сенд? Мисля, че дори самите те не знят за какво точно говорят, това имах предвид, но както и даа е.
    Всичко е въпрос на самосъхранение и здравомислие.
  • Е, безсимптомно, колко да е безсимптомно - разкихаш се, малко те заболи гърло, но организмът ти се преборва, това е безсимптомно - мислиш си - пих студена вода, понастинал съм. Но по-страшно е другото - прилепчивостта, предаването, заразяването. Майка ми е на 76, прекара нещо като инсулт, тромбоза на синусовия нерв, не мога да си позволя дори да я видя.
  • Неизвестността е едно от най- лошите неща. Моите мисли като махало преминават през - "няма нищо страшно", " опасно е, но преодолимо" и накрая стигам до "безнадеждно е". После пак обратно. И всичко това, защото ни затрупаха с противоречива информация. Истината не е достъпна за нас. Знаят я много малко хора. Каквото и както и да пресмятаме, засега сме участници в някакъв трилър.
  • Вирусът е в теб, заразяваш другите, но не се чувстваш болен. Това е безсимптомно. Кой е крив, кой е прав, няма значение, важното е да намаляват заразените и да отпадне карантината.
  • Цифрите са сухи числа, но опре ли до човешки живот нещата драстично се променят. Силно се съмнявам, че някога ще разберем истината, в цялата ѝ същност. Обаче по-интересено е "безсимптомно заболяване"?! Що за чудо е това?! Как пък едно медицинско лице не се изказа по темата?!
    Все риторични въпроси, а отговори най-вероятно няма и да има...
    Много от нещата звучат смехотворно, ако се подложат на критино мислене и елементарна логика.
  • Аз просто си мисля, че истината е по-страшна и се крие.
  • Да..
    Смятам, че не само българите, но и всички(освен Китай) не разбират опасността, но не само по тяхна вина, а и защото не ни дават адекватна информация. Всеки нещо различно говори, Тръмп с конспирациите, Бойко - с чувалите с трупове. Един-"с маски" , друг-"без". Един - "опасно е", друг - "просто вирус". Все лекари. Информатори на обществото. Ти правиш едно изчисление по една информация, аз друго - по друга.
    Не трябва ние да смятаме. Трябва да има по - нормална информация. Според мен. И повече съвест в гражданите.
  • Това е смисълът, Дени, да си дадем ясна сметка с какво се сблъскваме. И 30 000 са пак много. Да не говорим, че не са само те приоритет, има много други и неотложни.
  • Интересна е темата. Правих точно твоите изчисления и аз, но сега смятам, че не са валидни. Защото ако е вярно, че откриваме 2ма от 11 заразени, статистиката(с 5те %) е на базата на двамата открити. А другите 9(безсимптомни)? В такъв случай, ако вземем България, където има 50 смъртни случая на около 1200 заразени, и ако е вярно, че откриваме 2 на 11, то смъртността е около или под 1%, съответно и тежките състояния, намаляват драстично като процент.
    Дори така да е, пак трудно би издържала здравната система. Толкова болни наведнъж.. Трудно.
Random works
: ??:??